Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21

Discussie: Martin DX1

  1. #11

    Standaard martin DX-1R

    kan iemand me iets meer vertellen over de martin DX-1R
    kan er een kopen tweedehands voor zo'n 500 euro
    is dit redelijke prijs/kwaliteitsverhouding.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juni 2005
    Locatie
    Het bij nader inzien toch niet altijd zonnige Brabant.......
    Berichten
    2.084

    Music

    Zie hier alle specs: http://www.mguitar.com/guitars/choos...php?p=m&m=DX1R

    Zie de vorige reactie van Gertdm in dit topic. Ik heb toen ik weer begon te spelen voor een soortgelijke keuze gestaan en ben toen ook bij een Furch terecht gekomen. Nieuw iets duurder dan die gebruikte Martin maar als je het geld kan missen zou ik het zeker aanraden!

    Succes met je aankoop, groet hans

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Absoluut niet doen!!! De Martin DX en DXM zijn helemaal ruk, want ze hebben een plywood top en een plastic toets, echt helemaal ruk van klank...
    De echte Martin range begint bij de DM en de D1 enzo, dat zijn echte gitaren, maar die beginnen dan ook bij zo'n 1000 euro. Voor 500 euro zou ik absoluut voor een Blueridge gaan... Je kan ook even doorsparen en naar Furch kijken en sommige mensen zijn ook erg te spreken over Ayers, maar dat ken ik zelf niet. Maar doe jezelf en mij een lol en koop die Martin alsjeblieft niet, ik krijg hier bijna een hartaanval, ik dacht dat iedereen die dingen meed als de pest, zoals het hoort...

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2002
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    315

    Standaard

    De Martin X-serie wordt in verschillende threads op dit forum veelal negatief gerecenseerd. Die Martins zijn niet gemaakt van echt hout, maar van composietmaterialen HPL (high pressure laminate), stratabound en Micarta.

    Afgelopen week-end een Martin Hawaiian X geprobeerd en ook gekocht en ik ben hartstikke enthousiast over deze gitaar, dus ik wil het bovenstaande graag nuanceren. Ik vind mijn X geweldig spelen en klinken. Ik heb ook 2 zeventiger jaren Japanners (een Yamaki en een Yairi, toch gerenommeerde merken), maar vind deze Martin beter. De klank van de Martin is gewoon echt goed, mooi in balans en ook overtuigend in de hogere posities. Bij normaal spelen is het volume van de gitaar is misschien wat minder, maar daartegenover staat dat het geluid heel dynamisch is. Als je hard slaat gaat-ie ook hard en aan de andere kant kun je ook fluisterzacht spelen.

    Als het waar is dat de Martin X-es geen Martin mogen heten, ben ik nu wel heel benieuwd naar een echte Martin.
    Laatst gewijzigd door hansoonk; 21 november 2006 om 19:21

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2007
    Locatie
    Purmerend
    Berichten
    346

    Standaard X-Series

    De X-series hebben geen "plywood", maar een "solid sitka spruce" top. Verder is de toets "Solid Morado or Solid East Indian Rosewood".

    Hoe dan ook: al was een gitaar uit de X-Serie gemaakt van wijngums en poedersuiker - het geluid is uitstekend en naar mijn mening, want persoonlijk blijft het, klinkt hij beter dan het instapmodel van Taylor.

    Maar om een gitaar of welk ander produkt dan ook op voorhand te "mijden als de pest" omdat het gemaakt is van een nieuw en niet traditioneel materiaal vind ik... eersteklas onzin.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Die top misschien, misschien dat ze na de vele (terecht) zeer negatieve kritieken wat dingen hebben veranderd, maar de X serie Martins die ik heb getest waren echt met afstand de slechtst klinkende gitaren die ik ooit in mijn handen heb gehad...

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2007
    Locatie
    Purmerend
    Berichten
    346

    Standaard

    Het komt er gewoon op neer dat de gitaren die jij hebt bespeeld uit de x-serie je zijn tegengevallen. Dat heeft dus geen fluit te maken met het gebruikte materiaal.

    Ik heb onder meer een DX1R en inderdaad, het is geen D28 maar voor de prijs beslist een uitstekend klinkende gitaar.

    Er zijn bovendien al meer serieuze fabrikanten in de weer met de 'kunst' materialen zoals Martin toepast. Eén van de voordelen is de ongevoeligheid of mindere gevoeligheid van het materiaal voor wisselende temperaturen en luchtvochtigheid.

    Voorzover mij bekend is, is de Little Martin (LXM?) wél bijna volledig gemaakt uit een soort HDF en dus uitermate geschikt voor het gebruik op het water of andere outdoor- en reisactiviteiten. Oh ja, hij schijnt nog behoorlijk goed te klinken ook.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Tsja, maar zet daar dan eens een Blueridge, een Furch of een Ayers tegenover en dan weet ik wel wat ik kies voor die prijzen hoor...

  9. #19

    Standaard

    Waarom niet een tweedehands via marktplaats? Heb je voor het bedrag van een DX een gebruikte, oudere, gitaar uit een duurdere serie.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Dat kan ook nog inderdaad, er zijn wat mij betreft echt vele betere opties dan zo'n X-series gitaar, maar het is maar net waar je blij mee bent...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top