Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 46
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    9 november 2004
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    21

    Standaard hoe strat herkennen?

    Ok, laat ik beginnen met, mijn excuses voor de evt. repost, heb heus gezocht, maar nix concreet gevonden... ops:

    zit dus met het volgende probleem...
    aangezien ik eigenlijk nog nooit een echte strat in men handen heb gehad, is mijn kennis hierover ook nogal vrij beperkt...
    maar nu is er mij een, als zeg ik het zelf, vrij knappe "blonde" usa strat aangeboden voor een, in my opinion, zeer aantrekkelijke prijs! Maar hoe kan ik het beesje dateren/herkennen als een echt usa strat? de enige info die ik momenteel heb, zijn een paar foto's die niet echt veelzeggend zijn...
    op de headstock staat geen serie nummer aangeven, maar onder de "stratocaster" staat wel "made in usa"...
    de eigenaar beweerde ook dat er een papiertje bij zat met volgende info:

    Alder body
    Maple hals met rosewood vingerbord
    Fender USA brug
    Fender USA tremolo systeem met zwaar gewicht
    Fender USA slagplaat

    Fender USA pick-up 's
    Fender USA draaiknoppen

    Fender USA TBX toonregeling
    Fender USA bedrading

    ook op de "dingetjes", zoals ik ze zo graag noem , van de tremelo staat "FENDER"
    de backplate is niet echt heel duidelijk, en kan ook hier helaas niet opmaken of er uberhaupt een serienummer op staat...

    de lak is niet meer in perfecte staat, maar ze bleek dan ook wel ettelijke jaren op een stoffige zolder gelegen te hebben...

    als ik het ergens goed gelezen heb, betekent het ontbreken van een sn op de headstock dat ie van voor een bepaald jaar is?

    wie kan mij uit de nood helpen, en er voor zorgen datk niet te veel geld uit geef? ops: alvast hartelijk dank voor alle evt. hulp! alles is welkom!!!

    Greetz!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    serienummer staat achter op t headstock, of voor, weet ik niet zeker. maar het moet er wel staan. datering; er staat op zoiets als dit: E, N, Z, en dan nog wat getalletjes, en soms wat letters ervoor, of erachter.

    E=eighties

    n=ninties

    z=zero (2000+) en dat eerste cijfer dat dan komt is dan het jaar van dat decennium.

    vb: E9= 1989. simpel.

    fender USA knoppen? maakt dat uit dan, of het usa of china is? ik vind van niet iig. maple nek en rosewood toets is het makkelijkst te checken. usa slagplaat? zie knoppen-verhaal. brug is bij mijn weten nog altijd zelfde als tremolosysteem. usa pickups kan wel heel goed, bv usa built fender vintage texas pups of weetikut, ik ben niet zo heel erg bekend met fender's singles. usa bedrading: logisch, als het gemaakt is, de gitaar, in de usa. dan wiren ze het in de usa, dus usa wiring. maar er is imo geen verschil te zien tussen een USA wiring en koreaans, ja, behalve netheid wellicht, en zelfs dat kan verschillen. soms zie ik een bloedmooie koreaanse gitaar met mooie solderingen enzo, en soms zie ik een superlelijke usa wiring. maar heb je foto's, en hoeveel moet ie opbrengen? bedenk wel dat je voor 600 euro al vaak een leuke usa strat kunt hebben, en voor 1400 al een verdomd mooie nieuwe usa, of signature (bv de SRV sig, om maar iets te noemen, van de eric clapton weet ik t nie zeker).

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    serienummer staat achter op t headstock, of voor, weet ik niet zeker. maar het moet er wel staan. datering; er staat op zoiets als dit: E, N, Z, en dan nog wat getalletjes, en soms wat letters ervoor, of erachter.

    E=eighties

    n=ninties

    z=zero (2000+) en dat eerste cijfer dat dan komt is dan het jaar van dat decennium.

    vb: E9= 1989. simpel.

    fender USA knoppen? maakt dat uit dan, of het usa of china is? ik vind van niet iig. maple nek en rosewood toets is het makkelijkst te checken. usa slagplaat? zie knoppen-verhaal. brug is bij mijn weten nog altijd zelfde als tremolosysteem. usa pickups kan wel heel goed, bv usa built fender vintage texas pups of weetikut, ik ben niet zo heel erg bekend met fender's singles. usa bedrading: logisch, als het gemaakt is, de gitaar, in de usa. dan wiren ze het in de usa, dus usa wiring. maar er is imo geen verschil te zien tussen een USA wiring en koreaans, ja, behalve netheid wellicht, en zelfs dat kan verschillen. soms zie ik een bloedmooie koreaanse gitaar met mooie solderingen enzo, en soms zie ik een superlelijke usa wiring. maar heb je foto's, en hoeveel moet ie opbrengen? bedenk wel dat je voor 600 euro al vaak een leuke usa strat kunt hebben, en voor 1400 al een verdomd mooie nieuwe usa, of signature (bv de SRV sig, om maar iets te noemen, van de eric clapton weet ik t nie zeker).

