Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 7 EersteEerste ... 567
Weergegeven resultaten: 61 t/m 68 van 68
  1. #61

    Standaard furch

    Volgens mij heb jij een paar prachtige Furchs.
    Vooral idd die OM 34 heb ik ook gespeeld. OM is niet mijn model, ik heb de bas van die "dreadnaught" nodig, maar de OM is een pracht instrument.

  2. #62
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2006
    Locatie
    Landen
    Berichten
    663

    Standaard

    Heb me dinsdag een 2dehands Furch JV-61 aangeschaft, 300 €, zo goed als nieuw staat behalve dat het originale zadel vervangen was door een ander te smal type (viel er zo uit bij het wissleen van de snaren).
    Serienummer 4345, dus een vroege in de productie.

    Heb er wat aan gewerkt ( zadel, snaren vervangen, gekuist, toets geolied, nek wat bijgesteld ...)

    Vergeleken met de Seagull S6+CW is het cederhout van de top dunner bij de Furch. Dat kan inderdaad een buikje opleveren na verloop van tijd; maar de gitaar had 5 jaar ongebruikt onder spanning gestaan, en van opkomen van de brug of het blad was nog geen sprake. Er staan .12 Elixir Nano's op.

    Klankgewijs zijn de twee niet te vergelijken, misschien ook bepaald door de houtsoort van zij- en achterkant: kerselaar bij Seagull, mahonie bij Furch.
    Furch klinkt veel voller, rijker, wolliger dan de Seagull.
    De Seagull houd ik, want er zit een LRBaggs element in; prima voor versterkt spelen. De Furch is beter voor louter akoestisch werk, eventueel met microfoon.

    In ieder geval was het verschil akoestisch zo groot tussen beide dat ik de Furch toch heb aangekocht, en heb er nog geen seconde spijt van gehad: dit is een blijver. Heel goede intonatie over hele nek, in verschillende stemmingen.

    Veel speelplezier!

  3. #63
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2001
    Locatie
    Vlissingen
    Berichten
    908

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzz
    Beste Gertdm,
    Ik zou die 12string van je wel eens willen horen. Ik ben er nu achter wie je bent, haha.
    Maar ik heb gezocht naar CD's van je, maar ik kan ze nergens krijgen. Zeker niet in zo'n gat als dit. Doe je aan selectieve distributie of kijk ik soms met m'n neus?

    De Furch SJV12 de luxe is te horen op 'Acoustickled' mijn voorlaatste cd.
    Deze is te bestellen via Acoustic music records of via Bol.com.
    En natuurlijk op een paar mp3 samples op mijn website waaronder de tune onder de welkomspagina. Die SJV12 was trouwens een fantastiese gitaar die goed klonk en erg gebalanceerd was. Iets minder volume dan de Taylor, maar verder toch dezelfde feel. Dat vind ik toch opvallend.
    Nadeel was dat het bovenblad in die serie nog te dun was waardoor er weleens problemen ontstonden rond het klankgat. Er kwam dan een kleine bolling. Niet gevaarlijk verder maar zag er niet uit natuurlijk. Inmiddels hebben ze dat in de constructie aangepast.

    Op mijn laatste cd 'spirit of the turtle' speel ik deels een Guild en deels een Taylor LKSM. Qua 12strings dan.
    De 'turtle'is te bestellen via Peghead (zie website eltjo Haselhoff)
    Laatst gewijzigd door gertdm; 17 november 2006 om 14:53
    Ook op n triplex gitaar met de verkeerde actie krijg je kriebels als je vingers altijd jeuken....

    http://www.gertdemeijer.nl

  4. #64

    Standaard

    Mm oud topic...maar er is vandaag een gitarist bijgekomen die ook ervaringen heeft met een Furch, dat ben ik zelf namelijk!

