Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Dictator
    Geregistreerd
    26 april 2005
    Locatie
    058 - Leeuwarden Geneuzel: 99%
    Berichten
    17.749

    Standaard Van 4Ohm naar 8 of 16 Ohm

    Ik wil een 2x12 cabinet bestellen, maar die heeft alleen een aansluiting voor 4 Ohm. Op mijn buizentop heb ik alleen 8 & 16 Ohm. Hoe kan ik dit veranderen op het cabinet?
    Gezocht: Ibanez DE7

  2. #2
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    2x12 4ohm cab is waarschijnlijk (vrijwel zeker) 2 8ohm speakers parallel.
    Als je dan die 8ohm speakers in serie schakelt, heb je 16 ohm.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.579

    Standaard

    Gitaarspeakers zijn vaak 8 of 16 ohm. Dus in een 2x12" cab van 4 ohm zullen twee 8 ohm speakers zitten. Deze zijn nu parallel geschakeld, en als je ze in serie schakelt (dus kabel van input aan de plus van spkr. 1, van de - van deze naar de + van spkr. 2 en van de - van spkr. 2 terug naar je input) zul je uitkomen op 16 ohm, en die kun je weer in je top pluggen.

    Suc6,
    Hans



    >Edit:
    Sh*t, net te laat. :razz:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  4. #4
    Dictator
    Geregistreerd
    26 april 2005
    Locatie
    058 - Leeuwarden Geneuzel: 99%
    Berichten
    17.749

    Standaard

    Ok dan! Thnx! Dan ga ik 'm bestellen, zien we dan wel weer wie in mijn buurt een soldeerbout heeft
    Gezocht: Ibanez DE7

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.579

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door almarvk
    Ok dan! Thnx! Dan ga ik 'm bestellen, zien we dan wel weer wie in mijn buurt een soldeerbout heeft
    Ik heb wel een soldeerbout...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2004
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    1.653

    Standaard

    Dat van die impedanties in praktijk gebruik enzo snap ik, maar ik vroeg me zo laatst af, is er nog een verschil in hoorbare kwaliteit wanneer speakers series of parallel staan geschakeld ?

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chennie
    Dat van die impedanties in praktijk gebruik enzo snap ik, maar ik vroeg me zo laatst af, is er nog een verschil in hoorbare kwaliteit wanneer speakers series of parallel staan geschakeld ?
    Zolang je er voor zorgt dat beide speakers in fase staan, hoor je geen verschil. Dit geldt zowel voor parallel als serie. De speakers uit fase aansluiten is heel slecht want dan dempen ze elkaar.

    Overigens is het wel zo dat een versterker vaak meer vermogen levert aan 4 ohm (parallel) dan aan 16 ohm (serie). Je hebt dus wel een verschil in geluidssterkte.
    If I could beat the clock - I'd find some time to kill.....

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2002
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    2.053

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lintpete
    Overigens is het wel zo dat een versterker vaak meer vermogen levert aan 4 ohm (parallel) dan aan 16 ohm (serie). Je hebt dus wel een verschil in geluidssterkte.
    Volgens mij gaat dat verhaal alleen op voor een SS bak. Een buizenbak heeft niet voor niets een impedantieschakelaar.

  9. #9

    Standaard

    Ik heb nog een vraag die hiermee te maken heeft.

    Ik heb een Peavey transistor head die 200W levert aan 8 ohm, 300W aan 4 ohm en 450W aan 2 ohm. Op dit moment heb ik een Peavey 4x10 cabinet erbij van 8 ohm.
    Ik kan een zelfbouw cab overnemen waar een 15" Peavey Black Widow in zit van 16 ohm. Als ik die ook op de top aansluit, wordt die belast met 5,3 ohm. Leuk want dan levert ie meer vermogen en er komt een goed bas fundament bij.

    Mijn vraag is: is er verschil in geluidsterkte te verwachten tussen de 8 ohm cab en de 16 ohm cab? Met andere woorden, gaat de 8 ohm cab 2x zo hard staan blazen als de 16 ohm cab? P=V^2/R toch?

    Wie kan dit bevestigen of tegenspreken?
    If I could beat the clock - I'd find some time to kill.....

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.579

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Antal
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lintpete
    Overigens is het wel zo dat een versterker vaak meer vermogen levert aan 4 ohm (parallel) dan aan 16 ohm (serie). Je hebt dus wel een verschil in geluidssterkte.
    Volgens mij gaat dat verhaal alleen op voor een SS bak. Een buizenbak heeft niet voor niets een impedantieschakelaar.
    Nee, dit gaat ook op voor een buizenbak hoor. Als je de weerstand verlaagt, gaat er meer stroom naar je speaker.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top