Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2
  1. #1

    Standaard Topkam, zadel, fretten vijlen

    Hoi,

    Is globaal te zeggen tot hoever je een fret mag afvijlen teneinde een snaar vrij te laten trillen, bijv. uitgedrukt in een percentage?

    Ik heb de topkam en het zadel van mijn dreadnought gitaar momenteel zodanig laag staan, dat de snaren vanaf de 12e fret niet meer vrij kunnen trillen. De fretten zullen v.a. de 12e fret dus iets verlaagd moeten worden. Liefst wil ik het zadel niet meer hoeven verhogen (lees: een nieuw zadel plaatsen:-)) omdat de speelbaarheid van met name barré accoorden momenteel erg prettig is. Liefst zou ik topkam en zadel zelfs nóg lager willen maken, maar of dat haalbaar is.....

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ik zou eerst eens kijken of je niet te veel relief in je neck heb, dwz zou je
    nek nog iets rechter kunnen?

    Nu staat het eerste stuk van je nek naar voren waardoor de aktie daar goed is, alleen vanaf fret 12 gaat hij aanlopen toch? (daar werkt de stelpen ook niet meer)
    als je je neck iets rechter zet zal de aktie op de eerste frets nog lager worden maar op de hoge frets nagenoeg gelijk blijven
    om op de eerste frets nu niet aan te lopen zul je helaas je brugkam weer moeten verhogen zodat hij op alleen posities weer vrij loopt (om te testen kun je even een strip fineer onder de kam leggen zodat hij weer iets om hoog komt, werkt dit dan kun je het fineer laten zitten of een nieuwe kam kopen)

    sterkte
    (het liefst zou ik dus geen frets gaan vlakken als de frets op zich nog goed zijn)
    life sucks and then you die

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top