Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: veranderende actie

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juni 2005
    Locatie
    Het bij nader inzien toch niet altijd zonnige Brabant.......
    Berichten
    2.084

    Standaard veranderende actie

    Hallo allemaal,

    Ik heb mijn twee gitaren, beide van het zelfde merk, thuis naast elkaar aan de muur hangen. Het ene model heeft met een sitka spruce top en de andere heeft een ceder top. De eerste is een O model en de tweede een iets kleinere met cutaway.
    Nu doet zich het merkwaardige fenomeen voor dat de actie van de O nog al sterk wisselt gedurende het jaar terwijl de spruce top toch stugger zou moeten zijn dan de ceder top. De gitaar met de ceder top veranderd nauwelijks. De gitaren zijn op de cutaway na exact hetzelfde gebouwd qua bracing enzo.

    Iemand enig idee e/o suggesties over het waarom en wat er evt. aan te doen valt?

    Hans

  2. #2

    Standaard

    Misschien heeft het met het soort muur te maken waar ze aanhangen?

  3. #3

    Standaard

    Luchtvochtigheid. Gitaren zijn goede hygrometers. Ik durf te wedden dat jouw sitka gitaar in de winter een lagere actie heeft.

    Als ik jou was zou ik een digitale hygrometer kopen en die bij de gitaren aan de muur hangen. Houd met name in de winter dat ding in de gaten. Lager dan 40% is oppassen geblazen (plantenspuit!).

    Picker.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juni 2005
    Locatie
    Het bij nader inzien toch niet altijd zonnige Brabant.......
    Berichten
    2.084

    Standaard

    Hallo Picker,

    Eerst nog even gefeliciteerd met je laatste 2 aanwinsten, wat een mooie gitaren! Hoog op mijn verlanglijstje staat een zwarte Taylor hotrod al heb ik er nog nooit een voorbij zien komen en nieuw zijn ze volgens mij niet te krijgen.

    Je hebt gelijk, bij lage luchtvochtigheid, meestal in de winter, een lagere actie en andersom in de zomer maar dan blijf ik het vreemd vinden dat m`n F25C met cedertop nauwelijks reageert bij gelijke omstandigheden. Ik heb een digitale hygrometer en zorg ervoor dat de luchtvochtigheid niet onder de 50% komt.

    Hans.

  5. #5

    Standaard

    Hoi Hans,

    Ik heb geen ervaring met Ceder, maar het zou goed kunnen dat Ceder minder hygroscopisch is dan Sitka. Of de ene gitaar is bij iets hogere luchtvochtigheid in elkaar gezet? Soms gedragen ook twee stukken 'identiek' hout zich anders. Vaak is ouder hout minder gevoelig dan jong hout (omdat de 'rek' er een beetje uit is. En wie zegt dat George Lowden voor die ene gitaar niet nog een mooi stukje, hoogebejaard (en dus ultrastabiel) hout had liggen? Ook kleine verschillen in de bracing kunnen veel verschil maken.

    M.a.w. de ene gitaar is de andere niet en als ze zich verchillend gedragen is dat doorgaans heel normaal. Ik zou er gewoon rekening mee houden en me geen zorgen maken. Over tien jaar zal het verschil tussen de twee gitaren een stuk minder zijn... ;-)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top