Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 26

Discussie: Rock Acedemie

  1. #11

    Standaard

    Ja als we wilt beginnen met jazz moet je gewoon de geeikte standards (all the things you are etc.) pakken en dan in het begin met arpeggio's aan de slag en toonladders studeren en akkoordvoicings en vooral HEEL VEEL JAZZ LUISTEREN. (zoek opnames van elke standard). En dan komt het vanzelf na een paar maandjes en na een paar jaartjes vind je het net zo leuk/makkelijk als een bluesje in E.


  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2001
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    2.599

    Standaard

    HEEL VEEL JAZZ LUISTEREN. (zoek opnames van elke standard). En dan komt het vanzelf na een paar maandjes en na een paar jaartjes vind je het net zo leuk/makkelijk als een bluesje in E.
    Ik ben niet zo'n Jazz liefhebber, maar de laatste tijd wel veel aan het studeren vanuit een boek Jazz voor de rockgitarist.
    Kun je mij een lijstje van jazz standaars geven,daar ben ik niet zo in thuis kan ik dan in de bieb opzoeken.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 oktober 2001
    Locatie
    enkhuizen
    Berichten
    1.035

    Standaard

    jazz studeren kan heel waardevol zijn voor "later '(?) in de pop muziek want heel veel goeie pop muziek heeft wel degelijk een solide basis kijk maar naar de police ( ook eigenlijk sting solo ,zeker
    ( compositorisch..) dus is het handig om toch de nodige jazz theorie te hebben..
    helaas niet altijd leuk.

  4. #14

    Standaard

    het beste om met jazz te beginnen te spelen is denk ik om simpele nummers als jazz nummer uitebouwen.

    dus 1 simpel schema als en jazz schema uitebouwen(door substitutie)

    daarna kun je denken aan blues in f ofzo

  5. #15

    Standaard

    Goede standards ook voor beginners:
    autumn leaves
    all the things you are
    stella by starlight
    blue bossa
    lady bird
    st. thomas
    there will never be another you
    cantaloupe island

    weetikveel

    jazz moet je niet uit een boek studeren, maar van een leraar horen/in de kroeg horen, want anders snap je wel de nootjes maar niet de stijl.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2001
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    2.484

    Standaard

    Hee grappig, ik hou niet van jazz ofzow maar dat nummer cantaloupe island ken ik wel. Ik speel het zelf altijd met m'n broers....grappig (niet dat ik allemaal fantastische solo's er door heen jaag hoor.)

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 augustus 2001
    Locatie
    kartonnen doos onder de brug
    Berichten
    1.380

    Standaard

    Kan iemand me vertellen wat standards zijn ??? En ik luister al naar jazz, en dan vooral naar Allan Holdsworth, John Scofield, Pat Methyny en George Benson (ja inderdaad, ik ben maar op wat namen uit de ibanez-catalogus afgegaan)

    enne....moretel....waar kan ik dat boek Jazz voor de rockgitarist krijgen ?? en wie is de schrijver ??

    En nog effe voor Jimi:
    Jij vroeg of ik les wou ik death-metal (ik vraag me trouwens af of dat niet net zo interessant is), maar ik heb laatst ondekt dat als je slayer solo's clean speelt (en langzamer) met een triplet feel, dat het dan heel jazzy klinkt (echt waar !!!)

  8. #18

    Standaard

    hmmm

  9. #19

    Standaard

    Dat zal best, ik ken slayer niet, maar jazzy is heel wat anders dan jazz, als je begrijpt wat ik bedoel. Jazzy is meer zo'n huisvrouwenterm, die je op veel jazz bepaald niet kunt loslaten (holdsworth bijv.)
    maar goed.
    luister naar platen van miles davis tot 1964 dan hoor je eigenlijk alleen maar stukken die elke jazzmuzikant hoort te kennen: de standards. Het leuke daarvan is dat je met elke jazzmuzikant van over de wereld meteen stukken kunt spelen zonder te oudehoeren, want iedereen kent die.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2001
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    2.599

    Standaard

    there will never be another you

    jazz moet je niet uit een boek studeren, maar van een leraar horen/in de kroeg horen, want anders snap je wel de nootjes maar niet de stijl.
    Dank voor je lijstje, je moet ergens beginnen toch en in die kroeg kom ik nog wel eens.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top