Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.335

    Standaard "clipping" van een JCM 800 type 2210 ?!?!?!

    Surfend door de items lees ik dat een 2210 op hoge volumes aan "clipping" doet? Ik heb een 2210, gemod door Peter van Weelden (weet niet wat hij ermee gedaan heeft) maar de scheur klinkt fenomenaal. 100% slash. Maar wat the f... is "clipping"? Kan iemand mij dit in niet-technische termen uitleggen? En kan het zijn dat Peter dit eruit gesloopt heeft?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.235

    Standaard

    De toppen van de geluidsgolf worden afgevlakt. Geeft een beetje een krakerig geluid.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    clipping = oversturen = distortion/overdrive
    pokkel'n

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.335

    Standaard

    .. en waarin verschilt een JCM 800 2210 dan van een andere Marshall? Er zitten evenveel buizen in :-?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2005
    Locatie
    Noordwijk
    Berichten
    1.362

    Standaard

    Overdrive is inderdaad dat het ingangssignaal van een versterker te groot is. En versterkertrap kan een signaal maar tot een bepaalde hoogte versterken. Lwz een versterker kan maar tot 2 volt versterken en de versterkingsfactor ervan is 10. Dan kan je er dus maar 0,2 volt instoppen want verder gaat ie niet, als je dat wel doet gaat ie dus de toppen van de sinus afkappen: "clipping", en je overstuurt dus de versterker: "overdrive". Dit geeft het karakteristieke scheurende geluid. Het lijkt op fuzz (blokgolven) en heeft ook wel wat weg van een viool (zaagtandgolven).

    Die 2210's en ook de 2205's hebben diodeclippers, das een manier om ook scheur op te wekken, maar niet de "natuurlijke"manier. Als je een diode tussen twee trappen in naar massa aansluit gaat ie boven een bepaald signaalniveau geleiden waardoor het signaal op dat moment even wegvalt, op de top van de sinus dus. Als je er nog eentje in tegengestelde richting bij aansluit doet ie dat ook bij het dal van de sinus, en dan heb je dus ook een soort van afgekapte sinus maar zonder de versterker daadwerkelijk te oversturen. Het klinkt alleen niet helemaal hetzelfde als "echte" overdrive. Of het een beter klinkt dan het andere daar zijn de meningen over verdeeld en natuurlijk een kwestie van smaak. "Onnatuurlijk" wordt vaak als negatief gezien terwijl dat niet uiteraard vaak niet zo is.

    Die 2203/4 modellen scheuren wel op de natuurlijke manier zonder die diodedingen.

    Door verschillende dioden te gebruiken kan je wel weer andere klanken krijgen, misschien heeft die van weelden dat wel gedaan.
    Het kan ook zijn idd dat ie die diodedingen eruit heeft gesloopt idd en dan moet je 'm idd goed hard zetten want dan gaat ie op de gewone, natuurlijke manier scheuren.
    Ibanez RG 7 620 -> Ibanez TS9 808 mod -> SLO/DR/5150-kloon -> Mesa Recto Trad. 4x12

  6. #6

    Standaard

    Of het een beter klinkt dan het andere daar zijn de meningen over verdeeld en natuurlijk een kwestie van smaak.
    preeecieess!

    De stelling dat single-channels JCM's superieur zouden zijn aan de splits is weer zo'n typisch voorbeeld van internet 'gepapegaai'...

    Ik heb een JCM-800 2204 (geen diodes) en 2 Jubilees (2558 en SL 2555, diodes) en de Jubilees kunnen alles wat de 2204 ook kan, de 2204 klinkt alleen wat scherper (treblier) wat ook de reden is dat niet iedereen ze geweldig vindt.

