Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    30 november 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    42

    Standaard nieuwe effectenprocessor

    Hallo,

    ik sta op het punt om een ENGL 840/50 (2x50 buizen) eindversterker en een ENGL 530 (buizen) voorversterker aan te schaffen.

    Op dit moment heb ik als effectenprocessor/voorversterker een Digitech 2101 en een goedkope eindversterker. (marshall 8004)

    Nu ik wil overstappen op duur en fatsoenlijk spul (;-)) zit ik me af te vragen watvoor effectenprocessor hierbij zou kunnen passen. Heeft iemand hier misschien tips? ik zat zelf bijvoorbeeld te denken over de TC Electronics G-major, maar daar lees ik op internet nogal verdeelde meningen over. De digitech wil ik in ieder geval weg doen, omdat ik toch denk dat er een leukere combinatie te vinden is voor de ENGL.

    als iemand suggesties heeft, hoor ik ze graag ;-)

    alvast bedankt!

    groet, Sander
    te koop: Ibanez EX350, Fender Sidekick 25 reverb

    ENGL RULES

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 november 2002
    Locatie
    moppelt
    Berichten
    1.822

    Standaard

    Ik zou die Digitech houden voor de Fx, de effecten kun je toch parallel zetten in de 2101?
    Alles beter dan een G-Majoor.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2002
    Locatie
    Borne (OV)
    Berichten
    2.569

    Standaard

    Wat is er mis met een 2101?
    Laatst aangepast door Maiden Michiel : vandaag om 6:66
    Te koop: Kitty Hawk 4x12", Marshall JTM60

  4. #4

    Standaard

    Ik heb ook een 2101 en ik moet zeggen dat ik de effecten maar niks vind. De phasers zijn wel okay, maar de delays, de reverb en de rest van de modulaties zijn abominabel, om over het voorversterkergedeelte nog maar te zwijgen.

    Een goed alternatief is de intellifex van Rocktron, die iig betere effecten heeft en iets transparanter klinkt en die redelijk goedkoop is. De GMajor vind ik niet slecht, maar je kan beter een tweedehands GForce kopen. Ook de MPX1 van Lexicon is een erg goed apparaat, maar over het algemeen is hij wat moeilijk in het gebruik. Ik vond zelf de GForce beter klinken, maar dat is een kwestie van smaak.

    Ik zou als ik jou was de 2101 nog even gebruiken om iig wat beter bekend te raken met de instellingen van een efxprocessor met een aparte preamp, wat vooral qua levels nog wel eens lastig kan zijn. Dan zou ik naar een aantal winkels gaan om gewoon eens alle opties te testen...

    Succes, Michael.

  5. #5
    Member
    Geregistreerd
    30 november 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    42

    Standaard

    de grootste reden dat ik de 2101 weg wil doen is de leeftijd.. Ten eerste is hij bijna 10 jaar oud en vertrouw ik hem op die leeftijd niet meer volledig. Hij stoort af en toe en het pedaal wil wel eens weg vallen waarna ik de volledige set met hetzelfde geluid moet spelen.

    Ten tweede ben ik gewend aan nieuwere processoren (heb een boss gt3 gehad en een nu naast de digitech ook een boss gx700 als backup. Deze twee zijn niet zo zeer beter dan de digitech, maar vaak wel makkelijker te bedienen en uitgebreider qua mogelijkheden.(meer effecten tegelijkertijd enzo)

    Verder wil ik graag overstappen op een effectenprocessor zonder voorversterker erin, omdat ik die toch volledig met de engl ga doen.

    Op het moment zijn de g-major, de intellifex en de Xpression in de race, hoewel mijn voorkeur uitgaat naar een van de rocktrons. (als ik deze wat uitgebreider gehoord heb)
    te koop: Ibanez EX350, Fender Sidekick 25 reverb

    ENGL RULES

  6. #6

    Standaard

    U wilt spammen. Mag dat?

