Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Banned
    Geregistreerd
    31 oktober 2005
    Berichten
    7.000

    Standaard Gebalanceerde in/uitgangen ?

    Ik zet het hier maar even neer aangezien het rack-volk er volgens mij meer ervaring mee heeft.

    Ik heb een Preamp (carvin quad) en een combo die beide gebalanceerde xlr in/uitgangen hebben, ik kan dus de preamp via xlr in de eefect loop van het combo zetten.
    Wat is eigenlijk het mogelijke voordeel van gebalanceerde in/uitgangen en heeft dit ook zien in de setup zoals ik het wil doen (quad via effect loop).
    Het combo is afgezien van de gitaar input volledig xlr dus ik kan alles op die manier aansluiten tot aan de interne en externe speaker aan toe.
    Ook hierbij de vraag wat zijn de voordelen ?
    Zie foto hieronder van het combo.


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 november 2004
    Locatie
    Delft
    Berichten
    2.198

    Standaard

    Het enige dat ik weet is dat Jack-stekkers eigenlijk compleet ouderwets en onhandig zijn. XLR-stekkers zijn beter omdat je daar 3 draden in hebt (eentje in tegenfase met de andere en een aarde) en dat er minder verstoringen zijn in het signaal als de beide signalen in een apparaat weer samen gevoegd worden. De ene wordt weer in fase omgedraaid, zodat het oorspronkelijke signaal in fase staat met elkaar en dat de verstoringen die ontstaan zijn in de draad nu tegen elkaar uitgefaseerd worden.
    Correct me if I'm wrong.

    Preamp kan je gewoon in de FX-loop van de combo zetten, maar wat ik deed was gewoon de output van de preamp in de FX-return van je combo. Op deze manier speel je gewoon over je combo-eindtrap met je Carvin.

    Het feit dat alles aansluitbaar is met XLR, lijkt mij dat je hem gewoon voor veel doeleinden kan gebruiken. Je kan bijvoorbeeld een Line6 Pod aansluiten op de speaker etc...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 juni 2003
    Locatie
    achter de computer
    Berichten
    4.260

    Standaard

    Je hebt 2 soorten:
    niet gebalanceerd en wel gebalanceerd.
    Die niet gebalanceerde zie je het vaakst (je koptelefoonkabel, normale gitaarsnoer, etc). Deze kabel bevat een shielding waardoor electrostatische invloeden van buitenaf niet (of zo min mogelijk) bij je signaal kunnen komen en je dus zo min mogelijk ruis hebt (dat is dat gevlochten/gedraaide/folietje binnen rond je kabel). Echter electromagnetische invloeden hebben vrij spel en kunnen alsnog je geluid verstoren.
    Gebalanceerde kabels: zijn altijd stereokabels en verder gewoon hetzelfde als de niet gebalanceerde kabels. Het "balanceren" gebeurd in het aparaat zelf bij de input en output. Als je dan zo'n gebalanceerde(/stereo) kabel erin prikt, splitst (in dit geval je amp) je outgaande signaal in 2 dezelfde signalen (eentje gaat via de tip en de andere via de ring). Maar voordat het signaal via de kabel naar buiten gaat, wordt er nog 1 van die 2 signalen 180 graden in phase gezet, oftewel, de 2 signalen stan nu phase reversed (wat totale uitschakeling is). Nu gaat het via je kabel naar je andere aparaat, electromagnetische invloeden voegen zich ondertussen toe aan het geluid. Maar in het aparaat waar ze binnen komen, wordt datzelfde signaal dat de vorige keer 180 graden in phase gezet werd, weer 180 grade in phase gezet waardoor je weer gewoon signaal hebt. Maar ook de electromagnetische invloeden in dat deel van de kabel worden 180 graden in phase gezet, waardoor deze nu phase reversed staan en helemaal uitgeschakeld zijn.
    Rest een normaal signaal, waarvan de electromagnetische invloeden phase reversed (dus niet hoorbaar) zijn.

    Althans, zo zou het in theorie moeten gaan. In praktijk lukt dat nooit.


    Als je pre-amp en fx-return gebalanceerde in-/outputs zijn, dan zou je hier mooi gebruik van kunnen maken. Ik weet niet wat er gebeurd als 1 van die 2 geen gebalanceerde output is, waarschijnlijk zul je dan bar weinig horen. Het voordeel is, als het lukt, dat je dus zo min mogelijk invloeden van buitenaf hebt: de electrostatische invloeden worden (net als altijd) zoveel mogelijk door de shielding buiten gehouden en de electromagnetische invloeden worden nu ook buiten gehouden (door de phase reverses).
    Wat je dus moet doen is een xlr kabel gebruiken die gebalanceerd is (oftewel, die stereo is: pin 2 aan pin 2, pin 3 aan pin 3 en pin 1 aan pin 1)
    Champagne Barbecue


    Handtekening laatst gewijzigd op 21 Februari 2007

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    31 oktober 2005
    Berichten
    7.000

    Standaard

    Gisteren een kabel gemaakt en aangesloten zoals hierboven, dus alleen de eindtrap van het combo gebruiken.
    Helaas is er iets fout gegaan met het kabeltje, denk ik, want ik heb totaal geen output, als ik de versterker helemaal open zet hoor ik nog steeds bijna niets ?

    Weet iemand nog ergens een goede wiring diagram op internet ?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 juni 2003
    Locatie
    achter de computer
    Berichten
    4.260

    Standaard



    En dan gewoon pin 2 aan 2, 3 aan 3, 1 aan 1.
    Maar misschien heeft maar 1 van je aparaten een gebalanceerde out-/input, en dat daarom alles maar 1 keer phase reversed wordt? Zoals ik al zei weet ik niet wat je dan te horen krijgt, maar lijkt me vrij logisch als je dan niets hoort.
    Champagne Barbecue


    Handtekening laatst gewijzigd op 21 Februari 2007

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 juni 2003
    Locatie
    achter de computer
    Berichten
    4.260

    Standaard

    Geen idee wat je dan moet doen. Ik denk dat je dan gewoon je balanceer-optie niet kunt gebruiken.
    Champagne Barbecue


    Handtekening laatst gewijzigd op 21 Februari 2007

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top