Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 36
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 september 2002
    Locatie
    veldhoven
    Berichten
    1.109

    Standaard demo opnemen... waar?

    test

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 september 2002
    Locatie
    veldhoven
    Berichten
    1.109

    Standaard

    hey mensen, onze band is druk bezig met eigen nummers scrhijven en nu zullen we over een tijdje dus een demo gaan opnemen.

    nu ben ik nogal kritsch over hoe da openemen moet gebeuren. ik heb namelijk een paar vereiste. namelijk:

    - dat we minstens 22 minuten kunnen opnemen (onze nummers zijn nogal lang namelijk en ik ben nie van plan om in te korten)
    - dat we omtebeurt opnemen (dus eerst drum, dan bas enz.)
    - dat we kunnen dubbeltracken en bijv. de cleane gedeeltes kunnen opnemen met een akoustische gitaar
    - en natuurlijk dat alles in een prima geluidskwaliteit is

    we hebben op internet wel een goedkope studio gevonden die maar 300 euro rekent, maar ik neem aan da da nie echt proffesioneel is, bovendien kunnen we maar te kort opnemen, aangezien onze nummers nogal lang zijn is da een probleem.

    andere gitarist van onze band zit ook in een andere band die een demo hebben opgenomen, maar daar deden ze niet aan dubbeltracken en omstebeurt opnemen. dus gewoon de hele band tegelijk de nummers zovaak overspelen da ze foutloos waren.

    ik neem aan dat hier zat mensen zijn die een demo hebben opgenomen, kunnen jullie me helpen waar ik moet zoeken voor een goeie studio, wie heeft er een demo opgenomen die aan bovenstaande eisen voldeed en waar was dat?

    kunnen jullie onze band helpen met het zoeken naar een goede studio

    en wat kunnen we verwachten de demo ongeveer zal kosten in een studio met onze vereisten?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 september 2002
    Locatie
    veldhoven
    Berichten
    1.109

    Standaard

    ///

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2004
    Locatie
    Net onder Rotterdam
    Berichten
    8.168

    Standaard

    als jullie bereid zijn richting Rotterdam en omstreken te komen heb ik nog wel een paar goede adresjes...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    't Verre Oosten
    Berichten
    3.697

    Standaard

    Bij Han! :P
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Azrael
    Ik hou van je Roy.........Wil je met me trouwen?
    Without music, life would be a mistake


    -
    Nietzsche



  6. #6
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.727

    Standaard

    Als ik zo vrij mag zijn om je een gemeende goede raad te geven: verdiep je eerste eens in hoe een studio werkt. Er zijn vele duizenden studio's in Nederland, op elke straathoek vind je tegenwoordig zowat een studio.

    Het opnemen in 'een keer' biedt een aantal voordelen en nadelen. Twee voordelen zijn het belangrijkst, als je een nummer opneemt is het ook meteen klaar en dat scheelt je een heleboel tijd. Tweede belangrijke voordeel is dat je speelt zoals je gewend bent in de oefenruimte en met optreden, want vergis je even niet in hoe moeilijk het is om dingen één voor één op te nemen. Die computer of tapemachine heeft totaal geen eigen feel en zoekt je echt niet op zoals mensen dat wel doen. Een goede groove of feel bereik je alleen wanneer mensen met elkaar spelen.

    Het nadeel is voor de muzikant dat hij dus wel echt moet kunnen spelen, als een stuk over moet kan dat altijd wel en het kan er ook tussen of aan vast worden geplakt, maar de band moet wel goed zijn.

    Het nadeel voor een studiotechnicus is dat hij dus echt en verdomd veel verstand moet hebben van opnametechniek en microfoons en dat is iets wat je niet even snel op een instituut kunt leren, dat leer je met ervaring opdoen.

    Er is ook nog een tussenweg, je neemt eerst de basis op, bijvoorbeeld gitaar bas en drums en daar voeg je de rest aan toe.


    Als je op prof forums komt zie je dat iedereen zijn eigen methoden en regels hanteert welke behoorlijk verschillen. Belangrijk is dat het resultaat wordt bereikt, hoe maakt minder uit. Stel eens de vraag wat nou de beste studio zangmicrofoon is, of gitaar microfoon en je krijgt vele tientallen verschillende antwoorden.

