Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: eerste project

  1. #1

    Standaard eerste project

    hallo,

    Mijn naam is Thomas Vandeputte, ben 18 jaar en ben een bassist.
    Ik heb een maand geleden een zelfgemaakte basgitaar afgewerkt, maar de radius klopt niet, maakt niet uit eigenlijk, ik ben een knutselaar dus, en een Belg. (voor de info)

    Ik ben pas lid van dit forum, ik vind het een zeer leuk forum trouwens met zeer veel informatie.
    Maar net door die vele informatie vind ik niet goed wat ik wil.
    Ik wil een simpele, goedkope versterker bouwen, maar niet aan de hand van kits want dit vind ik redelijk duur en sommige dingen (zoals het chassis) kan je zelf bouwen.

    Een champ lijkt me wel leuk, vooral omdat ik een fender fan ben, maar hoe geraak ik aan dit turret board, kan ik dit zelf maken?
    Dan zou ik ook nog een schema + layout moeten hebben van de versterker want aan een schema alleen heb ik niet veel, daar ik er gewoon niets van snap.

    Ik ken dus helemaal niets van elektronica, maar kan wel wat solderen.
    Ik zou dus met een lijst van wertsnaden, transfo's enzo naar een winkel gaan en vragen wat het me zou kosten. Heeft iemand zo een lijst van een champ?

    Dank u voor jullie hulp

    Thomas Vandeputte

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2004
    Locatie
    mechelen
    Berichten
    1.523

    Standaard

    als je er niets van kent:


    OPGEPAST voor de hoge spanningen, ook nadat zo'n amp afstaat


    en een kit is toch wel leuk om te beginnen hoor, kijk eens op Madamp.de , die zijn redelijk betaalbaar
    *SiC Handbuilt Effects & Amps*
    also visit http://filters.muziq.be/ for info on (allmost) every effect on the planet!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard Re: eerste project

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thomasvdp
    hallo,

    Mijn naam is Thomas Vandeputte, ben 18 jaar en ben een bassist.
    Ik heb een maand geleden een zelfgemaakte basgitaar afgewerkt, maar de radius klopt niet, maakt niet uit eigenlijk, ik ben een knutselaar dus, en een Belg. (voor de info)

    Ik ben pas lid van dit forum, ik vind het een zeer leuk forum trouwens met zeer veel informatie.
    Maar net door die vele informatie vind ik niet goed wat ik wil.
    Ik wil een simpele, goedkope versterker bouwen, maar niet aan de hand van kits want dit vind ik redelijk duur en sommige dingen (zoals het chassis) kan je zelf bouwen.
    Sommige kits zijn zo goedkoop dat je daar nauwelijks tegenop kunt als je het in onderdelen bij elkaar zoekt, maarja, dat mist natuurlijk wel de uitdaging

    Een champ lijkt me wel leuk, vooral omdat ik een fender fan ben, maar hoe geraak ik aan dit turret board, kan ik dit zelf maken?
    Een champ kan inderdaad heel leuk zijn, simpele no nonsense versterker, maar mist een tone regeling, een fender deluxe (geloof ik) of de ax84 P1 hebben dat wel. Een turret board is niet nodig, er zijn genoeg alternatieven, vooral voor een champ aangezien daar nauwelijks onderdelen inzitten is een turret board misschien wel te veel van het goede

    Dan zou ik ook nog een schema + layout moeten hebben van de versterker want aan een schema alleen heb ik niet veel, daar ik er gewoon niets van snap.
    champ lay outs en schema's kun je overal op internet vinden, maar als je niets van schema's begrijpt zou ik me daar eerst in gaan verdiepen, op ax84.com staat een PDF waarin de basisprincipes van buizenversterkers aan de hand van de P1 worden uitgelegd, begin daar eens mee zou ik zeggen

    Ik ken dus helemaal niets van elektronica, maar kan wel wat solderen.
    Ik zou dus met een lijst van wertsnaden, transfo's enzo naar een winkel gaan en vragen wat het me zou kosten. Heeft iemand zo een lijst van een champ?
    zo'n lijst kun je maken, maar dekn er ook aan dat je daar niet zomaar mee naar iedere winkel kunt, gelukkig zijn er genoeg internet winkels waar je vrijwel alles wel kunt krijgen zoals verelec.com of tube-town.de

    Dank u voor jullie hulp

    Thomas Vandeputte
    geen dank
    pokkel'n

  4. #4

    Standaard

    ik denk dat ik uiteindelijk toch voor de P1 ga gaan.
    nogmaals bedankt voor uw antwoord[img][/img]

  5. #5

    Standaard

    heeft iemand hier ooit al een P1 gebouwd?
    Zou die persoon me kunnen uitleggen hoe ik de turret board ervan maak?

    Thomas

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2002
    Locatie
    Westland
    Berichten
    672

    Standaard

    Je kunt een turret bord maken door een stuk epoxy printplaat te nemen en daar de koperlaag vanaf te trekken (ervan af etsen is hierbij niet nodig). Gaatjes boren en oogjes erin drukken en klaar!
    Ik heb ook nog wel een paar paneeltjes met soldeerhaakjes erop liggen voor je. Mag je zo hebben van me.

    Marc

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    wat heb je toch met die turret boards de hele tijd???

    je kunt ook lotleisten of terminal strips gebruiken
    pokkel'n

  8. #8

    Standaard

    dank u Marc dat is zeer vriendelijk, helaas ik woon in Belgie en het is nogal moeilijk voor me om naar Nederland te komen, toch bedankt.

    Negastive K3 fan: Ja het zou kunnen dat ik andere dingen kan gebruiken, maar tot nu toe zag ik enkel van die turret boards ( die dan voor grotere versterkers zullen bedoeld zijn).
    Volgens jou moet ik dan terminal strips gebruiken, zou je me kunnen zeggen hoe ik die maak aub?

    Ik heb trouwens een een oud cessetedeck opengevezen die we niet meer gebruiken, weten jullie soms of het mogelijk is om daar de power transformer van te gebruiken om de P1 te maken? Op welke technische gegevens moet ik hiervoor letten?

    Thomas

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    als het een buizendinges is moet je de secundaire spanningen meten om te kijken of daar de juiste voltages vandaan komen...

    terminal strips of lotleisten hoef je niet te maken, die kun je gewoon kopen.
    pokkel'n

  10. #10
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Negative K3 fan
    als het een buizendinges is moet je de secundaire spanningen meten om te kijken of daar de juiste voltages vandaan komen...

    terminal strips of lotleisten hoef je niet te maken, die kun je gewoon kopen.
    Naar mijn weten is er nooit een buizen cassette deck geweest. Mogelijk wel in de HiFi, maar niet de huis-tuin en keuken apparaten. Ik kan me de advertenties herinneren op de luchthaven van Bangkok toen ik terug kwam uit australie (1969). Daarvoor had ik nog nooit van die dingen gehoord. die schapenboeren kende alleen maar bandrecorders.... :-D :-D :-D
    Overigens heb ik zelf een keer de P1 gebouwd. Gewoon op een strook met soldeerpunten... En de trafo....jaja uit de oude buizenradio.
    Nico

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top