Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 12 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 114
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Omdat het speakerdoek er voorlangs gespannen wordt. Dan kan ik er niet meer bij. Het doek komt dus vast om de baffle heen.

    Ik ga straks eerst de baffle vastzetten, en dan zet ik de achterkant ook met inslagmoeren en bouten vast. Mocht ik dan wat te kloten hebben, draai ik 10 boutjes uit de achterkant en voilá, ik zit in de kast.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    896

    Standaard

    Ik zou nog wel even testen of je je speakers goed vast kan draaien op je baffle zonder dat je het moet forceren. Als je baffle nog niet vast zit kan je de gaten nog wat bij boren mocht dat nodig zijn.
    Joost

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JoostBaksteen
    Ik zou nog wel even testen of je je speakers goed vast kan draaien op je baffle zonder dat je het moet forceren. Als je baffle nog niet vast zit kan je de gaten nog wat bij boren mocht dat nodig zijn.
    Denk je dat ik dat nog niet had gedaan? :-D Toen ik de gaten erin had en de moeren op hun plek had gemept, heb ik ze eerst gepast natuurlijk.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 januari 2003
    Locatie
    Hazerswoude
    Berichten
    541

    Standaard

    mooi man! met die inslag moeren is idd een goed idee!

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Tijdje druk geweest met andere dingen (eerste 5 m2 straatwerk in de vorm van pad naar de deur is inmiddels gelegd ), maar nu weer even een update. Helaas effe zonder plaatjes, maar die komen nog wel.

    Alle latten zijn erin gelijmd. De latten waar het achterschot op komt, heb ik op lengte gemaakt en vooraf de gaten gaten geboord en de inslagmoeren erin gemept. Voor een inslagmoer van 6mm moet je een gat boren van 7,5mm.

    Daarna de gaten geboord voor de baffle waar de boutjes doorheen komen. Omdat de baffle rondom een paar mm ruimte heeft, is het zaak om hem goed "uit te lijnen". Hier kwam ook direct naar voren dat de latjes op de baffle er ook niet helemaal zuiver recht op zitten... Maar ik heb rondom nog voldoende speling, dis dit boeit me nog niet zo.
    Om hem recht in de kast te krijgen, heb ik de kast op z'n rug gelegd en de baffle op zijn latten gelegd, en met wigjes die je bij een DIY-laminaatlegpakket krijgt de ruimte rondom bepaald. Nog even allemaal een tikje op de kop gegeven om de boel iets te fixeren.
    Daarna de maten uitgezet voor de onderlinge afstand en met een 6mm boortje de gaten door en door geboord. Nu passen de M5x60 boutjes er prima doorheen. Wel even een sluitring aan de zichtkant en een kartelringetje aan de binnenkant gedaan. Dit past nu perfect, dus de baffle is klaar, alleen nog effe een doekje ervoor. De speakers hangen er al wel in.

    De achterkant was iets meer nadenken. Omdat de gaten en inslagmoeren al in de kast zaten, moest ik iets bedenken om die gaten over te zetten naar de plank. Gewoon doorboren kon niet, daar had ik de ruimte niet voor. Te veel aan de rand, en de onderlinge afstand van beide latten (voor en achter) is zo'n beetje 20 cm, dus daar past ook geen boormachine tussen. Priem was ook lastig, want er was geen ruimte om te slaan. Uiteindelijk een pen ontmanteld en zo recht mogelijk gehouden tijdens het aftekenen. Toen alle gaten geboord (7mm, i.v.m. M6 boutjes, kleiner kon ik die inslagmoeren niet vinden), en het past feilloos. Ook hier weer een sluitringetje bij tussen.

    Nu is dus de kist dicht. Nu nog aansluiten. Ik heb een klein inbouwgevalletje, waar ik zo de female jack op kan draaien. Dat is echter zo klein, dat er rondom die jack niet echt veel ruimte zit. Het gat hiervoor was maar 25mm. Maar op de plek waar het soldeerlipje en het draad komt, heb ik aan de binnenkant een beetje een holling geboord, zodat het weer wat ruimte heeft.
    Vanaf de input gaat het speakersnoer naar de eerste speaker. Hier zitten (zoals bij elke speaker denk ik) twee lipjes aan. Dat is makkelijk met het doorlussen. Dus vanaf de input naar de buitenste lipjes van spkr 1, en vanaf de binnenste lipjes van deze naar de binnenste van de tweede, maar dit maakt natuurlijk niet uit of je op de binnenste of buitenste of allebei of alles op één pootje soldeert. Wel even opletten natuurlijk dat de plus aan de plus komt en de min aan de min. Zo zijn de speakers parallel aangesloten.

    Nu is de kist dus officieel een 4 Ohm 100 Watt Speaker Cab geworden. Natuurlijk direct effe geprobeerd met de Hotrod.


    Dat ga je dus wel merken zeg! zoveel meer strakke druk dat erachter zit. Geweldig! Nu is de Hotrod een behoorlijk middy versterker, en de Jensen RI's helpen niet echt om dat tegen te gaan, maar ik kan wel merken dat het wat vlakker en wat meer in balans is. En zoals gezegd, veel meer druk, maar dat kan niet anders. Welke speakers ik er ook indraai (nou ja, bij wijze van spreken dan), het heeft altijd meer druk dan 1 speaker in een open back combo.

