Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 12 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 113
  1. #41

    Standaard

    Mijn pc was ruim een week kapot, daardoor kon ik de laatste nieuwe reactie's niet bekijken en reageren.
    Nu wel gelukkig, ik had het idee dat ik een arm of been kwijt was zonder pc. wat is dat ding toch enorm belangrijk geworden in ons dagelijks leven! :P

    Wederom bedankt voor jullie input !
    Mijn zoon zegt zelf rechts te gaan spelen, wie weet of dat dan echt gaat gebeuren. Hij heeft zijn 'echte grote gitaar' nog niet dus dat kan nog veranderen. Met zo'n speelgoed gitaartje is het natuurlijk erg simpel.
    We zullen zien...!

  2. #42

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zyon
    ik benook linkshandig en speel recht, endat heeft veel voordelen, omdat je met je linkerhand toch meerkrachtmoet zetten om de snaren inte drukken.
    Hi Zyon, grappig dat jij dat zo schrijft, want ik zat toevallig met een klein gitaartje in mijn handen (ben zelf ook linkshandig en nam gitaar als een rechtshandige doch onervaren persoon) en kwam tot die zelfde conclusie, dat ik meer kracht had om de snaren in te drukken.

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 december 2002
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    228

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door harrie-beton
    de officiële test is 1 van de 2 halsslagaders dichtknijpen (eerst links) en dan kijken of iemand kan praten.

    even bijkomen

    Dan de rechter halsslagader dichtknijpen en kijken of ze kunnen praten.
    Linkshandigen hebben spraakcentrum rechts en rechtshandigen links. Sommige hebben hem links en rechts, ambidexter.

    ja ik ben serieus
    Hier moet ik even op reageren hoor, alhoewel ik erg twijfel of je serieus bent. Het is uiteraard onzin dat het spraakcentrum bij linkshandigen rechts zit. Het zit gewoon links. Verder zou ik niemand willen adviseren een halsslagader af te drukken. Het is trouwens ook onzin dat je daarmee zou kunnen testen waar het spraakcentrum zit. Bij de meeste mensen is de circel van Willis (een bloedvat onder de hersen die de verschillende bloedstromen ontvangt, volledig. Wat betekent dat bij afsluiting van een halsslagader, er toch nog overal bloed komt.

    Ten aanzien van de discussie wil ik nog een keer opmerken dat dezelfde reden waarom wij rechtshandigen allemaal rechts spelen, reden voor linkshandigen moet zijn links te spelen. Waarom is deze discussie niet over een rechtshandig jongetje van 8? Misschien is het voor hem ook wel handig vanaf het begin links te gaan spelen? Ik zie de discussie alleen al, als een bevestiging van de nog bestaande teneur dat een linkshandige zich toch eigenlijk aan zou moeten passen... Mijn advies blijft: links spelen.

    Jan

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 december 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    442

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JanB



    Ten aanzien van de discussie wil ik nog een keer opmerken dat dezelfde reden waarom wij rechtshandigen allemaal rechts spelen, reden voor linkshandigen moet zijn links te spelen. Waarom is deze discussie niet over een rechtshandig jongetje van 8? Misschien is het voor hem ook wel handig vanaf het begin links te gaan spelen? Ik zie de discussie alleen al, als een bevestiging van de nog bestaande teneur dat een linkshandige zich toch eigenlijk aan zou moeten passen... Mijn advies blijft: links spelen.

    Jan
    Jan, jij snapt het tenminste. En dat voor een rechtshandige.

  5. #45
    Member
    Geregistreerd
    5 juni 2005
    Locatie
    Hoorn nh
    Berichten
    35

    Standaard

    Ik vind het wel grappig zoals er gepraat wordt over links en rechtshandig spelen, het is toch gewoon zo dat je beide handen een motoriek moet aanleren die ze niet kennen??

    Een linkshandige zal inderdaad z'n linker hand eerder onder controle hebben en een rechtshandige z'n rechter hand maar het maakt dan toch niet uit wat die hand doet????

    Ik zou gewoon kijken wat het beste aanvoelt. Ik heb ook es een verhaal gelezen dat je de gitarist in zijn handen moet laten klappen.
    klapt ie met links en houdt ie rechts stil:Linkshadig spelen
    klapt ie met rechts en houdt ie links stil:Rechtshandig spelen
    klapt ie met allebei: Kies maar uit!

    Groetjes Feiko
    Ibanez PF-20TV

    PRS Santana SE II

    Vantage Les Paul

    Fender Dual Showman '73 + Celestion reissues 2x 60 watt


    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...

  6. #46
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.215

    Standaard

    aders dichtknijpen:
    ik was ook niet serieus hoewel deze test wel bestaan heeft.


