Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Standaard Intoneren: lage E-snaar

    Heb de FAQ gelezen en het forum doorgezocht, maar toch nog een vraag. Ik heb m'n gitaar geïntoneerd door open snaren te vergelijken met flageolet op 12e positie en gefrette noot op 12e positie. Bij de lage E-snaar is de gefrette noot op de 12e positie te hoog (terwijl de flageolet en de open snaar zuiver zijn). Inmiddels heb ik het zadeltje zover naar achteren geschroeft dat 'ie tegen de brug aanzit, maar gefrette noot op 12e positie blijft te hoog. Verder naar achteren draaien kan echter niet. Heeft iemand tips/oplossingen? Gaat om een strat trouwens.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.570

    Standaard

    Misschien een te hoge actie?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.310

    Standaard

    lijkt me ook, of te laag. Pythagoras leerd ons dat dat invloed heeft =D

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 maart 2003
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    344

    Standaard

    Grappig, zit op het moment met exact hetzelfde probleem te stoeien. Alle snaren zijn netjes te intoneren, behalve de lage E. Dan denk ik in mijn eenvoud dat de actie wel ok is, aangezien de andere snaren er geen last van hebben. Opvallend is wel dat elke correctie hetzelfde verschillen in toonhoogte oplevert ten opzichte van de losse snaar. Oftewel, wat je ook doet, het verschil blijft gelijk????

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 maart 2003
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    344

    Standaard

    Grappig, zit op het moment met exact hetzelfde probleem te stoeien. Alle snaren zijn netjes te intoneren, behalve de lage E. Dan denk ik in mijn eenvoud dat de actie wel ok is, aangezien de andere snaren er geen last van hebben. Opvallend is wel dat elke correctie hetzelfde verschillen in toonhoogte oplevert ten opzichte van de losse snaar. Oftewel, wat je ook doet, het verschil blijft gelijk????

  6. #6

    Standaard

    Stap nr1 bij dit probleem: probeer een andere snaar.

  7. #7

    Standaard

    Stap nr1 bij dit probleem: probeer een andere snaar.

  8. #8

    Standaard

    Inderdaad frappant. Bij mij is het hetzelfde: wat ik ook doe, het verschil blijft gelijk. Ik worstel nog even met de gedane suggestie over te hoge of te lage actie. Ik kan me voorstellen dat dit verschil uitmaakt voor de snaarlengte, en dus voor de intonatie, maar waarom heeft alleen de lage E daar dan last van????

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.570

    Standaard

    Ja, dat is wel heel erg gek. Zijn het dan toevallig nieuwe snaren? Heel misschien zou het kunnen dat, als nieuwe snaren niet helemaal opgerekt zijn, ze anders reageren. Probeer de snaar dus even op te rekken, bijvoorbeeld door je gitaar er aan op te pakken en even op en neer schudden. Net zolang tot ie bijna niet meer ontstemt. En probeer hem dan nog eens te intoneren. De snaar heeft dan een iets andere spanning en dat kan misschien net uitmaken. En anders toch een nieuw snaartje pakken.

    Een andere dikte snaren kan je ook ineens uit de problemen helpen. Als je nu 0.09 hebt, kun je er een setje 0.10 opzetten, en dat kan soms veel beter bij de gitaar passen. Dat had ik nl ook bij mijn LP. Kreeg hem ook nooit goed, totdat ik er een set 0.10 oplegde. En nu is ie nog beter, met 0.11.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 maart 2003
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    344

    Standaard

    Het zijn idd nieuwe snaren, een setje 0.10 zoals altijd. Ik zal eerst het oprekken van de snaar eens proberen voordat ik er een nieuwe op doe. Ik kan me wel voorstellen dat dit een rol speelt. Alvast bedankt!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top