    Zoals je elders wel hebt kunnen lezen, kocht ik niet lang daarna mijn nieuwe Conquest 50 Watt top.
    Nogmaals !
    De top is alleen breder dan mijn Hotrod, dus de cab wordt een kwartslag gedraaid. Dat betekent dus dat de bovenkant er nu niet meer tussenhangt, maar bovenop ligt. Maar dit kan volgens mij geen kwaad.

    Afgelopen zondag geoefend met de bluesband voor de opnames, en alweer !
    Omdat er nogal wat mid uit deze setup komt (ook die Conquest houdt van de middentoon :-D ), snijdt ie perfect door alles heen. Soms wel een beetje té. Maar zo kan ik ook weer heel goed mijn halselementje gebruiken.

    Maar goed, de cab... Hij is dus zover klaar, dat ie het doet. Het is alleen nog een onafgewerkt geheel. Dat moet even veranderen. Van de week heb ik van Tonefactory.nl mijn nep-tolex (origineel spul had wel mooier geweest misschien, maar dit kostte de helft, en is ook gewoon zwart :wink: ) binnengekregen, en ik had bij Nico Verduin ook een paar dingen besteld, verchroomde Fender-stijl hoeken en een handvat, en dat is ook binnen, dus kan ik weer verder.

    Gisteren ben ik begonnen met de bovenfrees. Hiermee heb ik alle randen rond afgewerkt, met een straal van 9,6 mm. Daarna netjes geschuurd totdat alles mooi glad was.
    Om even te oefenen met de tolex, ben ik gisteren maar begonnen met de achterkant. Beide oppervlakken met Bison Tix ingesmeerd en even een kwartiertje laten drogen. Toen de plank en de tolex op elkaar geplakt en rondom vastgeniet aan de binnenkant. Daarna alle gaten voor de boutjes en de input weer hersteld en de input weer teruggeplaatst. En ik moet zeggen dat dit er weer retestrak opzit. Alleen de hoeken blijft een beetje klooien. Maar dat zie ik toch niet weer, het is maar de achterkant. En het was ook oefenen, de vierde hoek was al veel mooier dan de eerste. :wink:

    Vandaag of morgen de plaats van het handvat bepalen. Zou ik deze exact in het midden moeten zetten, of kan ik hem beter naar het zwaartepunt plaatsen? Aan de voorkant zitten de speakers, dus daar is ie wel wat zwaarder. Wat is jullie idee hierover? Het is gewoon een Fender-stijl leren (nou ja...) handvat.


    To be continued...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  6. #26

    Standaard

    Klinkt goed, over dat handvat:

    Tja, het scheelt dat het een cab is en geeen combo..

    logisch is natuurlijk recht boven het zwaartepunt.

    je moet je natuurlijk afvragen of je wat wil (optisch) een jcm 800 combo hangt behoorlijk scheef als je hem optilt (handvat zit in het midden, zwaartepunt niet)

    met die speakers valt het wel mee volgens mij, aangezien de magneten (die zijn zwaar) wel weer redelijk naar binnen (=het midden) hangen.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Klinkt goed, over dat handvat:

    Tja, het scheelt dat het een cab is en geeen combo..

    logisch is natuurlijk recht boven het zwaartepunt.

    je moet je natuurlijk afvragen of je wat wil (optisch) een jcm 800 combo hangt behoorlijk scheef als je hem optilt (handvat zit in het midden, zwaartepunt niet)

    met die speakers valt het wel mee volgens mij, aangezien de magneten (die zijn zwaar) wel weer redelijk naar binnen (=het midden) hangen.
    Ja, ik denk dat ik hem maar in de midden zet, de magneten steken idd ook al een stuk naar binnen. Daarbij is de baffle 12 mm en het achterschot 18 mm. Ach, en dan hangt ie wat scheef, so f*#%in' what! :razz:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Zo, eindelijk effe tijd om wat fotootjes erop te knallen, zoals beloofd.

    Eerst even de reden van de speakerbouw-stagnatie :-D :


    Alle latten zijn erin gelijmd.


    De latten waar het achterschot op komt, heb ik op lengte gemaakt en vooraf de gaten gaten geboord en de inslagmoeren erin gemept.


    Het uitlijnen van de baffle met wigjes van een DIY-laminaatlegpakket.


    Wel even een sluitring aan de zichtkant en een kartelringetje aan de binnenkant gedaan.


    Ik heb een klein inbouwgevalletje, waar ik zo de female jack op kan draaien.


    De gecreëerde ruimte rond de input.


    Zo zijn de speakers parallel aangesloten.


    De nep-tolex van Tonefactory.nl.


    Diverse materialen van Nico Verduin.


    De ronde kanten.


    De tolex op het achterschot.


    En nu ziet ie er zo uit voorlopig:




    Ik ben vandaag ook even bij de auto-audiozaak geweest voor een stukje speakerdoek. Het is gewoon zwart geworden. Dit is speciaal voor speakers, het is "acoustic transparent" doek van Caliber.


    Helaas was dit niet te leveren in donkerrood, dit had namelijk wel mooi geweest bij mn nieuwe top. Maar goed, zwart is altijd goed.
    Voordeel van dit spul t.o.v. de silver grill cloth van Fender is, dat dat spul van Caliber €18 kost, en dan heb je een stuk van 1 bij 1,5 meter. Tel uit je winst. :wink:

    Zo, en nu maar even het handvat erop klussen...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    alleen jammer dat dat speakerdoek glittert, dat speakerdoek van nico is wel mooier.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AART
    alleen jammer dat dat speakerdoek glittert, dat speakerdoek van nico is wel mooier.
    Nee, dat glittert niet, dat is de flitser in een net te donkere kamer. :wink:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top