Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1

    Standaard Koeling Peavey Classic 50 / 50

    Ik heb een vraag

    sinds ruim een week heb ik een peavey 50/50 rackversterker, en na een paar uur spelen word dat ding best warm. nu merkte ik dat er achterop een ventilator zit die lucht naar binnen blaast, en die komt er dan aan de voorkant weer uit. nu weet ik van mijn natuurkunde en ervaring met computers dat overdruk slecht is om warmte af te voeren, je kunt veel beter onderdruk hebben. kan het kwaad om de ventilator die achterin zit om te draaien, zodat deze naar achteren blaast, en de (koele) lucht van voren aanzuigt. want in mn rackje word het warm, en als de ventilator die warme lucht dan OOK nog door de peavey heen blaast... lijkt me geen geweldige combi.

    Ben benieuwd naar jullie meningen, alvast bedankt

    Joris

  2. #2

    Standaard

    Mijn VHT eindtrap heeft ook een ventilator achterop en die blaast de lucht achter naar buiten. (Aan de voorzijde zitten aanzuigsleuven). Werkt prima en lijkt mij inderdaad ook het beste. Gewoon aanpassen dus.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 november 2001
    Locatie
    den helder
    Berichten
    1.816

    Standaard

    je kan inderdaad beter lucht eruit zuigen(ken ik ook van mijn computer opleiding)... en al helemaal al je geen push-pull hebt, dus 1 fan die de lucht erin blaast en 1 die het er weer uit zuigt.... dus ja gewoon ff omdraaien!
    more than the X's on our hands...

    :: Mijn bandje ::

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.070

    Standaard

    Je hoeft ook niet heel je Fan om te draaien, je kan ook gewoon de draadjes van je voeding omdraaien
    Gezocht:
    -EMG Single Coil

    www.Apparition.nl

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 september 2005
    Locatie
    't Zand
    Berichten
    235

    Standaard

    Hey... Ik weet niet wat voor weerstanden er voor de koeler gebruikt worden, maar zou je op dezelfde draadjes waar standaard 1 ventilator op zit, ook tweede van het zelfde type op aan kunnen sluiten? Mijn versterker blaast aan de rechterzijde lucht in me versterker, dan zou ik eventueel aan de linkerzijde een verntilator kunnen zetten die het lucht uit mijn versterker zuigt... Of is dat niet handig? Het is namelijk een 19" 4HE versterker waar ik sluitent een kunststof case omheen wil hebben.. Beetje koeling zou niet vekeerd wezen. (er zit bovendien een schakelaar op om die ene ventilator harder of zachter te zetten..

    Ik hoor t wel..
    Rover -> G-force -> traveller -> marshall
    Te koop: Marshall buikkast stereo 1960 lead (nieuw) te koop of ruilen tegen bogner 2x12.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronaldd
    Hey... Ik weet niet wat voor weerstanden er voor de koeler gebruikt worden, maar zou je op dezelfde draadjes waar standaard 1 ventilator op zit, ook tweede van het zelfde type op aan kunnen sluiten? Mijn versterker blaast aan de rechterzijde lucht in me versterker, dan zou ik eventueel aan de linkerzijde een verntilator kunnen zetten die het lucht uit mijn versterker zuigt... Of is dat niet handig? Het is namelijk een 19" 4HE versterker waar ik sluitent een kunststof case omheen wil hebben.. Beetje koeling zou niet vekeerd wezen. (er zit bovendien een schakelaar op om die ene ventilator harder of zachter te zetten..

    Ik hoor t wel..
    Ronald, die Traveller wordt inderdaad loeiheet. Ik zou gewoon Ernst even mailen/bellen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 september 2005
    Locatie
    't Zand
    Berichten
    235

    Standaard

    haha,, grappig dat jij al weet wat ik bedoel..

    Ja is miss wel een goed idee.. ik ga eerst zo wel even kijken hoe heet het word als ik de vertilator op de snelle stand zet..
    Rover -> G-force -> traveller -> marshall
    Te koop: Marshall buikkast stereo 1960 lead (nieuw) te koop of ruilen tegen bogner 2x12.

  8. #8

    Standaard

    ik heb mijn ventilator niet omgedraaid, heb de behuizing open gehad, en zag dat de koude lucht dan eerst langs een paar trafo's en 4 kleine buisjes liep (2x 12AT7 en 2x12AX7) waardoor de lucht al enigszins opgewarmd word VOOR ie bij de 8 eindbuizen aan komt... niet een ideale situatie
    ik heb nu WEL een rechthoekig gat in mijn flightcase gezaagd, precies waar ook de ventilatiegaten in de peavey zitten (die heeft ook bovenin ventilatie) nu komt er dus aan de voorkant EN aan de bovenkant warme lucht uit, die minder heet is dan alleen de hete lucht aan de voorkant (zoals eerst) dus mijn probleem vind ik opgelost. qua tillen maakt het bij mij (5HE) trouwens geen *** uit of ik de peavey bovenin of onderin doe, maakt voor gewichtsverdeling vrij weinig uit
    TE KOOP

    Eminence The Governor 16
    prima speaker in uitstekende staat (nieuw)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k
    Pluto was de Romeinse god van de onderwereld. Groot en gruwelijk en afschrikwekkend. En daar noemen we die afgelegen knikker naar, het is een schande. Dat is net zoiets als je Yorkshire terrier Wodan noemen...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.588

    Standaard

    Buizenamps worden warm, daar kun je weinig aan doen. Ik heb jarenlang met een 50/50 gespeeld en daar nooit problemen van ondervonden. Wel had ik boven de 50/50 één rackspace leeg gehouden, zodat ook daar de warmte weg kon, d'r zitten ook ventilatiesleuven boven in de 50/50.

    Die warmte die die preampbuisjes afgeven is nagenoeg te verwaarlozen.

    Hoe harder je speelt, hoe minder warm hij wordt.

    Wat dat betreft is VHT heel handig met dit "probleem" omgegaan. De rackogen in de 2:50:2 (en 2:90:2) zijn zo gestanst dat de amp automatisch een 1/2 HE onder en boven voor koeling in beslag neemt (tenzij je gebruik maakt van 19" glijprofiel).

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 september 2005
    Locatie
    't Zand
    Berichten
    235

    Standaard

    Mijn kunststof case is gesmolten door mijn eindversterker.. :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
    Je kon je hand niet eens mee op de bovenkant van de case leggen, toch iets te heet denk. :-?


    Eerst maar even 3 extra vertilatoren inbouwen voordat hij in een nieuwe cae gaat :-D
    Rover -> G-force -> traveller -> marshall
    Te koop: Marshall buikkast stereo 1960 lead (nieuw) te koop of ruilen tegen bogner 2x12.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top