Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1

    Standaard Humbucker met 3 draadjes aansluiten

    huj, heb ondertussen al wat voort kunnen werken aan men gitaar, en begin binnekort aan de elektronica. Hier heb ik toch nog wat vragen bij, nl: mijn humbucker heeft drie draadjes, een rood, wit, en hierom zit nog een draad, waarrond dan de uiteindelijke isolatie zit (duidelijk?) Nu weet ik niet welke draad waar moet aangesloten worden, en op internet vind ik ook niets van een humbucker met 3 draadjes. Iemand een antwoord aub?

    Ook wil ik hier een actieve emg-sa bij aansluiten, maar deze moet niet geaard worden als ik het goed begrijp. De humbucker daarentegen wel, veronderstel ik.. dan blijft de vraag: hoe moet ik deze twee combineren? (oke, dit onderwerp is al eerder geweest, maar ik ben er nog altijd niet uit, heb eens een proefopstelling gemaakt en blijkt dus niet te werken..)

    Alstublief nuttige tips gevraagd!!

    bedankt,
    Pieter

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    normaal gesproken bij humbuckers met drie draadjes is 1 van de draadjes een coil tap, het zou dan zijn: wit aan de plus en de mantel aan de aarde, wil je een coil tap dan sluit je het rode draad je ook aan op een extra switch of op de juiste plek op de schakelaar (maar je hoeft hem dus niet aan te sluiten).
    Bromt de pickup nog na het aansluiten dan moet je de rode en witte draad omwisselen

    voor een combi met een emg, hier zul je wel een aparte toon en volume regeling moeten hebben omdat de waardes voor emg en passief enorm uit een lopen
    ik ben niet zo goed in schema's maar als je het schema op de stewmac site (www.stewmac.com),neemt voor een 3 keer enkel spoels (met vintage schakelaar) zul je zien dat de toon regeling per pickup wordt afgetapt van de schakelaar + 1 brug voor de volume. Volgens mij (maar dat zul je helaas moeten uitproberen) zou je ook ipv van de draad die nu naar de volume gaat deze draad kunnen weglaten en per pickup (de draden die nu naar de tone regelingen gaan) 2 volume knoppen (met de juiste waardes)kunnen aansluiten. je zult wel de tone anders aan moeten sluiten (die komt nu na de volume).

    sorry dat ik je niet verder kan helpen, sterkte

    sterkte

  3. #3

    Standaard

    wat is een coil tap juist? ik kan dus niet 1 volume knop en 2 toonknoppen gebruiken voor deze elementen? (wat ik wel van plan was eigenlijk..) dat schema dat je bedoelt, is dat gewoon een van een strat, want op die site van stewmac kan ik zo direct geen schema's vinden, maar van een standaard strat heb ik er wel een.. Moet ik trouwens voor een emg een stereo-outputjack gebruiken? Maakt het dan uit aan welke van de twee aansluitingen ik de humbucker bij aansluit (of moet het misschien aan allebei?) ?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    een coiltap (of eigenlijk een een coilsplit in dit geval) is dat je door de rode draad aan te sluiten je humbucker enkelspoel maakt (1 spoel wordt afgesloten) dit geeft een mooier geluid in de tussenstanden (meer strat achtig

    en ja ik bedoelde inderdaad een "standaard" strat schema

    en als je plezier van je volume en toon regeling wil hebben moet je 2 separate schema's hebben dit is omdat een emg met een 25 k pot werkt en een "normale" humbucker met een 500 k pot
    (je zou wel de nek positie zonder tone knop kunnen laten als je ruimte te kort komt)

    de stereo uitgang heb je nodig om de batterij goed aan te kunnen sluiten (anders loopt die langzaam leeg, met een stereoplug gaat hij alleen aan als er een jack in de jackingang zit

  5. #5

    Standaard

    hier is een schets van wat ik al heb tot nu toe, volgens mij moet dit werken! Enkel, probleem is dat als ik in de middelste stand speel, ik enkel de vol. knop voor die emg gebruik, een 25k dus.. ook voor die humbucker. kan dit problemen geven, en hoe kan ik dit oplossen? voor de rest iets mis met mijn schema? ik zou eigenlijk liefst in de 3 standen een toonknop willen, maar dan zal ik er nog 1 moeten bijzette veronderstel ik? het probleem blijft die middelste stand..


  6. #6

    Standaard

    ng ns over die humbucker.. kan ik dan bv. met een schakelaar verkrijgen dat ik drie standen heb met 1 humbucker, nl.: 1) bovenste element alleen 2) beide elementen vd humbucker 3) onderste element..

    of kan enkel de hele humbucker en 1 single gebruikt worden..

  7. #7

    Standaard

    ng ns over die humbucker.. kan ik dan bv. met een schakelaar verkrijgen dat ik drie standen heb met 1 humbucker, nl.: 1) bovenste element alleen 2) beide elementen vd humbucker 3) onderste element..

    of kan enkel de hele humbucker en 1 single gebruikt worden..

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top