Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20
  1. #1

    Standaard HNAD Marshall Origin 20C

    Ik heb hem alweer anderhalve maand. Het ampje is volgens de marketing afdeling van Marshall gebaseerd op de oude plexi's van weleer. Nou, dat moeten we hebben toch? wel, het was niet meteen liefde op het eerste gezicht.

    Het begon ermee dat ik iets anders wilde voor mijn oude H&K statesman. De 40 watt van de statesman is te lomp voor thuis, waardoor ik er niet vaak op speelde. En omdat ik toch een Marshall man ben (heb er diverse gehad) wilde ik weer terug. Soms wil je gewoon wat anders.

    Daarom in de lokale gitaarwinkel de DSL 20 combo geprobeerd. Qua specs was dit exact wat ik zocht.
    Maar, wat viel dat ding me tegen. Geen fijne sound. Inspiratieloos. Voor mij dan. Bleek daar ook een Marshall Origin 20C te staan. Voor de gein die maar geprobeerd. En hoewel ik het niet meteen een ideaal geluid vond, verraste het ding me wel, en bleef ik er maar op spelen.

    Lang verhaal kort, dat ding gekocht. Maar toen begon het. Het blijkt namelijk een echte "Dailer" te zijn. Je moet echt er echt even voor gaan zitten om de juiste sound te krijgen. Ook heeft de amp van nature veel hoog. Dit is weg te draaien, maar dit vergt wel wat aandacht. Gelukkig is daar de Tilt knop.

    De oude Marshalls hadden een normal input en een high input. Op de origin hebben ze dit achter een zogenaamde tilt knop gezet. Tilt uiterst links = normale input, Tilt uiterst rechts = high input. 12 uur = mix van beide. Wat heb je hier nou aan zou je zeggen, nou het blijkt de ideale EQ knop te zijn. Erg praktisch en verrassend effectief. Daarnaast heb je ook nog de "gewone" EQ en een Presence knop.

    De amp is schakelbaar tussen 20, 3 en 0.5 watt. Die laatste stand is net zacht genoeg voor thuis gebruik. Dan moet je het master volume wel dik voor 12 uur houden, want anders gaat het alsnog te hard. Op zich is dat jammer, want de echte AC/DC sounds krijg je pas als je de master wat verder opendraait. Kortom, de amp heeft voor thuis gebruik wat weinig gain. Daarom een MXR Timmy overdrive erbij gekocht.
    Sinds dat moment ben ik om. Echt, wat een heerlijk pedaal is dat, en wat krijg ik er nu fantastische geluiden uit. Ook het Boss chorus pedaaltje en mijn oude Maxon 808 doen het prima op de amp. Met mijn LP en mijn Godin Radiator heb ik nu echt een gigantisch scala een geluiden. Een reverb pedaaltje in de effectloop maakt het helemaal af.

    Dus, uiteindelijk: alsnog: Happy new amp day!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Baker Bekijk bericht
    Ik heb hem alweer anderhalve maand. Het ampje is volgens de marketing afdeling van Marshall gebaseerd op de oude plexi's van weleer. Nou, dat moeten we hebben toch? wel, het was niet meteen liefde op het eerste gezicht.

    Het begon ermee dat ik iets anders wilde voor mijn oude H&K statesman. De 40 watt van de statesman is te lomp voor thuis, waardoor ik er niet vaak op speelde. En omdat ik toch een Marshall man ben (heb er diverse gehad) wilde ik weer terug. Soms wil je gewoon wat anders.

    Daarom in de lokale gitaarwinkel de DSL 20 combo geprobeerd. Qua specs was dit exact wat ik zocht.
    Maar, wat viel dat ding me tegen. Geen fijne sound. Inspiratieloos. Voor mij dan. Bleek daar ook een Marshall Origin 20C te staan. Voor de gein die maar geprobeerd. En hoewel ik het niet meteen een ideaal geluid vond, verraste het ding me wel, en bleef ik er maar op spelen.

    Lang verhaal kort, dat ding gekocht. Maar toen begon het. Het blijkt namelijk een echte "Dailer" te zijn. Je moet echt er echt even voor gaan zitten om de juiste sound te krijgen. Ook heeft de amp van nature veel hoog. Dit is weg te draaien, maar dit vergt wel wat aandacht. Gelukkig is daar de Tilt knop.

    De oude Marshalls hadden een normal input en een high input. Op de origin hebben ze dit achter een zogenaamde tilt knop gezet. Tilt uiterst links = normale input, Tilt uiterst rechts = high input. 12 uur = mix van beide. Wat heb je hier nou aan zou je zeggen, nou het blijkt de ideale EQ knop te zijn. Erg praktisch en verrassend effectief. Daarnaast heb je ook nog de "gewone" EQ en een Presence knop.

