Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 oktober 2004
    Locatie
    Zonhoven, Limburg, België
    Berichten
    159

    Standaard Verminderde akkoorden

    Hallo,

    kan iemand me helpen met dit. Ik las net iets van verminderde akkoorden en ik was benieuwd hoe je het speelt, ik heb net de zoekfunctie gebruikt, maar ik kom er niet echt uit.

    Koen

  2. #2

    Standaard

    Het is een akkoord met een verminderde kwint, in het engels 'diminished' genoemd. Ze hebben ook altijd een kleine terts.

    Dus Als je het akkoord Am hebt: A C E dan is A C Eb, A verminderd, ofwel Adim. Van A naar E is 7 frets, van A naar Eb is dat 6. We schrijven altijd Eb ipv D# want A naar D# is een overmatig kwart, want A naar D is het kwart. Snap je? We willen de kwint, ookal is deze verminderd. Want akkoorden bestaan uit de grondtoon, de terts(klein of groot) en de kwint(soms dus verminderd of overmatigd).

    Bij een overmatige drieklank gaat de kwint een halve toonafstand omhoog ipv omlaag. Ook heb je hier altijd een grote terts. Dus bijvoorbeeld C E G#. In het engels is dit 'augmented' of Caug. In majeur komt een overmatige drieklank van nature niet ovor.

    Op de 7de trap in majeur is de drieklank verminderd. En in mineur is dat de drieklank op de tweede trap.

    Dus in C majeur is de B de zevende trap, dus Bdim is het zevende akkoord. In A mineur is B de tweede trap en dus een Bdim akkoord. In C mineur is D de tweede trap, dus Ddim.
    "Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top