Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 40
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2002
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    2.341

    Standaard

    En hoe zijn de snaren op het asje gewonden? Als een knotje wol of netjes met de windingen naast elkaar?
    Soms zie je snaren inderdaad als een knotje wol omwonden om het stemmechaniek.
    Dan vraag je om problemen.
    Zo zitten ze bij mij erop.
    Kijk naar die dikke E-snaar. De laatste winding zit tegen de kop aan en loopt dan naar de toets van de hals.
    Zo ontstemmen en breken ze niet. Als de snaar overzichzelf heen loopt kan hij breken.



    Als dat goed zit bij jou zit het probleem ergens anders zoals hiervoor aangegeven is.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 juni 2005
    Locatie
    Eindhoven / Axel
    Berichten
    2.180

    chicken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door armageddon
    Hoe moet je dan stemmen als blijkt dat je te hoog zit??
    DOH!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vonk
    Hilarisch, petrucci showt zijn gear: Theyre painted by michael angelo.. eeh.. I don't mean that guitarn00b, i mean the guy that painted Jezus on that ceiling and stuff...
    Ibanez RG 1570 prestige
    Ibanez GSA 60 piëzo
    Ibanez AXS 32 EMG 81/85
    Challenge Jazz Bass

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.361

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door drap
    Ik heb ook een Epiphone Les Paul Custom. Ik heb er na een tijdje maar een setje Schallers op gezet, want die zogenaamde Grovers waren van baggerkwaliteit. Goed opwinden, oprekken, alles is me bekent, maar die dingen onstemden altijd. Is nu behoorlijk verbeterd

    Grovers van mijn The paul vielen ook tegen. Meest stemvaste gitaar die ik had was een Fender strat plus met locking tuners. Scheelt echt, moet ze ook maar eens op mijn blade leggen. Ook nog eens reuze handig.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    965

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door armageddon
    Hoe moet je dan stemmen als blijkt dat je te hoog zit??
    zou het hard aankomen als je voor een rijdende trein springt?

    wasda nou voor noob vraag:S:S:S
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    Duur bier DAAR krijg je Nederlanders mee over de zeik!

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    462

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Basseytje
    zou het hard aankomen als je voor een rijdende trein springt?

    wasda nou voor noob vraag:S:S:S
    die was ws ook echt gemeend ja....

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 juni 2004
    Locatie
    Grimbergen
    Berichten
    167

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Luca P
    Zo ontstemmen en breken ze niet. Als de snaar overzichzelf heen loopt kan hij breken.
    Mooie foto, maar foute manier om snaren te monteren.
    Een snaar moet juist, net na het inbrengen in de stemmechaniek bij de volgende winding over zichzelf lopen, zodat ze als het ware zichzelf klemt. Locking-tuners zijn nog beter natuurlijk, maar bij gebrek helpt het om de snaren op de juiste manier te monteren.
    Lage E (die dus tegen de klok opwind) snaar inbrengen in de stemmechaniekopening, halve winding, uitstekend gedeelte van de snaar naar bovcen plooien, en bij de eerste volledig winding door de snaar zelf laten klemmen.
    http://www.uncletim.com/bobsmethod.jpg
    Ketchup is a vegetable ! (FZ)

  7. #27
    drap
    Guest

    Standaard

    Sorry Lune-a-tic, dit is een theorieplaatje tegen over de praktijk. Mijn ervaring met op deze manier winden is dat je gitaar om het nummer gestemd mag worden. Klinkt gek, gezien het plaatje laat zien dat je je snaar op die manier inklemt, maar toch is dat mijn bevinding. Een gitaarreparateur heeft me uitgelegd dat je het beste gewoon de snaar rechtstreeks naar beneden kunt winden met tussen de 2 en 4 windingen. Ook bevordert dit de sustain, zij 't in kleine mate.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 juni 2004
    Locatie
    Grimbergen
    Berichten
    167

    Standaard

    Darp, zelf doe ik dit al twintig jaar, heb het al aan tal van collega-gitaristen getoond. De meeste gitaren komen zo uit de fabriek besnaard, en als iemand van C.F.Martin het schrijft zal er wel iets van waar zijn.
    Jouw manier veroorzaakt 'slip'.
    Ketchup is a vegetable ! (FZ)

  9. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink
    Hmm, ik heb een vrij nieuwe Epi LP, zitten af fabriek al grovers op.
    Dat kun je merken, de meest stemvaste gitaar die ik ooit heb gehad.
    Mee eens!!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lutz
    kzou toch maar eens men amp opengooien, je weet tegenwoordig nooit waar al die illegalen zich huisvesten

  10. #30

    Standaard

    Inderdaad, slecht opgedraaide snaren kunnen slippen, beginners die zelf snaren vervangen zonder te weten wat ze doen letten vaak niet te erg op hoe die snaar daar nu vast zit, door het gaatje en hop.. Maar zo werkt het niet..

    Ik klem mijn snaren ook al jaren ongeveer op die manier (net ietsje anders maar zonder plaatje moeilijk uit te leggen zo'n dingen) en het werkt wel degelijk, heel stemvast en breken bijna nooit (en geloof me, ik kan mijn beestje afraggen )

    Het laatste dat je wil is dat je snaren beginnen slippen, zeker de onomwonden ondervinden weinig wrijving van zichzelf, eenmaal ze beginnen slippen is er niet veel anders aan te doen dan een nieuwe opsteken, kheb al eentje gezien die zijn snaar 'brak' maar dat ze gewoon volledig losgeslipt was, kerel dacht ze netjes terug te winden maar dan zit je met een ongelofelijk zwak punt natuurlijk.. *PATS*
    Tis een kunst op zich, snaren goed winden

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top