Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 22 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 218
  1. #1

    Standaard Hi-gain pre-amp buizen (voor Marshall 6101)

    Ik maak maar even een apart topic om het overzichtelijk te houden.

    Ik vind het lead-kanaal van m'n 6101 dus wat tam, en ik wou daar eens hi-gain buizen in proberen.
    Er zitten nu JJ ECC83S in alle kanalen. Clean en crunch bevallen me goed, daarmee.
    Maar wat zal ik in het lead-kanaal doen?
    Ik heb een hi-gain variant van JJ gevonden, de ECC803S.
    En natuurlijk de EHX 12AX7EH.

    Kunnen jullie meer vertellen over de hoeveelheid gain en het karakter van die buizen... en weten jullie misschien nog meer opties voor hi-gain buizen?
    Ik zoek dus een zingende distortion met veel gain/compressie, voor een felle, compacte attack enzo. Denk daarbij aan Petrucci, Vai, Lukather, etc.

  2. #2
    Dude
    Guest

    Standaard

    je hebt die amp gisteren gehaald, volgens mij had je daarvoor geen buizenamp dus misschien nog wat weinig verstand van buizenamps

    sorry hoor zie dit niet als kritiek want ik herken je enthousiastme om spullen te kopen en uitproberen enzo

    maar je hebt die amp net 24 uur, nog niet eens volluit gedraait, en nu wil je er al andere buizen in doen omdat het lead kanaal "tam" is, de vorige eigenaar schreef zelf al in je topic dat je hem volluit moet proberen, met pedaaltjes kan klooien enz enz..

    wacht nou maar effe met die buizen wisselen, heeft ws totaal geen meerwaarde zeker omdat je hem nog amper geprobeert hebt. Ga gewoon effe lekker spelen met dat ding, probeer alles eens goed uit en dan kan je inderdaad bepalen of het aan de buizen ligt

  3. #3

    Standaard

    Punt is dat ik ook graag thuis opnamen ermee wil maken, dus ook als ie voluit wel het gewenste geluid geeft, dan kan ik nog niet alles wat ik ermee wil.
    Verder is het allemaal niet zo ingrijpend. Ik kan gewoon een setje hi-gain buizen proberen, en bevalt het niet, dan zitten de oude buizen er zo weer in.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2002
    Locatie
    near de ruines of townhall city
    Berichten
    11.264

    Standaard

    Als het gaat om thuisopnames heb je de verkeerde amp gekocht, of je moet een attenuator kopen. Met een paar voorbuizen ga je echt niet zoveel winnen op laag volume dat het nu ineens wel goed is.
    Zoek een THD hotplate of Koch Loadbox, dan kun je wel vol open en je geluid zoeken wat je gebruiken wil...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Maar goed, je kunt er uren over lullen op gitaarfora

  5. #5

    Standaard

    Ik wil deze preamp gebruiken door de lus van een modeler/multifx, of via z'n eigen speakersim (als die goed genoeg is). De poweramp komt er dan dus niet aan te pas, en daarom wil ik de preamp wat aanpassen zodat ie doet wat ik graag wil.
    Met een boostertje ervoor gaat dat al heel goed, maar het is wat praktischer als ik dat boostertje niet nodig had. Ik wil dat boostertje namelijk niet op alle kanalen gebruiken. Vandaar dat ik dus wat meer wil weten over hi-gain buizen.
    Een hotplate is ook een leuke optie, ga ik nog wel eens proberen, maar da's een stuk duurder dan een setje buizen.

  6. #6

    Standaard

    NO contest Electro Harmonix ECC83's......
    strakke bassist gevonden!
    http://www.deanguitars.com
    http://www.enforcer-metal.com
    http://www.myspace.com/thrashcorefanatics


    SPAM: 2005 USA Dean Razorback V NAMM prototype back/yellow bevels EMG/Floyd Rose etc. € 1950 spotptrijs!

  7. #7

    Standaard

    Mij schieten een paar reacties te binnen:
    1 De ECC803 S wordt door Eurotubes *niet* aanbevolen voor high gain toepassingen, vanwege microfonie. Eurotubes adviseert de buizen die er al in zitten.
    2 Voor meer agressie kun je Chinese buisjes proberen
    3 Heb je alle knoppen al geprobeerd? Ik zou inderdaad meer dan een dag spelen met zo'n versterker - en zeker een Anni met zo'n groot aantal knoppen.
    4 Je kunt 'm ombouwen naar LM specificaties voor meer gain op het Lead kanaal. Op het Blamepro forum stond indertijd het recept om LM naar LE om te bouwen - ik het het nooit geprobeerd dus ik sta niet in voor de correctheid/compleetheid/resultaten. Om LE naar LM om te draaien moet je onderstaand verhaal omdraaien, waarbij je misschien alleen de preamp wilt aanpassen en de EL34's laat zitten?

    6100LM: Sovtek 5881
    6100LE: Tesla EL34
    Preamp
    C21 2.2 mf > 0.68 mf
    R32 15 k > 1.5 k
    R33 47 k > 100 k
    R34 47 k > 2.2 k

    Poweramp
    Screen resistors (5): 470 ohm 5 watt > 1k 5 watt
    C226 22 mf > 1 mf
    C219/C220: 100 nf > 22 nf
    R234/235:100 k > 220 k
    R210 10k > 15 k
    R229 470 ohm > 1 k

    If you make these changes you'll have an original spec LE.

    Maurice
    Niet goed maar wel hard!

    Te koop: Marshall VS100r Valvestate top, Peavey 5150 4x12 buikkast en goedkope zelfbouw 4x12 onderkast

  8. #8

    Standaard

    Ik denk niet dat ik zo ver wil gaan als het aanpassen van de preamp. Ik hou de versterker liever in originele staat.
    Maar misschien zoek ik niet zozeer buizen met meer gain, alswel buizen met een ander type vervorming. Buizen met wat meer compressie, een meer 'gefocust' geluid. Voor een heel percussief effect bij palmmuting enzo.
    Die JJ-buizen zijn wel mooi en warm en transparant etc, maar dat is wel wat ik wil bij clean en crunch, maar juist niet bij veel gain.
    Als ik met palmmuting speel, dan wil ik dat een powerchord aanvoelt alsof de versterker je een stomp geeft, als je snapt wat ik bedoel.

  9. #9

    Standaard

    Volgens mij krijg je alles wat je wilt voor elkaar met een goed boostpedaaltje er voor (bv een MI-Audio) in combinatie met de juiste amp-instellingen. Ik heb de Extension cab. overigens ook verkocht vandaag.

  10. #10

    Standaard

    Aha, alles is weg... Mis je ze al?

    Ik heb momenteel de Marshall aangesloten met de vierkabelmethode met m'n Zoom 8080. Ik heb nu het crunch-kanaal een beetje 'getemperd'. Nu heb ik drie goede geluiden die ik met het pedaal kan wisselen. Met de Zoom kan ik daar een wah en delay/reverb/chorus aan toevoegen met z'n pedaaltjes.
    Het begint er al heel erg op te lijken nu.
    Het nadeel van zo'n boostertje vind ik dan dus dat ik nog een pedaal extra moet gaan bedienen, want bij het clean wil ik zo'n boostertje dan weer niet, en bij de crunch heb ik hem ook niet nodig. Daarom zou ik het het liefst met wat buisjes oplossen.
    Maar als dat niet lukt, dan ga ik binnenkort maar eens shoppen voor een boostertje. Ik heb de vraag maar even aan Dr Tube voorgelegd. Die heeft vast een beter idee van de mogelijkheden van zo'n 6101 met verschillende buizen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top