Na heel veel topics doorlezen, enkele gitaarwinkels bezoeken en lang nadenken heb ik een nieuwe amp gekocht: Randall RG50TC, een 50W buizencombo.

Op het laatste moment ging de keuze tussen de Randall RG100SC (100W transistor) en de genoemde buizencombo. Ik heb ze in de muziekzaak (Muziekhuis Lyana te Stein, Limburg) eens op mijn gemak naast elkaar kunnen zetten en vergelijken.

Op het cleane kanaal wordt het een moeilijke strijd. De RG100 blijft echt clean, de RG50TC krijgt vrij snel het hier welbekende "randje". Maar, als je het level van het cleane kanaal laag houdt, en de master ver open draait, dan is de clean van de RG50TC toch hard én clean genoeg naar mijn mening.

Op het distortion kanaal wordt de strijd glorieus gewonnen door de RG50TC. Waar de RG100 altijd het "neppe" transistor-distortion geluid heeft, blinkt de RG50TC uit in een heerlijke warme, vette, rauwe overdrive waar je de akkoorden nog in herkent. En zo hoort het naar mijn mening. Het verschil tussen gain 1 en gain 2 van de RG50TC is ook te horen, maar wordt pas echt leuk als je met de beide gain-settings speelt.

Ik heb de amp thuis nog niet goed kunnen testen vanwege tijdgebrek en het gebrek aan vrijstaande woning. Woensdag hebben we repetitie met de band. Dan ga ik hem eens op z'n staart trappen ;-)

Ik ben nu in ieder geval trotse bezitter van een heuse buizencombo... en ik denk dat ik de forumgebruikers die steeds roepen "neem toch een buizencombo" gelijk moet geven... ik ga het verschil met transistor steeds beter ervaren!