Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard Speaker aansluiting op box aarden of niet?

    Vast een domme vraag maar mijn ocd laat me even niet met rust en ik wil de boel toch zsm aansluiten. Ik krijg vandaag speakers binnen voor in mijn 1x12 kastjes. De laatste tijd gebruikte ik maar één met daarin een G12H 30th Ann. Omdat ik een Bluguitar Amp1 Iridium heb gekocht moesten er zwaardere speakers komen. Nu komt in elk kastje een V-type. Omdat de amp1 maar een speakeruitgang tegelijk toe staat ga ik de speakers doorlussen waarbij ze parallel aangesloten worden. Tot zover geen problemen.

    Nu wilde ik een wat degelijker systeem dan de slappe jack ingangen die er tot nog toe in zaten. De keuze viel op chassisdelen met zo'n rood lock-mechanisme. Wat ik me afvraag is het volgende: de sleeves maken via het metalen plaatje waar de chassisdelen op gemonteerd zitten contact met elkaar. Dus bij doorlussen ontstaat er een dubbele verbinding via de sleeve. Is dat een probleem? Ik ga ervan uit van niet maar ben liever zeker en mijn kennis van dit soort zaken is in de veertig jaar sinds mijn natuurkunde lessen aardig weggezakt.

    Eem een plaatje ter illustratie:



    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Die sleeve mag onderling contact maken, je hebt toch twee onderling geïsoleerde contacten over?

  3. #3

    Standaard

    Ik wil je OCD niet aanwakkeren maar deze jack chassis delen met lock van Neutrik maken beslist geen beter contact dan de open chassisdelen van switchcraft. Ik spreek uit ervaring.

    Op al mijn gitaar speakerkasten heb ik Neutrik speakon aansluitingen gemonteerd. Al ruim 20 jaar geen slecht contact meer gehad. Passen denk ik in het zelfde gat.

    Het is een stereo chassisdeel dus ik zou voor gebruik als speaker aansluiting (mono) de ring ook aan massa leggen. Als je de rode isolator ring gebruikt is de metalen behuizing nergens mee verbonden.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Die sleeve mag onderling contact maken, je hebt toch twee onderling geïsoleerde contacten over?
    Hmm ja, bij gewone open switchcrafts wordt er ook contact gemaakt via de plaat. Het is denk ik vooral de ocd waardoor ik het niet los kan laten. Hrgh. 😅

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Ik wil je OCD niet aanwakkeren maar deze jack chassis delen met lock van Neutrik maken beslist geen beter contact dan de open chassisdelen van switchcraft. Ik spreek uit ervaring.

    Op al mijn gitaar speakerkasten heb ik Neutrik speakon aansluitingen gemonteerd. Al ruim 20 jaar geen slecht contact meer gehad. Passen denk ik in het zelfde gat.

    Het is een stereo chassisdeel dus ik zou voor gebruik als speaker aansluiting (mono) de ring ook aan massa leggen. Als je de rode isolator ring gebruikt is de metalen behuizing nergens mee verbonden.
    Hmm, das minder. Het leek mij dat door de klem er beter contact is met de tip. Ik heb ervaring met wegvallende contacten doordat het gewicht van de plug plus kabel het contract verminderde. Heb wel over SpeakON gedacht maar wilde eerste dit proberen. Dom waarschijnlijk.

    Ocd is gelukkig (nou ja) geen rationeel mechanisme dus misschien lukt het me om niet over SpeakON aansluitingen te gaan piekeren 😉

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Ocd is gelukkig (nou ja) geen rationeel mechanisme dus misschien lukt het me om niet over SpeakON aansluitingen te gaan piekeren 
    Ik heb inmiddels SpeakON spul besteld
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  7. #7

    Standaard

    Goede keuze, daar ga je geen spijt van krijgen.

    Een tip: voor 2x12 cabs (of 4x12) kun je links en rechts apart aansluiten. Rechts op 1+ en 1-, links op 2+ en 2-. Afhankelijk van hoe je de plug aan de speakerkabel aansluit kun je dan kiezen voor serie of parallel.

    Serie: hot op 1+, massa op 2- en met een draadje 1- doorverbinden met 2+.

    Parallel: 1+ en 2+ aan hot, 1- en 2- aan massa.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Goede keuze, daar ga je geen spijt van krijgen.

    Een tip: voor 2x12 cabs (of 4x12) kun je links en rechts apart aansluiten. Rechts op 1+ en 1-, links op 2+ en 2-. Afhankelijk van hoe je de plug aan de speakerkabel aansluit kun je dan kiezen voor serie of parallel.

    Serie: hot op 1+, massa op 2- en met een draadje 1- doorverbinden met 2+.

    Parallel: 1+ en 2+ aan hot, 1- en 2- aan massa.
    Thnx, ik ga twee 1x12 cabjes parallel verbinden. De tijd van de grotere cabs is voorbij wat mij betreft (al heb ik dat eerder gedacht).

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Dom vraagje misschien: wat is het voordeel van SpeakON-aansluitingen t.o.v. bijvoorbeeld 1/4” jack-aansluiting?
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Dom vraagje misschien: wat is het voordeel van SpeakON-aansluitingen t.o.v. bijvoorbeeld 1/4” jack-aansluiting?
    Speakons zijn vreselijk stevige, lockende speakerconnectors. Gewoon mooi en goed ontworpen spul.
    Maar intussen zit it wel te denken dat ik nog nooit last heb gehad van contactproblemen met het gebruik van jacks op speakerkasten.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top