Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 12 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 113
  1. #1

    Standaard Linkshandig kind links of rechts laten leren?

    Mijn zoontje van bijna 8 wilt dolgraag een gitaar voor zijn verjaardag en gitaarlessen nemen, maar omdat hij linkshandig is, weet ik niet of het beter is om meteen rechts te laten leren, hij is nog jong en zal het wel gauw doorhebben of is het beter om toch links te leren (hij is per slot van rekening niet voor niets linkshandig geboren).

    Ik begrijp dat er minder linkshandige (electr.) gitaren te koop zijn en ook lesmaterialen, laat staan een linkshandige leraar makkelijk te vinden is.

    Wie heeft hier ervaring mee of kan hierover iets zinnigs zeggen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.082

    Standaard

    Ik denk niet dat de leraar per se linkshandig moet zijn. En ik ben zelf linkshandig en heb gewoon rechtshandig gitaar geleerd (ok ik ben niet extreem linkshandig, ik knip "gewoon" met rechts enzo).

  3. #3

    Standaard

    Voor de leraar en het lesmateriaal maakt het niet uit. Sterker nog, als de leraar rechtshandig is, kun je gewoon spiegelen als je links speelt.

    Qua spelen zijn er zowel links als rechts spelende gitaristen die heel goed spelen (speelden). Hendrix speelde linkshandig, Mark Knopfler is ook linkshandig maar speelt gewoon rechts. En hij is vast niet de enige.

    Voor linkshandig spelende gitaristen is het wel vaak handig ook rechtshandig te kunnen spelen, of evt. met de snaren omgedraaid. (van Hendrix wordt beweerd dat hij dit uitstekend kon, en ik heb een italiaanse gitarist dit ook wel even zien doen) Ben je ergens bij vrienden waar geen linkshandige gitaar is, dan heb je soms geen keuze (behalve niet spelen dan)

    Voor het kopen van een gitaar is rechtshandig uiteindelijk natuurlijk makkelijker. Je moet als je linkshandig wilt spelen wel een instrument kopen dat hiervoor gebouwd of in ieder geval aangepast is.

    Ik weet niet of Rien op dit moment nog aan ons forum toekomt, maar die had een tijd geleden eenzelfde vraag met een kind. Weet niet wat ze uiteindelijk gedaan hebben.

  4. #4

    Standaard

    Bedankt voor jullie reactie's Janne en Harald.

    Zoontje is pas in december jarig, maar ik ben nu al op zoek naar een 3/4 gitaar (akoestisch) en info over linkshandigheid.

    Misschien nog tips over een gitaarmerk of maakt het niet uit waarmee je het leert? Het lijkt me dat je op latere leeftijd wel meer let op kwaliteit en geluid dan als je net begint op een 3/4 gitaar. Zijn droom is eigenlijk een stoere electrische, maar ik wil dat hij eerst 'gewoon' les heeft, lijkt me al moeilijk genoeg.

    Als ik zo al die gitaren zie in winkels en internet, dan krijg ik de kriebels, misschien ga ik het zelf ook wel leren, maar dan wel linkshandig.
    Ik ben ook linkshandig en kan bijna niets rechts.

    Misschien komt Rien ook nog een keer op dit forum, en misschien kan hij dan ook een reactie plaatsen?!

  5. #5

    Standaard

    Aangezien gitaar niet voor de ene hand meer coördinatie vraagt dan voor de andere, heeft het mijns inziens weinig zin een linkshandige gitaar te kopen.

    Net zo min als een linshandige judoka eerst alleen linkse worpen zou moeten leren, of een linkshandige snowboarder de bindingen andersom zou moeten hebben staan, of er voor linkshandigen omgekeerde boeken worden gedrukt zodat je de pagina's van achter naar voren kunt omslaan met je andere hand.

    Mocht hij doorzetten met die gitaar dan is er oneindig meer keuze voor rechtshandige gitaren, en kan hij ook op de gitaren van zijn vriendjes spelen, enz.

    Gewone gitaar dus. Niemand heeft me ooit een goede reden kunnen geven waarom een linkshandig iemand ook een linkshandige gitaar moet hebben.

    Succes!

    Picker.

