Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 februari 2005
    Locatie
    the hague!
    Berichten
    551

    Standaard dummyload / van stereo naar mono

    heren, (ik geloof tenminste niet dat ik al eens een dame ben tegengekomen hier...)

    in sommige situaties zou ik mijn rackje met slechts 1 klein speakerkastje in mono willen gebruiken (ruimtegebrek op het podium, geen zin om te sjouwen, etc.)
    maar mijn rack (en dus ook eindversterker) is stereo....
    Wat is dan de oplossing? kan ik het andere kanaal gewoon dichtdraaien of heb ik een powersoak/loadbox/dummyload nodig?

    alle features van de powersoak van Koch heb ik bijvoorbeeld helemaal niet nodig, dus liever heb ik gewoon iets wat ik als dummyload aan die ene uitgang kan hangen.

    een dummyload kan toch gewoon een klein kastje met een weerstandje of zoiets zijn? heb ik toch geen koch loadbox van weet-ik-veel-hoeveel-euro's voor nodig? (ik ben geen electricien.....)

  2. #2

    Standaard

    Als je eindtrap geen standby switch per kanaal heeft, maar wel separate volumeregeling, kun je het volume gewoon dicht laten, geen probleem. Ik vind dat wel een linke oplossing overigens, mocht een of andere randdebiel van de lokale PA boer per ongeluk even de knop opendraaien heb je een probleem. Welke eindtrap heb je overigens?

    Morris

    ps. wijven genoeg hier :-D :-D
    http://madriaens.wix.com/morris

    ----------------------------
    Te koop: Tyler Burning Water strat (2400)

  3. #3

    Standaard

    is het niet erg om een versterker onbelast op stand by te laten staan (denk: peavey classic 50/50 met 1 master aan/uit, maar 2 (gescheiden) stand-by knoppen)

    dus dat ik um op 50 watt ga gebruiken (ipv 2 x 50) en de andere gewoon op stand by laat staan?
    TE KOOP

    Eminence The Governor 16
    prima speaker in uitstekende staat (nieuw)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k
    Pluto was de Romeinse god van de onderwereld. Groot en gruwelijk en afschrikwekkend. En daar noemen we die afgelegen knikker naar, het is een schande. Dat is net zoiets als je Yorkshire terrier Wodan noemen...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 februari 2005
    Locatie
    the hague!
    Berichten
    551

    Standaard

    he!

    mun topic wordt ge-hyjacked! :razz:

    @morris; ik heb een mesa boogie 20/20, met 1 power en 1 standby switch voor beide kanalen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 augustus 2001
    Locatie
    Twente
    Berichten
    2.054

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door morris
    Als je eindtrap geen standby switch per kanaal heeft, maar wel separate volumeregeling, kun je het volume gewoon dicht laten, geen probleem. Ik vind dat wel een linke oplossing overigens, mocht een of andere randdebiel van de lokale PA boer per ongeluk even de knop opendraaien heb je een probleem.
    Laat jij PA jongens aan je spullen zitten dan? :-?

    De 1e PA boer die aan mijn gitaarspullen zit die kan meteen door naar het Medisch Centrum om z'n vingers in gips te laten wikkelen. :lol:

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 februari 2005
    Locatie
    the hague!
    Berichten
    551

    Standaard

    @rectifier; ik vindt het prima dat jij een dergelijke PA-boer gelijk naar het MCW helpt (welk een enthousiasme!!), maarreehhhh....

    als ik het goed begrijp kan het dus geen kwaad om aan een kanaal geen speaker te hangen, volume dicht... Op andere plekken op het internet zijn ook allerlei wel/niet vakkundige mensen die juist zeggen dat je dat noooooooooit moet doen?

    weet iemand wat er gebeurt als je geen speaker aansluit? transformator brand door.....weerstand smelt (ik zeg maar wat)?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 augustus 2001
    Locatie
    Twente
    Berichten
    2.054

    Standaard

    Hey, jij gaat toch ook niet achter een mixer staan aan de knoppen te draaien? Dat doe je toch in overleg? :-?

    Enniewee, bij een transistor bak maakt dat weinig uit als je er geen speaker aansluit. Bij een buizenbak dan blaas je de trafo op als je tenminste het volume opentrekt.

    Maar van 1x per ongeluk onbelast ontploft ie niet.
    Is mij weleens overkomen dat ik hem al van standbye heb gezet terwijl de speakerkabel er nog niet inzit. Dan corrigeer ik dat wel meteen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 februari 2005
    Locatie
    the hague!
    Berichten
    551

    Standaard

    @rectifier; ik bedoelde het als grapje hoor, natuurlijk gaan we (PA-boer en band) niet aan elkaars spullen zitten....ik mag zelfs van mijn eigen bandleden niet eens aan mijn eigen volumeknoppen draaien :wink:

    maar goed, dus zelfs bij een buizenbak kan het geen kwaad, als je je volumeknop maar terugdraait? dan is dat voorlopig misschien maar de oplossing, en op termijn koop ik denk ik een simpel transistor-eindtrappie die ik er dan per gelegenheid even in het rack schroef, da's misschien nog wel beter.

    bedankt alvast voor de adviezen, en als iemand nog meer adviezen of ideeen heeft, hoor ik het graag!

  9. #9

    Standaard

    Ik heb vroeger wel eens mijn mesa 20/20, met maar een standby, op die manier gebruikt. Inderdaad gewoon volume dicht van het kanaal dat je niet gebruikt. Voor de zekerheid kun je ook de input van dat kanaal op je eindtrap loskoppelen. Dan kan er daar ook nooit signaal binnenkomen.

    Meest veilige manier blijft toch de dummyload. Dit kan volgens mij heel goedkoop door die zelf te (laten) maken.
    De kochs, hotplates en dergelijke zijn veel te duur omdat er inderdaad nog een hoop zelf ontworpen techniek in aan te pas komt om de geluidssterkte van je versterker zo optimaal mogelijk klinkend, op een zo laag mogelijk niveau te krijgen, wat heel moeilijk schijnt te zijn.
    Een gewone dummyload om je speakeruitgang mee te beschermen bestaat volgens mij inderdaad ook uit een weerstandje en verder niets. Kastje eromheen en klaar! Je reparateur zou het moeten weten.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 februari 2005
    Locatie
    the hague!
    Berichten
    551

    Standaard

    oke peter! bedankt.

    ik ga toch eens op zoek naar een electrotechicus met verstand van buizenversterkers. Eens kijken of er iets mogelijk is...

    Het meest handige zou toch wel zo'n dummyload zijn, hoef ik ook geen versterkers te wisselen in het rack.

    Volgens mij zat er in Den Haag op de regentesselaan ook een zaakje waar je dit soort zaken wellicht kunt regelen.
    ik ga er eens achteraan.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top