    Sommige mensen vinden een Gmajor wel mooi klinken, sommige wat minder. Ik heb er een overcompleet, incl. G-minor.
    www.seraphique.com

    Te koop: Rocktron Replifex, Engl 930/60

  7. #7
    Member
    Geregistreerd
    9 december 2002
    Locatie
    Earth
    Berichten
    40

    Standaard

    Ik speel op een combinatie van de 530 en de G-Major:


    Ik vind zelf de 530 icm een G-Major super klinken, en erg handig doordat de G-Major de kanalen van de Engl kan schakelen. Heb al erg veel kritiek gehoord op de G-Major (varierend van transparantie tot schakeltijd van de relais), maar heb zelf nog nooit gedonder ermee gehad.

    Ik snap het ook niet helemaal, al die kritiek, okee het is geen Eventide en de delays en reverbs zijn niet identiek aan een 2290 of een Lexicon, maar voor het geld is het een heel mooie alleskunner.
    New album out Now!
    check http://www.skirl.nl

  8. #8
    vinni
    Guest

    Standaard

    Heb ook tijden (nou ja..... ) gespeeld met de combi E530 en G-major.
    Werkt en klonk goed!

    Vinni

  9. #9

    Standaard

    Ik heb behoorlijk wat uren op het rackje van Dennis liggen programmeren en vond de G-Major lekker klinken en fijn om mee te werken.

    Maar... ben zelf een GSP2101 man in hart en nieren. Kuren zijn zeer vervelend en in sommige gevallen hardnekkig. Ik heb de mijne (eerste versie!) helemaal geupdate naar de laatste versie en gebruik hem nu 10 jaar on stage zonder problemen! En met die versie durf ik elke vergelijking aan met nieuwe processors die beweren een betere chorus of delay te hebben. Afgezien van Eventide. Daarnaast is de routing vrijheid van een geupdate 2101 oneindig veel groter dan van elk ander apparaat wat te koop is en niet 2101 heet of van Eventide afkomstig is!

    Dat alleen de phaser ok klinkt kan ik totaal niet beamen. Ik vind de delay op de Digitech nl beter dan op de G-Major. Waarom? Omdat hij echt kraak helder is en je er veel meer mee kunt dan op een G-Major. Als ik kritisch kijk naar de 2101 dan zijn naar mijn idee dit de min punten:
    * kleuring door de ad/da conversie
    * reverb
    * flanger (maar daar ben ik toch al geen fan van).

    Absolute plus punten in de sound:
    * delay
    * chorus
    * eq
    * noisegate
    * routing

    Tuurlijk is het programmeren van een 2101 lastig en verwacht dan ook dat daar jouw probleem in zit. Want een slechte delay uit een 2101 kan drie dingen beteken:
    * niet kunnen programmeren
    * slechte of slecht intern afgestelde 2101
    * slechte aansluitingen

    Maar ja... dat is maar mijn mening. Voor een betere chorus of delay is een ander apparaat naar mijn idee echt geen stap voorwaards. Kleuring van de conversie, kijk dat kan zeker beter. Maar ik ben van mijn parallele mixer setup afgestapt omdat het geen significante verbetering gaf!

    Gebruikersgemak... ja de 2101 is klote, maar daardoor wel enorm flexibel. Probeer in een G-Major maar eens een chorus over een reverb heen te gooien? Voor normale sounds zijn de meeste processors ok fo goed genoeg. Maar voor vage space dingen ben je bij andere zeer beperkt.

    Maar dit is mijn visie, gezien vanuit mijn gebruik. Een effecten bak moet bij mij drie dingen kunnen:
    * nix doen
    * lichte maar perfecte delay en chorus
    * over-de-top space sounds

    Maarten

  10. #10

    Standaard

    De andere gitarist heeft die setup. (530/840 en gmajor)
    Klinkt echt niet slecht hoor. Het is als ik het goed begreep van hem vooral een kwestie van in en uitgangsnivo's goed instellen en als je de noisegate gebruikt moet je daar even tijd voor uittrekken.
    Waarom maak je me altijd dood met een blije mus?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top