  4. #4
    Junior Member
    Geregistreerd
    9 november 2004
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    21

    Standaard

    eerlijk gezegd, mij maakt t ook geen r**t uit of het nu usa of whatever knoppen zijn, ze zou voor mij eerder een verzamelobject zijn dan een gebruiksvoorwerp... voor het echte werk, hebbek men esp al...
    maar voor mij was vooral de echtheid van belang, en de evt. waarde!
    laat ons zeggen dat zen prijs ver onder die 600 blijft, vandaar dat ik er toch wel een beetje argwanend tegenover sta...
    als ik me goed hebt geïnformeerd, is er ook nog een F- periode (maar die staat duidelijk niet op de backplate), en als er geen letter voor staat, is ie echt wel verschrikkelijk oud! (naar mijn standaarden)
    alvast bedankt voor de hulp, alle verdere info is zeker nog meer dan welkom!

  5. #5
    Junior Member
    Geregistreerd
    9 november 2004
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    21

    Standaard

    ok, heb ze maar gekocht...
    en ik moet toegeven, ze speelt stukke beter dan ik verwacht had!
    zit wel wat battle damage aan, maar zo hebbe we ze graag...
    maar de juiste leeftijd blijft nog altijd een raadsel...
    noch op de headstock, noch op de backplate is ergens enige vorm van serienr te vinden... de backplate is (duidelijk zichtbaar) wel volledig afgeschuurd, om onbekende reden...
    dus nog steeds, alle mogelijke info is meer dan welkom! kan er nu ook foto's van maken, dus als iemand iets specifiek wil zien, kwestie van herkenningspunt, vraagt u maar!
    alvast hartelijk dank voor alle evt. hulp!!!



  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2005
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.607

    Standaard

    Staat het serienummer niet op de achterkant van de headstock? Dat is bij mijn fender in ieder geval wel zo...

  7. #7
    Junior Member
    Geregistreerd
    9 november 2004
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    21

    Standaard

    nope, helaas niet... :-?
    heb het hele ding afgespeurd, maar heb nergens een nr kunnen terug vinden...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2002
    Locatie
    Op een strandje langs de Waal
    Berichten
    3.948

    Standaard

    Foto is een beetje onduidelijk, maar voor zover ik kan zien acht gaats slagplaat. Als het een Amerikaan is, zou dat wijzen op een '57 RI. Echter, dan zou het een maple toets moeten zijn. Dus wellicht is de slagplaat ooit vervangen? Dan zouden er meer gaten in de body moeten zitten om de slagplaat me vast te maken. Of wellicht is de hals ooit vervangen? Curieus.

    Ik zou als ik jou was iig de hals er eens afschroeven, kijken of er iets op de hiel staat, stempel of zo.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juli 2004
    Locatie
    Geleen
    Berichten
    1.989

    Standaard

    Dan zal ik maar eens op de proppen komen met 2 dingen die wellicht in sommige mensen hun hoofden al rondspoken.

    Zou het kunnen zijn dat je een vervalste gekocht hebt? Als je naar het logo kijkt, ziet het er dan uit alsof het misschien later eropgezet is? Zit het logo echt onder de lak?

    Andere optie is dat je de grootste mazzelpik v.d. wereld bent en echt een oudje gekocht hebt, lijkt me hééél sterk, maar schroef inderdaad de hals er eens af en laat de mensen die Fender beter kennen dan ik je eens helpen

  10. #10
    Junior Member
    Geregistreerd
    9 november 2004
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    21

    Standaard

    ik vrees dat dat ook wel de enige oplossing gaat zijn (hopelijk toch), maar daar ga ik zelf niet aan beginnen, krijg ik er nooit meer mooi terug op dan! ops: zal ik toch even naar men gitarenboer moeten ermee!

    maar dat hou ik liever nog even als "worst case scenario"...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top