    Zelf heb ik ongeveer 40 microfoons, van een paar tientjes tot boven de 5000 euro per stuk, buizen mics, ribbon(band) mics, van elk type heb ik er een aantal en alles heeft zijn kritieke punten, voordelen en nadelen.
    Als een technicus een band of orkest in een keer wil opnemen moet hij precies weten welke mic hij waarvoor moet gebruiken en vooral waarom.
    Als hij daar fouten maakt kan hij die niet ongedaan maken en zit jij als band met een minder goed geluid.

    Zoek een studio die goed bij je past, ervaring heeft met ook jouw muziek en affiniteit, breng een bezoek aan meerdere studio's en neem daar de tijd voor. Een studiobaas die daar bezwaar tegen heeft is zowiezo niks voor je. Ook een studio heeft er niks aan als een klant niet tevreden met zijn opname naar huis gaat, word of mouth is de beste reclame.

    Ga niet meteen voor de goedkoopste studio, als je drie keer zo lang doet over de opname voor de helft van de prijs, ben je toch 150% duurder uit.

    Een goede ervaren studiotechnicus komt snel tot een goed resultaat en zal je door zijn ervaring soepel door het opnameproces loodsen, herkent snel de problemen en de oorzaken daarvan en zal er alles aan doen om het op te lossen. Deze studiotechnicus zal echter niet de allergoedkoopste zijn, maar in het totaalplaatje kan hij wel ens goedkoper blijken te zijn dan die hele goedope studio in in de garage.


    Wat die lange nummers betreft: is geen enkel probleem, een beetje harde schijf kan veel meer op en als je zoals ik met twee 24 sporen tapemachines werkt zou je en nummer van een jaar lang kunnen opnemen, als band 1 aan het eind komt start ik band 2 en alles werkt gewoon door.


    Succes!
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 november 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    389

    Standaard

    Allemaal waar, het is iets ingewikkelder dan het lijkt. Als ik je nog een tip mag geven: ga op internet op zoek naar bands die in jou straatje liggen en luister de demo`s. Je vind vast wel iets waarvan je vind dat jou band ook zo moet klinken. Dan ff een mailtje sturen waar ze het opgenomen hebben...voila! (en dan natuurlijk nog sparen!)

    Wat ook wel belangrijk is, is om elk nummer met de hele band compleet door te nemen en alle riffs en overgangen goed door te praten, zodat iedereen precies weet wat ie moet doen, dat scheelt een hoop tijd en daarmee geld.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 september 2002
    Locatie
    veldhoven
    Berichten
    1.109

    Standaard

    hey mensen , bedankt voor de reacties

    ik kan nie zo heel veel studios vinden op internet en die paar die ik vond was ik niet echt tevreden mee

    dus heeft iemand toevallig nog adresjes? of een site waar veel adressen van studios op te vinden zijn?

    iemand zei dat ie adresjes wist in de buurt van rotterdam, is wel eind weg maar op zich wel te doen lijkt me dus ik zou zeggen geef die adresjes maar

  9. #9
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.727

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronald
    hey mensen , bedankt voor de reacties

    ik kan nie zo heel veel studios vinden op internet en die paar die ik vond was ik niet echt tevreden mee

    dus heeft iemand toevallig nog adresjes? of een site waar veel adressen van studios op te vinden zijn?

    iemand zei dat ie adresjes wist in de buurt van rotterdam, is wel eind weg maar op zich wel te doen lijkt me dus ik zou zeggen geef die adresjes maar
    Ga eens praten met Frits van Mourik, van studio 'Het Pand'. Een gewaardeerde collega van mij.

    En als je het niet erg vindt om 100 km te rijden mag je altijd vrijblijvend bij mij langs komen voor een biertje, praten we er over. Lacrimosa is ook laatst geweest en heeft uiteindelijk opgenomen bij Excess in Rotterdam, heb ik geen moeite mee. Ik maak je met plezier wegwijs in studioland.

    Je gelooft het niet, maar er zijn studio's met een paar oude ADAT's die €250 per uur durven vragen.

    Maar ga eerst ff naar Frits, prima vent en groot vakman.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 september 2002
    Locatie
    veldhoven
    Berichten
    1.109

    Standaard

    ik heb ff op die site van het pand gekeken en da ziet er zeeeer degelijk uit moet ik zegge tis wel een eindje weg maar dan heb je ook wat. dus die komt in ons lijstje van mogelijke studios te staan

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top