Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: snaren

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Locatie
    Leuven - België
    Berichten
    103

    Standaard snaren

    Ik was van plan op het internet nieuwe snaren te bestellen vermits ik ze hier in Leuven iets te duur vind. Maar nu ik de keuze heb, zie ik door de bomen het bos niet meer. Wat is het verschil tussen al die verschillende types en merken?

    Ik heb gehoord dat Ernie balls wel goed zijn voor elektrische gitaar en d'addario voor klassieke, maar verder weet ik er niet veel vanaf.

    Vb. Wat is het verschil tussen
    Ernie Ball Super Slinky (0,09 - 0.42)
    Ernie Ball Hybrid Slinky (0,09 -0,46)
    Ernie Ball EB-2240 Hybrid Slinky Reinforced(0,09 - 0,42)

    Of in het algemeen, wat is het verschil tussen nickelplated, reinforced, nickel wound, stainless steel halfround, Chromes stainless steel flatwound, ...

    Zit dat verschil vooral in klank of ook in duurzaamheid enz?

    Weten jullie ook nog goedkope, betrouwbare internet sites waar ze voldoende keuze hebben van snaren?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2003
    Locatie
    ergens in Friesland
    Berichten
    1.640

    Standaard

    nickel en bronze klinkt warmer dan steel. Maar bronze wordt voor elektrisch geloof ik nooit/zelden gebruikt.

    Round wounds is gewoon een ronde draad gewikkelt om een kern.
    Half rounds dan is de wikkeling afgeslepen. Geeft een beetje het gevoel van flat wounds.
    En flat wounds, die hebben een platte draad om de kern gewikkeld.

    Overigens zit die wikkeling alleen om de Lage E-A-D. En soms om de G, afhankelijk van de dikte van de snaren.

    Verder moet je naar de site van Ernie ball voor de precieze verschillen tussen hun setjes.

    De site van D'Addario is ook erg informatief.

    Ik haal zelf mijn snaren van www.webstrings.com

    En gebruik de search functie van het forum. Want er zijn al wel een aantal topics over snaren geschreven.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Locatie
    Leuven - België
    Berichten
    103

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroenvanhulsteijn
    nickel en bronze klinkt warmer dan steel. Maar bronze wordt voor elektrisch geloof ik nooit/zelden gebruikt.
    ten eerste mercikes, maar het is me nog niet helemaal duidelijk .

    Round wounds is gewoon een ronde draad gewikkelt om een kern.
    Half rounds dan is de wikkeling afgeslepen. Geeft een beetje het gevoel van flat wounds.
    En flat wounds, die hebben een platte draad om de kern gewikkeld.
    En wat betekent dit voor de klank/duurzaamheid?

    Verder moet je naar de site van Ernie ball voor de precieze verschillen tussen hun setjes.
    Had ik al gedaan, maar echt veel wijzer werd ik daar niet van.
    " Made from nickel plated steel wire wrapped around tin plated hex shaped steel core wire. By far the most popular, produces well balanced all around good sound." volstaat daar blijkbaar als uitleg voor al (24 verschillende soorten) hun nickel snaren.

    De site van D'Addario is ook erg informatief.
    zal is kijken

    Ik haal zelf mijn snaren van www.webstrings.com
    bleh, nu wordt het nog ingewikkelder
    Prijzen zijn inderdaad wel zeer laag in vergelijking met snaren in europa, maar zijn die van goede kwalitiet?

    En gebruik de search functie van het forum. Want er zijn al wel een aantal topics over snaren geschreven.
    meestal werd er gewoon ingegaan op merken en diktes, op verschillende types zelden of nooit. De meeste comments bleven ook beperkt tot de schrijver zijn favoriete type, zonder er bij te vertellen, waarom juist.

  4. #4

    Standaard

    waarom probeer je niet eerst een setje en kijk hoe het bevalt. wij kunnen van alles roepen, maar uiteindelijk moet jij er mee spelen.
    de halve wereld speelt met super slinkies. prima snaren. kan nie veel mis gaan.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Plain steel is alleen staal. Staal laat een magneet mooi reageren( pick-up`s ) alleen is redelijk rekbaar en gevoelig voor roest.
    Nickelplated wil zeggen dat er een laag nickel op zit. Nickel wordt in de wereld gebruikt om metalen te verharden. Het maakt het staal wat sterker dus en zorgt dat het minder snel roest.
    Pure nickel e.d. wil dus zeggen bijna alleen nickel. sterk lang bestand tegen roest. Weinig klank verschil met plated.
    Roundwound wil zeggen een kern van staal met daar omheen een ronde draad gewikkeld.
    Flatwound, staal kern met ronde draad , maar dan afgeslepen tot een gladde snaar , veelal gebruikt met jazzgitaren.
    De coderingen die er op staan ( op verpakkingen) wil zeggen:
    10-46 dunste snaar 0.010 / dikste snaar 0.046

    Omdat een hoop mensen aparte wensen hebben en er altijd wel iemand is die daar handel in ziet , krijg je tal van variaties. setjes met iets dikkere bassnaren dan anders > hoppa,, weer een soort erbij.

    aanduidingen als p bij een derde positie wil zeggen dat de G snaar gewoon staal is. Het kan ook aangeduid worden met W. In dat geval is de G snaar Wound , dus omwonden.