    De amp is schakelbaar tussen 20, 3 en 0.5 watt. Die laatste stand is net zacht genoeg voor thuis gebruik. Dan moet je het master volume wel dik voor 12 uur houden, want anders gaat het alsnog te hard. Op zich is dat jammer, want de echte AC/DC sounds krijg je pas als je de master wat verder opendraait. Kortom, de amp heeft voor thuis gebruik wat weinig gain. Daarom een MXR Timmy overdrive erbij gekocht.
    Sinds dat moment ben ik om. Echt, wat een heerlijk pedaal is dat, en wat krijg ik er nu fantastische geluiden uit. Ook het Boss chorus pedaaltje en mijn oude Maxon 808 doen het prima op de amp. Met mijn LP en mijn Godin Radiator heb ik nu echt een gigantisch scala een geluiden. Een reverb pedaaltje in de effectloop maakt het helemaal af.

    Dus, uiteindelijk: alsnog: Happy new amp day!
    Congrats!
    Ben (ook) een thuisspeler. Ik had eerst een DSL20 head, kocht er later een Origin 20 head bij. Ik vond de DSL20 te modern klinken in vergelijking, zowel clean als dirt, ben ook niet zo’n high gain fan. Beiden, en vooral de Origin, klinken lekkerder als de eindbuizen aan het werk moeten. De 0.5W standje van de Origin haalt daarnaast echt al het leven uit de amp vind ik. Kun je net zo goed over een solidstate bakkie spelen, ongeacht pedaaltje. Ik heb er nu een simpele Bugera PS1 attenuator achter hangen en de amp gewoon in 20W mode. Master minimaal iets over de helft. Now we’re talking! Instant ACDC Powerage album sound!
    En idd, de Origin is echt een geweldig pedalenplatform! Mijn pedalenbak klinkt echt veel lekkerder over de Origin dan over de DSL, zowel pre als in de loop.
    Laatst gewijzigd door MarkS; 9 februari 2022 om 11:09

  3. #3
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.726

    Standaard

    Ik vind het een interessant ding en twijfel er al lang over. Maar ik kom steeds geen head tegen
    Thanx for the review!
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Maar ik kom steeds geen head tegen
    Vraag je vrouw om je er één te geven
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Doetinchem, NL
    Berichten
    2.761

    Standaard

    Ik heb de head versie. Ik gebruik hem op de 20 Watt stand met een power attenuator. Ik vind hem dan erg lekker klinken, beter dan op de andere standen.
    Ook doet hij het heel erg goed met een Klon clone.

    Veel plezier ermee!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Doetinchem, NL
    Berichten
    2.761

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Ik vind het een interessant ding en twijfel er al lang over. Maar ik kom steeds geen head tegen
    Thanx for the review!
    Ik heb hem destijds bij Meibergen gekocht. Ik zie dat de prijs daar nog steeds beduidend lager is dan elders:
    https://meibergen.nl/product/marshal...de-aanbieding/

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arcane Bekijk bericht
    Ik heb hem destijds bij Meibergen gekocht. Ik zie dat de prijs daar nog steeds beduidend lager is dan elders:
    https://meibergen.nl/product/marshal...de-aanbieding/
    Ik daar ook. Maar nog voor 299 (juni 2021), en die prijs hebben ze heel lang gehanteerd, adverteerden daar ook mee op MP.
    Laatst gewijzigd door MarkS; 9 februari 2022 om 22:34

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Doetinchem, NL
    Berichten
    2.761

    Standaard

    Ik heb hem inderdaad ook voor 299 euro gekocht.

  9. #9

    Standaard

    Interessante post. Klinkt als een mooie Marshall met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Ik was ook wel benieuwd hoe hij zich verhoudt ten opzichte van de studio serie SV20

    https://marshall.com/marshall-amps/p...s/studio/sv20h

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tnijland Bekijk bericht
    Interessante post. Klinkt als een mooie Marshall met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Ik was ook wel benieuwd hoe hij zich verhoudt ten opzichte van de studio serie SV20

    https://marshall.com/marshall-amps/p...s/studio/sv20h
    De Origin heeft idd een zeer mooie prijs/kwaliteitsverhouding. Wie echter denkt hiermee de klassieke Marshall scheur voor weinig in huis te halen komt echter redelijk bedrogen uit of is teleurgesteld. Uit de preamp alleen komt het zeker niet.
    Een SV20 is in alle opzichten van een heel andere klasse en meer een “echte” Plexi.

    Het web staat overigens bol van de shootouts.
    Laatst gewijzigd door MarkS; 11 februari 2022 om 13:36

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top