    Over gitaarspelen met beide handen, rechtshandigen spelen toch ook bijna nooit links?
    Je ritme hand moet je dominante hand zijn.
    Vriendelijke groet,

  7. #47

    Standaard

    Ik speel al ruim 1 jaar gitaar, ik ben linkshandig (en bij die klaptest uit dit topic kwam ik ook als (te) links uit) maar heb het vanaf het begin als rechtshandig aangeleerd. Dat was geen probleem, alles ging goed, na 3/4 jaar stopte ik met akoestisch gitaar en begon met elektrisch. Het eerste probleem was eigenlijk al het plectrum. Het duurde even voordat ik er mee om kon gaan. Maar dat ging goed. Maar na een half jaartje elektrisch kom ik nu bij rifjes van thrash en death metal waarbij de nadruk op de slaghand ligt en vaak niet op de linkerhand (ofwel, weinig en makkelijke powerchords, maar wel snel aanslaan). Nu merk ik pas dat mijn linkerhand veel vaster is en dat ik deze veel gecontroleerder kan bewegen als mijn rechterhand. Zoals eerder in dit topic gezegd werd ligt het vooral aan de stijl muziek die je wil spelen of je links of rechts aanleerd als linkshandige. Ik speel graag metal, maar de rifjes vragen vaak te veel van mijn rechterhand qua snelheid. Technieken zonder plectrum gaan daarentegen vaak wel erg goed, vooral omdat ik dan niet 1 beweging snel en vaak moet herhalen.

    Dus ik sta nu voor het dilemma. Moet ik rechts door blijven spelen en gewoon proberen heel veel te oefenen (waarvoor ik eerst nog geschikte oefeningen moet vinden) terwijl ik weet dat mijn linkerhand beter zal zijn als slaghand.
    Of moet ik die jaar les maar opgeven om het overnieuw te leren maar dan linkshandig?

  8. #48
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.215

    Standaard

    Dus ik sta nu voor het dilemma. Moet ik rechts door blijven spelen en gewoon proberen heel veel te oefenen (waarvoor ik eerst nog geschikte oefeningen moet vinden) terwijl ik weet dat mijn linkerhand beter zal zijn als slaghand.
    Of moet ik die jaar les maar opgeven om het overnieuw te leren maar dan linkshandig?
    Ik speel links en heb 2 jaar rechts gespeeld. Als je omschakelt naar links spelen dan gaat het gitaarspelen vlotter dan toen je begon.
    Je hebt voordeel dat je rechts al dingen weet die je brein alleen maar hoeft om te draaien.

    Bijvoorbeeld er zijn onderzoeken bekend waarbij mensen met brillen op liepen waarmee ze de wereld op de kop zagen. Het brein schakelt vrij snel om.
    Vriendelijke groet,

  9. #49

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door harrie-beton
    Dus ik sta nu voor het dilemma. Moet ik rechts door blijven spelen en gewoon proberen heel veel te oefenen (waarvoor ik eerst nog geschikte oefeningen moet vinden) terwijl ik weet dat mijn linkerhand beter zal zijn als slaghand.
    Of moet ik die jaar les maar opgeven om het overnieuw te leren maar dan linkshandig?
    Ik speel links en heb 2 jaar rechts gespeeld. Als je omschakelt naar links spelen dan gaat het gitaarspelen vlotter dan toen je begon.
    Je hebt voordeel dat je rechts al dingen weet die je brein alleen maar hoeft om te draaien.

    Bijvoorbeeld er zijn onderzoeken bekend waarbij mensen met brillen op liepen waarmee ze de wereld op de kop zagen. Het brein schakelt vrij snel om.
    Het lijkt mij nogal heel erg lastig. Je doet tenslotte met je linker- en rechterhand totaal verschillende dingen. Voor beide handen zal je toch dingen moeten leren die je al jaren anders hebt aangeleerd.

  10. #50

    Standaard

    @ Ge (topicstarter);

    Laat 'm gewoon rechtshandig spelen, is mijn advies. Het maakt totaal niks uit. Het is net zoals tennissen; hoe je het vanaf het begin leert, wordt tweede natuur. Ongeacht of je links- of rechtshandig bent. Ik wordt zelf altijd zo moe van die cliché-opmerking 'doe wat het beste aanvoelt', daar klopt namelijk helemaal niks van.
    En, als je bedenkt dat het leven van een rechtshandige gitarist VEEL makkelijker is, adviseer ik om 'm gewoon rechtshandig te laten spelen.

    Trouwens. In vele gevallen zal het zelfs juist een voordeel zijn. (als linkshandige rechtshandig spelen) Je hebt ietsje meer controle over je frethand, die meestal de meer ingewikkelde dingen doet. De reden dat gitaren zo gebouwd zijn dat je met je linkerhand fret en met je rechterhand aanslaat komt vanuit het feit dat in die tijd het gitaarspel meer gericht was op het aanslaan/tokkelen. In de muziek van tegenwoordig is dat daarentegen in meer dan driekwart van de muziek omgekeerd tegenwoordig.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top