Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 32
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard Hals/toets whatever staat bol

    Hey mensen,
    De hals, of misschien beter gezegd de toets van mijn Les Paul kopie staat een beetje bol. Is dit wel te repareren eigenlijk?
    Ik denk dat ik a.s. vrijdag naar de gitaarboer ga om het te laten maken, ikzelf waag me er niet aan.


  2. #2

    Standaard

    hoe bedoel je staat de boel bol, als je van de zijkant naar de hals zie waardoor je fretbuzz krijgt?
    in dat geval simpel voorzichtig de halspen bijstellen.
    staat de toets bol zoals ik op de foto zie dat is normaal, de radius noemt men dat ook wel alleen spaanse gitaren hebben een volledig vlakke toets kom je eigenlijk nooit tegen op een electrische gitaar (behalve sommige egmonds)

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2002
    Locatie
    hardenberg
    Berichten
    2.060

    Standaard

    maak je geen zorgen, het is simpel op te lossen. gewoon ff aan je halspen draaien. in de faq staat wel welke kant je op moet draaien. ben k ff vergeten. kleine stukjes (niet meer als een kwart slag) tegelijk en tussen het draaien ff de gitaar een kwartiertje/halfuurtje laten rusten.

    je kan weinig fout doen als je het met beleid doet.

    twijfel je nog is de gitaar zaak natuurlijk altijd veilig
    TE KOOP: Schecter 007 elite, Rocktron replifex, behringer fcb1010

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Fretbuzz en dergelijke heb ik niet (echt), maar ik zie, zeker in vergelijking met mijn Ibanez en London City, dat de toets nogal bol is.
    Bij de hoge en lage E snaren staat de toets duidelijk een flink stukje lager als bij de middelste snaren. Daardoor kan ik ook de actie niet goed zetten, omdat de snaren anders de elementraampjes raken (zo laag moet hij dan).

    P.S. ik heb het dus puur over de toets, niet over de hals

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 juni 2005
    Locatie
    Eindhoven / Axel
    Berichten
    2.180

    Standaard

    Lijkt me wel een lastig probleem.. al kan ik me niet echt indenken hoe dat komt.. misschien drukt je halspen langs binnen de toets naar buiten. maar dit is gewoon giswerk.. is het trouwens altijd al zo geweest?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vonk
    Hilarisch, petrucci showt zijn gear: Theyre painted by michael angelo.. eeh.. I don't mean that guitarn00b, i mean the guy that painted Jezus on that ceiling and stuff...
    Ibanez RG 1570 prestige
    Ibanez GSA 60 piëzo
    Ibanez AXS 32 EMG 81/85
    Challenge Jazz Bass

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juni 2002
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    905

    Standaard

    Is vrij normaal voor vintage instrumenten.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 januari 2005
    Locatie
    Beek, Montferland
    Berichten
    3.462

    Standaard

    jah, volgens mij snapt de helft de vraag niet. Het is normaal hoor dat de toets iets bol staat. Bij de ene gitaar staat ie boller dan bij de ander, bij die van jou is die toevallig heel bol. Ik heb ook nog nooit gehoord van een bolgetrokken toets! :lol:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vulvasonic
    Flikker op, zak hooi.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Nou, volgens mij hoort het toch duidelijk niet, dat die toets zo bol staat.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    de mate van bolheid wordt ook wel radius genoemd, deze verschilt per gitaar...

    de radius wordt vaak uitgedrukt in inches, die inches staan voor de omtrek of diameter (1 van de 2) van de cirkel die je krijgt als je die ronding imaginair doortrekt (dus in je verbeelding die ronding volgen tot ze bij elkaar komen, dan krijg je een behoorlijk grote cirkel). De Radius kan varieren van heel bol, ikg eloof iets van 8" zoals oude fenders en acoustische gitaren tot wel 16" inch op modernere gitaren, zoals bijvoorbeeld jackson.

    er bestaan ook nekken met een compound radius, die zijn bij de kop boller dan bij de body voor the best of both worls
    pokkel'n

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    de mate van bolheid wordt ook wel radius genoemd, deze verschilt per gitaar...

    de radius wordt vaak uitgedrukt in inches, die inches staan voor de omtrek of diameter (1 van de 2) van de cirkel die je krijgt als je die ronding imaginair doortrekt (dus in je verbeelding die ronding volgen tot ze bij elkaar komen, dan krijg je een behoorlijk grote cirkel). De Radius kan varieren van heel bol, ikg eloof iets van 8" zoals oude fenders en acoustische gitaren tot wel 16" inch op modernere gitaren, zoals bijvoorbeeld jackson.

    er bestaan ook nekken met een compound radius, die zijn bij de kop boller dan bij de body voor the best of both worls
    pokkel'n

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top