Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: Toonladders.

  1. #1

    Standaard Toonladders.

    Hallo, ik ben nog maar net in 'aanraking' met het bespelen van de gitaar.
    En de laatste dagen ben ik een beetje bekend geworden met het bespelen van majeur toonladders en dus ook het spelen van simpele nummers een paar tonen hoger.
    Alleen vroeg ik me af in welke toon je speelt als je met open snaren werkt. Is dit gewoon in G? En schuift het per fret gewoon een halve toon op?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    't Verre Oosten
    Berichten
    3.697

    Standaard

    Wat bedoel je precies? Iets concreter graag! :P
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Azrael
    Ik hou van je Roy.........Wil je met me trouwen?
    Without music, life would be a mistake


    -
    Nietzsche



  3. #3

    Standaard

    Een toonladder en een toonsoort is niet helemaal hetzelfde.

    Een toonladder is een 'ladder' van de basisnoot naar het octaaf. Bijvoorbeeld van C naar C met de noten daartussenin. Welke noten er tussenin zitten ligt aan de type toonladder.


    Een toonsoort is een hierarchie van 7 noten. Eentje is het allerbelangrijkste. In C majeur is dat de C, in D mineur is dat de D. Twee andere hele belangrijke noten zijn de noten die de noot C helpen een C akkoord te maken, G en E. Enz. Er is dus geen noot gelijk. Hierdoor heb je harmonische spanning die een harmonische progressie mogelijk maakt. Alle akkoorden staan immers anders ten opzichte van het centrale C akkoord.

    Nu zijn deze concepten wel nauw verwant. In de toonsoort C majeur gebruik je natuurlijk ook de toonladder C majeur. De noten zijn hetzelfde. Maar een toonsoort impliceert muziek, akkoorden, harmonische verhoudingen en bewegingen. De ladder enkel de noten uit die ladder.

    Op een gitaar zijn er een aantal open akkoorden mogelijk. Dit heeft niets met muziektheorie te maken maar met de fysieke eigenschappen van de gitaar, bijvoorbeeld hoe de individuele snaren gestemd zijn.

    De specifieke intervallen tussen de snaren maken veel open akkoorden mogelijk. En het feit dat je de gitaar in E stemt maken veel akkoorden mogelijk van veelgebruikte toonsoorten. Bijvorobeeld E mineur, C majeur, G majeur, D mineur A mineur enz. Als je de gitaar in Eb stemt wordt dat Eb mineur, Cb majeur, Gb majeur en Db mineur, Ab mineur veel vreemdere toonsoorten. En ook vaak bekend onder andere namen trouwens.

    Op de gitaar zijn nummers in A en E het best mogelijk. Omdat je de lage noten A en E heel makkelijk met een open snaar kunt spelen. En je tonicanoten heb je vaak het liefst laag, of in de bas, of als grondtoon voor een akkoord.

    Als je alles een fret omhoog schuift schuift inderdaad ook alles een halve toon omhoog. de toonsoort G majeur wordt G# majeur, je akkoorden Am, D en G worden A#m, D# en G#. De noten van het G akkoord: G B en D, worden in het G# akkoord G#, B# en D#. Alles een halve toon omhoog bij een fret omhoog dus. Overal een kruis achter.

    Ik weet niet of je dit allemaal begrijpt en of dit is wat je wilde weten.
    "Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane

  4. #4

    Standaard

    Daevren, bedankt voor je antwoord. Dat is niet helemaal wat ik bedoelde, maar het is wel aardig om terug te lezen of de stof die ik al wist ook klopt. Ligt natuurlijk ook erg aan mijn manke vraagstelling. Erm ik zal even komen met een voorbeeld.

    Ik heb bladmuziek voor mij en daarop staan de noten 'c-c#-e-e-a-b' bijvoorbeeld afgebeeld. Er staan geen mollen bij de gsleutel of hekjes. Is dit dan gewoon in G?
    Gestel ik besluit om het dan 5 halve tonen (5 frets verder) hoger te spelen 'f-f#-a-a-d-e' Waar speel ik hem hem dan in?

    Of heeft toonhoogte louter en alleen te maken met akkoorden?

  5. #5

    Standaard

    het voorbeeld die je geeft is majeur pentatonisch in A.(c c# ect'
    die ander is majeur penatonisch in D.die kruizen die er in voorkomen is iets wat veel voorkomt in blues,country en rock dat is van kleine naar grote terts spelen(als je A en D in dit geval als grondtoon neemt)

    voor de rest snap ik je niet zo goed eigelijk wat bedoel je met toonhoogte en akkoorden ect

  6. #6

    Standaard

    Hmm, ik bedoelde het niet als toonladder maar gewoon als 'wijsje'. Er had net zo goed a-g-d-c-etc.. kunnen staan.


    Het heeft ook niet zo'n haast om te erachter te komen. Maar ik was gewoon erg nieuwsgierig.

  7. #7

    Standaard

    Laat het rockende nummer "alle eendjes" erbij pakken.







    Gestel dat ik hem vier frets verder speel. Wat is dan de term daarvoor? En zit ik dan fout met mijn gedachte toonhoogte?
    En ja, ik heb gemerkt dat toonhoogte en toonladders niet hetzelfde zijn. Mijn fout.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2005
    Locatie
    Zierikzee
    Berichten
    706

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thin White Duke
    Laat het rockende nummer "alle eendjes" erbij pakken.







    Gestel dat ik hem vier frets verder speel. Wat is dan de term daarvoor? En zit ik dan fout met mijn gedachte toonhoogte?
    En ja, ik heb gemerkt dat toonhoogte en toonladders niet hetzelfde zijn. Mijn fout.
    Dan speel je hem dus gewoon twee tonen hoger (vier frets). En ja, de toonhoogte is natuurlijk ook hoger

  9. #9

    Standaard

    oh nu snap ik je volgens je bedoelt de sleutel in het begin van tablatuur of niet? dat is altijd G voor gitaar.

    als je iets 3 of 4 of weet ik hoeveel frets veder speelt dat noemen ze transponeren het stuk verandert niet van toonaard(dus majeur of mineur)alleen van grondtoon dat is net als dat voorbeeld wat je al gaf in majeur pentatonisch de enne was in A de ander in D (meestal volgt er dan nog een in E).

  10. #10

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top