    Verder zijn er nog vreemde snaren ( hoewel vreemd?)
    Roestvrij staal. Is eigenlijk niet echt RVS maar bijna. Rekt iets meer maar heeft een vreemd helder geluid.

    Snaren voorzien van een coating :
    Daddario en Elixir maken deze door normale omwonden snaren te maken uit een vaste kern en deze te omwikkelen met een staaldraad die is voorzien van een zeer dunne kunststof laag ( coating). Het voorkomt dat er vuil op de snaar gaat zitten en verlengt zo de levensduur van de snaren.

    Zo kunnen we ook verder gaan met de snaren voor acoustische gitaren.

    Hier wordt meer gewerkt met koperlegeringen. Hier hoeft de metaaldraad alleen maar trillingen over te brengen naar een brug en/of bovenblad. De legering is sterk genoeg en goedkoop te maken. Koper is slecht magnetisch en daarom minder geschikt voor electrisch.
    Ook hier geld , hoe meer wensen , des te meer keus.
    Evenzo met klassieke gitaren. De metalen snaren zijn bijna gelijk . Alleen de dunnere ( plain ) snaren zijn vervangen door nylon of ander (kunst)materiaal. ( vroeger nog wel eens darm)
    Ook is er een crossover voor bv jazz-acoutics ( De selmers e.d) Hiervoor wordt een kunststof kern voorzien van een zilverachtige metaalwinding.

    Ik zal er best nog wel wat vergeten zijn , maar dat merken we dan wel.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2003
    Berichten
    997

    Standaard

    Voor mij werkt d'addario het beste ik speel op een setje 0.10 en op een electrische gitaar, ik denk dat d'addario's ook de meest verkochte snaren zijn.

    Kijk voor snaren eens op http://www.lordofthestrings.com/
    goede service en binnen 2 dagen geleverd,(in Nederland)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Locatie
    Leuven - België
    Berichten
    103

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eko
    Plain steel is alleen staal. Staal laat een magneet mooi reageren( pick-up`s ) alleen is redelijk rekbaar en gevoelig voor roest.
    Nickelplated wil zeggen dat er een laag nickel op zit. Nickel wordt in de wereld gebruikt om metalen te verharden. Het maakt het staal wat sterker dus en zorgt dat het minder snel roest.
    Pure nickel e.d. wil dus zeggen bijna alleen nickel. sterk lang bestand tegen roest. Weinig klank verschil met plated.
    Roundwound wil zeggen een kern van staal met daar omheen een ronde draad gewikkeld.
    Flatwound, staal kern met ronde draad , maar dan afgeslepen tot een gladde snaar , veelal gebruikt met jazzgitaren.
    De coderingen die er op staan ( op verpakkingen) wil zeggen:
    10-46 dunste snaar 0.010 / dikste snaar 0.046

    Omdat een hoop mensen aparte wensen hebben en er altijd wel iemand is die daar handel in ziet , krijg je tal van variaties. setjes met iets dikkere bassnaren dan anders > hoppa,, weer een soort erbij.

    aanduidingen als p bij een derde positie wil zeggen dat de G snaar gewoon staal is. Het kan ook aangeduid worden met W. In dat geval is de G snaar Wound , dus omwonden.

    Verder zijn er nog vreemde snaren ( hoewel vreemd?)
    Roestvrij staal. Is eigenlijk niet echt RVS maar bijna. Rekt iets meer maar heeft een vreemd helder geluid.

    Snaren voorzien van een coating :
    Daddario en Elixir maken deze door normale omwonden snaren te maken uit een vaste kern en deze te omwikkelen met een staaldraad die is voorzien van een zeer dunne kunststof laag ( coating). Het voorkomt dat er vuil op de snaar gaat zitten en verlengt zo de levensduur van de snaren.

    Zo kunnen we ook verder gaan met de snaren voor acoustische gitaren.

    Hier wordt meer gewerkt met koperlegeringen. Hier hoeft de metaaldraad alleen maar trillingen over te brengen naar een brug en/of bovenblad. De legering is sterk genoeg en goedkoop te maken. Koper is slecht magnetisch en daarom minder geschikt voor electrisch.
    Ook hier geld , hoe meer wensen , des te meer keus.
    Evenzo met klassieke gitaren. De metalen snaren zijn bijna gelijk . Alleen de dunnere ( plain ) snaren zijn vervangen door nylon of ander (kunst)materiaal. ( vroeger nog wel eens darm)
    Ook is er een crossover voor bv jazz-acoutics ( De selmers e.d) Hiervoor wordt een kunststof kern voorzien van een zilverachtige metaalwinding.

    Ik zal er best nog wel wat vergeten zijn , maar dat merken we dan wel.


    danku, nu weet ik tenminste waar al die dingen op slaan

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top