Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2002
    Berichten
    6.051

    Standaard de toekomst van moddeling FX?

    van n forum...
    I'm gonna wait for the new Samplefector. The Samplefector hooks up to any peddle or chain you already own, then sends an impulse signal. The output from that fx or chain is routed back into the Samplefector and it samples your fx. There's 20 user spaces for the samples. The beauty is that you can borrow your buddy's fx, sample them and store it in your Samplefector, without the expensive, of course, of buying that particular fx. I can see folks "buying" a boutique fx from wherever, sampling it, then returning it for a refund. It supposedly also works on amplfiers, too, but you need to mic the amp to return it to the Samplefector, and naturally, you end up sampling the mics characteristics.
    hypothetisch geval dus, wat denken jullie? :-D

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2004
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    221

    Standaard

    Typisch gevalletje onzin. Dit werkt alleen voor lineaire systemen. Laat het merendeel van de effecten nou juist niet lineair zijn.
    Pas op, achter je!!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 november 2004
    Locatie
    Delft
    Berichten
    2.198

    Standaard

    @Wilbert: Je bedoelt dus lineair, zonder feedback loop?

    Sja, bij simpele input->modulatie->output systemen is het mogelijk om door een impuls-functie erdoorheen te sturen de transformatiefunctie van de modulatie te bepalen. Maarja....ik kan je nu al met 97% zekerheid vertellen dat dit zeker niet op gaat voor een groot deel van de pedaaltjes.

    Overigens is een het zo bij modelleringssystemen (en nu heb ik het over natuurkundige systemen) met feedbackloops wel mogelijk dit om te schrijven naar een open-loop systeem (zonder feedbacklus dus), maar het is dan niet mogelijk om de modulatiefunctie puur met een impulsefunctie te bepalen....denk ik.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2004
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    221

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door armageddon
    @Wilbert: Je bedoelt dus lineair, zonder feedback loop?

    Sja, bij simpele input->modulatie->output systemen is het mogelijk om door een impuls-functie erdoorheen te sturen de transformatiefunctie van de modulatie te bepalen.
    Ik weet zo 123 niet de exacte omstandigheden uit mijn hoofd waaronder dit werkt, maar alle gevallen waarin dit werkt zijn feitelijk niet echt boeiend als effect (behalve misschien een hele cleane delay, maar daar heb je dat kastje niet voor nodig).
    Pas op, achter je!!

  5. #5
    vinni
    Guest

    Standaard

    Nou....
    In de synthesizer wereld bestaat er ook al zoiets.
    Da's eigenlijk een dedicated, rackmounted computer waar je software-synths in kan draaien.

    Dus waarom niet met FX?
    Wat dacht je er van om wat TC Plug-ins gewoon in je rack te hebben?
    Hele goeie AD/DA-converters erin en gaaaan!
    En natuurlijk niet alleen TC maar ook alle plugins die geschreven zijn voor Cakewalk, Protools......Neem je ook direct Guitargig mee.

    Kijk...in feite zijn de huidige rackFX niets anders dan stukjes software waar een hardwarematige userinterface omheen is gebouwd.
    Maar als je dan wat anders wilt moet je direct je hele apparaat dumpen.
    Dan dus niet meer.

    Vinni

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 november 2004
    Locatie
    Delft
    Berichten
    2.198

    Standaard

    Laten we wel weze, eigenlijk weten we helemaal nog niet echt wat de resultaten zijn van dit dingetje, maar ik denk dat het wel voor leuke situaties kan gaan zorgen als het werkt. Heb je dan iets als plagiaat van sound?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2004
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    221

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door armageddon
    Laten we wel weze, eigenlijk weten we helemaal nog niet echt wat de resultaten zijn van dit dingetje, maar ik denk dat het wel voor leuke situaties kan gaan zorgen als het werkt.
    Met een "impulse signal" kan dit gewoon niet. Dat is wiskundig gezien gewoon niet genoeg om achter te volledige karakteristiek van het kastje te komen. Daardoor gaat een boel informatie en dus karakter verloren.

    Inderdaad bestaan er verscheidene herprogrammeerbare software-effectenkastjes die veel verschillende dingen kunnen. Maar die kunnen niet een bepaald effect "kopieren" door er een signaal in te pompen en te wachten op het antwoord.

    Het is niet principieel onmogelijk om een kastje te bouwen wat een effectn "doormeet" en dan digitaal modelleert. Maar daar is toch echt wel iets meer voor nodig dat het genoemde "impulse signal".
    Pas op, achter je!!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 november 2004
    Locatie
    Delft
    Berichten
    2.198

    Standaard

    Ja ik had er ook mijn twijfels bij. Overigens is het wel mogelijk om een karakteristiek te bepalen aan de hand van een impuls-signaal (ik heb immers net zo'n vak op de uni gevolgt, Controle en Modelering, maar dan voor in vliegtuigen de output van de staartvlakken bv relateren aan de input van de joystick. Maar dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet op voor effectenpedaaltjes en minder-lineaire systemen.

  9. #9
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.215

    Standaard

    Niemand kan de toekomst goed voorspellen. Anders zat ik nu op een Apple te werken :-D

    Misschien wordt er in de toekomst geen gitaar meer gespeeld. Gewoon een databank met duizenden noten en digitale effecten. Dan met de muis (of touchscreen) riffjes maken.
    Vriendelijke groet,

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2004
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    221

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door armageddon
    Maar dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet op voor effectenpedaaltjes en minder-lineaire systemen.
    Bingo.

    En als je een chorus of een flanger verlineariseert blijft er verdomd weinig van over, verwacht ik. Ik denk dat je het niet eens als zodanig meer zou herkennen. Maar goed: dat is speculatie. Je zult in ieder geval nog wel iets horen. Maar alleen een "simpele" distortion al is zwaar niet lineair.

    Ben eigenlijk best benieuwd hoe een verlineariseerde distortion zou klinken.
    Pas op, achter je!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top