  6. #6

    Standaard

    ik zou gewoon jou zoon laten spelen op wat voor hem het beste aanvoelt,als hij automatisch een gitaar links vastneemt en dat gaat beter dan zou ik hem linkshandig laten spelen dan gaat hij er ten eerste meer plezier aan beleven en sneller vorderingen maken,nu zo kan je ook als tegenargument nemen (in mijn geval dan) dat ik linkshandig heb leren spelen omdat mijn vader ook linkshandig is maar niets is minder waar mijn zus heeft ook een tijdje gitaar gespeeld en die kon helemaal niet overweg met een linkse gitaar en pas op het meiske kon knocking on heavens door bijna perfect spelen in een weekske,dat zag ik ze niet doen had ze linkshandig leren spelen

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juni 2002
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    905

    Standaard

    Ik ben linkshandig (een echte) en speel ook linkshandig. Ik heb er geen spijt van. Enige nadeel is dat je met een minder uitgebreid assortiment lefty gitaren zit. Maar mijns isziens is dat de enige nadeel.
    In mijn omgeving heb ik weleens een linkshandige gekend die rechtshandig geleerd heeft. Was niet strak omdat hij rechts aansloeg. Dus mijn advies is gewoon linkshandig leren.

  8. #8
    Junior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2005
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    2

    Standaard

    Toen ik nog niet op les zat en ik al een gitaar had speelde ik ook links. Maar mij werd verteld dat het beter was als ik rechts ging spelen, want anders zou ik ook een andere gitaar moeten hebben.

    Ja ik wilde dat wel want ik wilde enorm graag het leren enzo. Dus toen ben ik het langzamerhand rechts gaan leren. En nu speel ik al 9 jaar rechts! Dus ja...rechts is wel het handigst, maar ja met linkhandige gitaristen is ook niets mis!

  9. #9

    Standaard

    Nog meer reactie's: iedereen hartelijk dank hiervoor !

    Ik heb mijn zoontje gevraagd rechts te knippen en schrijven, en dat lukte heel goed. misschien is hij niet zo heel links, alhoewel, hij voetbalt wel met links.

    Zodra hij echt lessen gaat nemen (volgend jaar pas) dan zal ik het met de leraar bespreken. Ondertussen krijgt hij dus eind december gitaar kado (hij kan niet wachten) en dan zie ik wel hoe hij die het meest beet pakt, en wat hem lekker ligt. Hij speelt nu met zo'n houten speelgoed gitaartje en neemt die afwisselend in de hand.

    Er zijn dus meer linkshandige gitaristen dan ik dacht.
    Ik weet niet meer of ik het op deze site had gelezen, maar er is een gitarenwinkel in Parijs alleen voor linkshandigen, da's in elk geval wel handig !

    Nogmaals bedankt voor alle reactie's.
    Ge

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 december 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    442

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Picker
    Aangezien gitaar niet voor de ene hand meer coördinatie vraagt dan voor de andere, heeft het mijns inziens weinig zin een linkshandige gitaar te kopen.

    Net zo min als een linshandige judoka eerst alleen linkse worpen zou moeten leren, of een linkshandige snowboarder de bindingen andersom zou moeten hebben staan, of er voor linkshandigen omgekeerde boeken worden gedrukt zodat je de pagina's van achter naar voren kunt omslaan met je andere hand.

    Mocht hij doorzetten met die gitaar dan is er oneindig meer keuze voor rechtshandige gitaren, en kan hij ook op de gitaren van zijn vriendjes spelen, enz.

    Gewone gitaar dus. Niemand heeft me ooit een goede reden kunnen geven waarom een linkshandig iemand ook een linkshandige gitaar moet hebben.
    Succes!

    Picker.
    Niemand heeft me ooit een goede reden kunnen geven waarom een rechtshandig iemand ook een rechtshandige gitaar moet hebben.

    Slaat natuurlijk nergens op al jouw redeneringen.
    Linkshandigheid is geen aanstellerij ofzo.
    Het aanslaan(ritme) gaat gewoon niet goed met mijn "verkeerde hand"
    beetje spastisch zelfs.
    Ook ik heb het rechtshandig geprobeerd maar dat was echt een drama.

    p.s. een snowboarder heeft wel degelijk z'n bindingen andersom.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top