Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 12 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 113
  1. #11

    Standaard

    ik denk ook niet dat het plezier van het spelen opweegt tegen het assortiment aan gitaren dat je vind,by the way zijn er nu meer linkshandige kwaliteitsgitaren te vinden als vroeger en ook meer winkels die wel is een linkshandige gitaar binnendoen,
    www.californiamusic.fr
    www.leftyguitars.be
    op ebay kan je ook enorm veel linkshandig vinden,

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2002
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    2.341

    Standaard

    Ik ben linkshandig, maar speel rechtshandig.
    Gewoon omdat mijn vader ook rechtshandig speelde en we dus een rechtshandige gitaar in huis hadden.
    Da's handig!

    Mijn zoontje zal ik inprenten rechtshandig te spelen.
    Zijn speelgoed gitaartjes zijn trouwens ook rechtshandig.

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door woutB
    Slaat natuurlijk nergens op al jouw redeneringen.
    Linkshandigheid is geen aanstellerij ofzo.
    Ha, een man met één-eenduidige en expliciete formuleringen. Daar houd ik wel van.

    Natuurlijk is linkshandigheid geen aanstellerij. Heb ik dat beweerd? Lees mijn bericht nog eens en probeer nu te begrijpen wat ik schreef.

    En: klopt wat je schreef over die snowboards, maar dat is niet één op één gerelateerd aan links- of rechtshandigheid, uitsluitend op de geometrische asymmetrie van het snowboarden en persoonlijke voorkeur. En die voorkeur is puur emotioneel zolang je nog nooit gesnowboard hebt.

    (Geef mij dus maar een paar goede ski's.)

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 december 2002
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    228

    Standaard

    Uiteraard kan een kind worden gedwongen rechts te schrijven of gitaar te spelen. Vroeger was dat zelfs heel gebruikelijk. Maar als iemand echt links is, heeft links schrijven en links gitaar spelen altijd de voorkeur.
    Keuze hoeveelheid in gitaren is een secundair, en niet doorslaggevend argument argument. Linkse scharen en pennen zijn ook nog steeds schaars, maar geen reden (meer) kinderen verplicht rechts te laten schrijven.

    Overigens is er, afhankelijk van de speelstijl wel een verschil tussen de vereiste (fijne) motoriek van de linker en rechter hand.

    Jan

  5. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JanB
    Overigens is er, afhankelijk van de speelstijl wel een verschil tussen de vereiste (fijne) motoriek van de linker en rechter hand.

    Jan
    Ja, da's waar. Maar bij een beginner weet je niet welke speelstijl dat uiteindelijk wordt... dus weet je ook niet of het links- of rechts moet worden.

    Ik ken overigens ook iemand die linksom gitaar speelt op een normale gitaar. Misschien is dat een compromis? :razz:

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.082

    Standaard

    En in het begin maakt het niet zoveel uit of je een linkshandige of rechtshandige gitaar koopt. Bij zo'n 3/4 gitaartje kan je ook gewoon de snaren omwisselen volgens mij.

  7. #17

    Standaard

    nu wordt het wel erg verwarrend....links, rechts, links ..... :razz:

    maar eh.. jullie mening wordt wel enorm gewaardeerd enne .......
    de tijd zal het leren denk ik dan maar. zolang mijn
    zoontje maar plezier in het spelen heeft...

  8. #18

    Standaard

    Ik vind dat linkshandig gitaarspelen verboden moet worden, op het podium staan ze altijd in de weg en bij gitaarles kunnen ze niet eens normaal naast je zitten, nee dan moeten de stoelen ineens weer drie meter uit elkaar.....rare lui...

  9. #19

    Standaard

    Ik ben linkshandig, en een echte die-hard daarin.

    doe alles links, behalve... juist: gitaar spelen.

    denk achteraf dat ik misschien toch linkshandig had moeten beginnen. maar idd: rechtshandige gitaar was voorhanden en ben daar dus maar op begonnen.

    mijn idee: kind zelf laten beslissen, er zijn vele mengvormen in rechts en linkshanders...

  10. #20

    Standaard

    Het aanleren van een linkshandig instrument heeft een aantal nadelen:
    * In de handel zijn nauwelijks linkshandige gitaren voorhanden.
    * Linkshandige gitaren zijn duurder.
    * Men kan nooit op een andermans gitaar spelen en andersom.

    Naar mijn mening ben je in het voordeel als je als linkshandige op een normale gitaar speelt. Je linkerhand is namelijk het lastigst dus het is fijn als dat nu net je dominante hand is. Ik moet wel zeggen dat dit geldt voor de klassieke gitaar. Misschien dat voor andere stijlen anders ligt. In ieder geval is de rechterhandtechniek voor flamencogitaristen behoorlijk pittig.

    Hoewel het helemaal niet zeker is wat de ontstaansgeschiedenis van de gitaar precies is, gaan er veel stemmen op voor het idee dat de gitaar (evenals de viool) uit de boog is ontstaan. De pees werd oorspronkelijk aangeslagen met de rechterhand (voor de meesten de dominante hand). Pas later bedacht men dat de toon hoger kon klinken door de snaar korter te maken. En ja, dat werd dus met de linkerhand gedaan. De techniek van de linkerhand is uiteindelijk ingewikkelder geworden dan de techniek van de rechterhand.

    Ik heb in de loop der jaren aardig wat linkshandige leerlingen gehad. Een enkeling had al een linkshandige gitaar gekocht, de meesten hadden echter een rechtshandige gitaar. Ik kreeg niet de indruk dat het van invloed was op het spel. Als men me nu advies zou vragen zou ik een 'normale' gitaar aanraden.

    Esther

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top