    Ik ben eergisteren verliefd geworden op een Furch D-42 CR (met cutaway) toen ik wat aan het rondneuzen was en ben daarom vandaag nogmaals langs de gitarenzaak geweest. Hij stond er gelukkig nog steeds... Prachtding, een tijdje op gespeeld en 'm toen overtuigd gekocht. Ik klink nu ook wat anders dan ik normaal gesproken klink op een akoestische gitaar, door de cedar top en de gehele constructie. De achterkant heeft een soort bolling, voor diepere bassen werd me verteld. Er zijn ook geen steunbalken aanwezig, voor schijnbaar meer toon. Ik weet niet precies hoe dit allemaal in elkaar zit, maar het oogt en voelt kwalitatief ook erg goed. Hij klinkt sprankelend en helder in het hoog met volle, diepe bassen. Ik ben hiermee echt dichter bij het geluid gekomen van Tommy Emmanuel, al heeft deze Furch (nog) geen element ingebouwd. De keren dat ik 'm in de gitarenzaak bespeelde, leek het net alsof er een natuurlijke galm in de klank zat die de hele ruimte vulde (moeilijk uit te leggen, dat zou je moeten voelen als bespeler). Ook thuis in de huiskamer of slaapkamer met een andere akoestiek viel deze Furch niet opeens tegen.

    Het volume is vrij bescheiden in vergelijking met de meeste dreadnoughts (en sommige OM-modellen), maar het klankkarakter en de bereikbaarheid van het geluid is adembenemend, al bij een lichte aanslag. De actie is laag afgesteld op 0.012 en hij speelt bijzonder makkelijk! Weer een positieve ervaring rijker.

  5. #65
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2006
    Locatie
    Landen
    Berichten
    663

    Standaard

    Welkom bij de Furch - liefhebbers!

    Intussen heb ik de beperkingen van mijn JV-61 leren kennen (typisch cedertop-gedrag bij fel doorspelen) maar het blijft een (h)eerlijke gitaar. Anderen die erop speelden waren ook onder de indruk.
    Yamaha G90-1 1976, Albert+Muller S3 1999, F Hashimoto W350 1976, F Hashimoto W315, F Hashimoto T520, F Hashimoto G216, Suzuki Three S W5025 1977, Furch JV-61 1996, Harmony Sovereign 1203 1962, Yamaha APX 8A 1991, Marshall as50r, Seagull 6+ CW, LR Baggs M1, LR Baggs Paracoustic DI, Fishman RE, EB 6166, Traynor AM standard

  6. #66
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2006
    Berichten
    271

    Standaard

    Laser,
    wat is ''typisch cedertop gedrag bij fel doorspelen'' ?

  7. #67
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2006
    Locatie
    Landen
    Berichten
    663

    Standaard

    Ik zou het omschrijven als:
    bij hevig spelen verdwijnt het onderscheid tussen alle noten op zich; je hoort nog een akkoord maar het onderscheid tussen de klanken van de individuele snaren valt weg. Het klinkt wat 'modderig'.
    Dat valt minder voor bij een sparren blad.

    Hoe snel dat optreeedt hangt ook van de constructie af: dikte van het bovenblad, bebalking, snaren en spanning ervan...

    Hoe de fysica hiervan in elkaar zit kan ik je niet uitleggen, ik geef weer wat ik hoor. En dat in woorden zetten is niet altijd zo eenvoudig.
    Doe eens een test als je de gelegenheid hebt: twee gitaren van hetzelfde merk, zelfde vorm, één in ceder en één in spar; en speel dan heerlijk lekker door, of laat iemand dat voor je doen. En luister dan...
    Yamaha G90-1 1976, Albert+Muller S3 1999, F Hashimoto W350 1976, F Hashimoto W315, F Hashimoto T520, F Hashimoto G216, Suzuki Three S W5025 1977, Furch JV-61 1996, Harmony Sovereign 1203 1962, Yamaha APX 8A 1991, Marshall as50r, Seagull 6+ CW, LR Baggs M1, LR Baggs Paracoustic DI, Fishman RE, EB 6166, Traynor AM standard

  8. #68
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2006
    Berichten
    271

    Standaard

    ceder vind ik sowieso wat "hees" klinken, zal maar terug voor spruce gaan.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top