Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 12 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 113
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.360

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Janne
    En in het begin maakt het niet zoveel uit of je een linkshandige of rechtshandige gitaar koopt. Bij zo'n 3/4 gitaartje kan je ook gewoon de snaren omwisselen volgens mij.
    Precies... :-?

  2. #22

    Standaard

    ik vind het argument van de ritmisch sterke linkerhand (als je links bent) niet zo sterk. er zijn nogal wat instrumenten (alle toetseninstrumenten) die maar in 1 variant komen. wat dat betreft is de gitaar een beetje een uitzondering.
    als het geen groot probleem is, zou ik het met een rechtshandige gitaar proberen.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.082

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Janne
    En in het begin maakt het niet zoveel uit of je een linkshandige of rechtshandige gitaar koopt. Bij zo'n 3/4 gitaartje kan je ook gewoon de snaren omwisselen volgens mij.
    Precies... :-?
    Huh, volg je mij niet? Hoe kan dat nou :P .
    Ja ik weet het, dat heeft niks te maken met hoe je dat kind gaat leren gitaar spelen, maar ik bedoel meer van je hoeft dan niet per se een linkshandige gitaar te kopen als ie linkshandig wil spelen.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2005
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.607

    Standaard

    Ik ben linkshandig, maar speel rechtshandig. Het maakt niet zoveel uit. Als je voor die jongen een rechtshandige gitaar koopt zal hij rechtshandig leren spelen, als je een linkshandige koopt leert ie linkshandig spelen. Klaar.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.360

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Janne
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Janne
    En in het begin maakt het niet zoveel uit of je een linkshandige of rechtshandige gitaar koopt. Bij zo'n 3/4 gitaartje kan je ook gewoon de snaren omwisselen volgens mij.
    Precies... :-?
    Huh, volg je mij niet? Hoe kan dat nou :P .
    Ja ik weet het, dat heeft niks te maken met hoe je dat kind gaat leren gitaar spelen, maar ik bedoel meer van je hoeft dan niet per se een linkshandige gitaar te kopen als ie linkshandig wil spelen.
    Ik volg je juist wel, ik snap de ophef niet. :wink:

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.082

    Standaard

    Haha ok, ik bedacht ook dat het dat kon zijn.

  7. #27
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    ik ben zelf linkshandig en heb eerder op deze discussies gereageerd.

    Tja hoewel de meeste linkshandige gitaristen (Saksioni - Steve Morse) rechtshandig spelen moeten we toch even stil staan bij links en rechtshandigheid:

    Linkshandigheid is AANGEBOREN.
    Linkshandigheid betekent dat je rechter hersenhelft dominant is ten opzichte van je linker hersenhelft wat vooral tot uiting komt in een betere motoriek aan de linkerkant. Of die betere motoriek 100% aangeboren is, dat is moeilijk te zeggen. Experimenten zijn moeilijk en niet ethisch.
    Vroeger mocht men niet eens links schrijven.

    Vooral mannen zijn 4 keer vaker dan vrouwen linkshandig en in theorie zou de linkerzijde motorisch beter functioneren dan rechts. In die theorie zou een linkshandige man een betere linkshandige gitarist worden dan wanneer hij rechts zou spelen.

    Extra complicatie is dat een flink deel van de linkshandigen sommige dingen rechtshandig goed kunnen. Ambidexter heet dat. In voetbal termen "twee benig".

    Het is echter een moeilijk uit te zoeken theorie maar ik zou voorstellen om de keuze aan de gitarist te laten in het begin als hij gaat spelen.
    Ik heb mijn eerste 2 jaar rechts gespeeld en speel nu links en dat voelt gewoon beter. Verder doe ik ook alles met links zoals voetballen en schrijven.

    Er is nog wel meer over te zeggen dat linkshandigen slimmer zijn (Einstein was links) maar linkshandigen gaan ook eerder dood. Biologisch gezien zeggen sommigen dat linkshandigheid een defect is. Linkshandigen stotteren vaak..

    Laat de bezwaren zoals de beschikbaarheid van gitaren niet meespelen.

    Instrumentbeheersing vind ik zeker bij een gitaar belangrijk voor het speelgenot en de meeste linkshandigen spelen links gewoon natuurlijker en makkelijker.
    Pak de gitaar zoals jij het beste hem vind aanvoelen.

    Immers, er zijn nauwelijks rechtshandige gitaristen die links goed kunnen spelen. Dat heeft een aantal redenen.
    Vriendelijke groet,

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    896

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door harrie-beton
    ik ben zelf linkshandig [..] Ik heb mijn eerste 2 jaar rechts gespeeld en speel nu links en dat voelt gewoon beter. Verder doe ik ook alles met links zoals voetballen en schrijven.

    Instrumentbeheersing vind ik zeker bij een gitaar belangrijk voor het speelgenot en de meeste linkshandigen spelen links gewoon natuurlijker en makkelijker.

    Pak de gitaar zoals jij het beste hem vind aanvoelen.

    Immers, er zijn nauwelijks rechtshandige gitaristen die links goed kunnen spelen. Dat heeft een aantal redenen.
    Zelf ben ik ook linkshandig, althans, ik schrijf linkshandig. Veel andere dingen doe ik met rechts, zoals b.v. knippen en voetballen. Andere dingen doe ik weer links, zoals b.v. tandenpoetsen en dingen gooien.

    Gitaarspelen doe ik rechtshandig, dit voelde voor mij beter aan. Als ik nu linkshandig een gitaar pak voelt dat best raar aan. Ik denk dus ook dat je het hem het beste kan laten proberen en kiezen wat hij het prettigst vind.

    Verder denk ik dat de mate waarin je link of rechtshandig bent ook een rol speelt. Doe je alles met links? Of doe je ook nog dingen met rechts. Dit zal zich waarschijnlijk uiten in het prettiger spelen op een bepaalde manier.

    Waarom een linkshandige in theorie linkshandig beter zou spelen snap ik niet helemaal. Voor je linker hand (als je rechtshandig speelt) heb je ook een goede motoriek nodig, je handen moeten immers samen spelen. Het bewijs is wel dat Saksioni en Morse rechtsspelen, die hebben toch ook goede motoriek. Gewoon een kwestie van oefenen, of je nou linkshandig of rechtshandig speelt.

    Waar je wel om moet denken als je een rechtshandige gitaar linkshandig maakt is dat je de topkam dan wel om moet draaien. Je kan dus niet zonder meer de snaren zomaar omdraaien! Dit ivm de snaardiktes.

    Maar goed, de bottomline, ik denk dat je moet kijken wat het prettigst aanvoelt en vervolgens veel oefenen.
    Joost

  9. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door olaf reijnders
    Was niet strak omdat hij rechts aansloeg. Dus mijn advies is gewoon linkshandig leren.
    Die ervaring heb ik ook met een gitarist, speelt heel goed, maar zijn aanslag is niet strak.

    Langs de andere kant zijn er heel veen goeie linkshandige gitaristen die rechts spelen. Dus ik weet niet of dit voor iedereen geldt. Ik denk dat je hand op het fretboard sneller zal leren (want dat is je domibnante hand dan), maar je hand die aanslaat is dan minder goed of zal minder snel leren, in vergelijking met iemand die de 'juiste' configuratie gebruikt.

  10. #30

    Standaard

    Ik ken heel veel gitaristen die geen strakke aanslag hebben, en daar zijn maar heel weinig linkshandigen bij...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top