    Het grote voordeel van de splitchannels is dat je de typische Marshall scheur ook op lagere volumes hebt (lagere volumes is erg relatief in dit verband:je verplaatst nog meer dan genoeg lucht om een grote kroeg op z'n grondvesten te doen schudden) een 2204/03 heeft veel meer ruimte nodig en is niet zo geschikt voor kleine - en medium-sized gigs. Veel gitaristen lossen dat op met pedalen (diodes!) maar dan zou ik echt op zoek gaan naar een goede splitchannel of beter nog een Jubilee.

    het zijn maar mijn 2 centen...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 september 2002
    Locatie
    Nieuw Vennep
    Berichten
    3.738

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rubber Soul
    Of het een beter klinkt dan het andere daar zijn de meningen over verdeeld en natuurlijk een kwestie van smaak.
    preeecieess!

    De stelling dat single-channels JCM's superieur zouden zijn aan de splits is weer zo'n typisch voorbeeld van internet 'gepapegaai'...

    Ik heb een JCM-800 2204 (geen diodes) en 2 Jubilees (2558 en SL 2555, diodes) en de Jubilees kunnen alles wat de 2204 ook kan, de 2204 klinkt alleen wat scherper (treblier) wat ook de reden is dat niet iedereen ze geweldig vindt.

    Het grote voordeel van de splitchannels is dat je de typische Marshall scheur ook op lagere volumes hebt (lagere volumes is erg relatief in dit verband:je verplaatst nog meer dan genoeg lucht om een grote kroeg op z'n grondvesten te doen schudden) een 2204/03 heeft veel meer ruimte nodig en is niet zo geschikt voor kleine - en medium-sized gigs. Veel gitaristen lossen dat op met pedalen (diodes!) maar dan zou ik echt op zoek gaan naar een goede splitchannel of beter nog een Jubilee.

    het zijn maar mijn 2 centen...
    Helemaal mee eens! Mijn JCM900 had ook diodeclipping en dat gaf me de mogelijkheid op respectabele volumes een extra randje gain mee tegen. Persoonlijk vond ik die JCM900 erg goed klinken.
    Dikwijls werd m'n kop er af gehakt als ik dat openlijk toe durfte te geven, want die amp was fake vanwege de diode clipping. Ik denk dat daaraan de JCM900 zijn slechte naam te danken heeft.
    En idd een single channel 800 met een trapdoos ervoor in hetzelfde

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2003
    Locatie
    Meppel
    Berichten
    871

    Standaard

    Niets mis met een goed toegepaste diode-clipping ! Alle in dit onderwerp genoemde versterkers hebben zo hun eigen welverdiende plaatsje op het toonpalet ingenomen.

    Erg jammer dat split 900's en de split 800's dan vaak worden vergruisd ..

    Overigens, zowel de eenkanaals als de late split 800 zijn ongelooflijk goede uitgangspunten om een monsters van te maken.


    En evenveel buizen in je 2210 als in een andere Marshall ? Een split geeft genoeg licht van achteren om een boek bij te kunnen lezen.
    Over welke lichtbak heb jij het ?
    de Pulmeester heeft gesproken ..

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 september 2002
    Locatie
    Nieuw Vennep
    Berichten
    3.738

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door geronimo
    Die 2210's en ook de 2205's hebben diodeclippers, das een manier om ook scheur op te wekken, maar niet de "natuurlijke"manier. Als je een diode tussen twee trappen in naar massa aansluit gaat ie boven een bepaald signaalniveau geleiden waardoor het signaal op dat moment even wegvalt, op de top van de sinus dus. Als je er nog eentje in tegengestelde richting bij aansluit doet ie dat ook bij het dal van de sinus, en dan heb je dus ook een soort van afgekapte sinus maar zonder de versterker daadwerkelijk te oversturen. Het klinkt alleen niet helemaal hetzelfde als "echte" overdrive. Of het een beter klinkt dan het andere daar zijn de meningen over verdeeld en natuurlijk een kwestie van smaak. "Onnatuurlijk" wordt vaak als negatief gezien terwijl dat niet uiteraard vaak niet zo is.
    Ik ben geen kenner maar volgens mij zat op mijn JCM900 een extra gain knop om de amp meer gain te geven. Dat was de diode clipping toch? Je kon er ook voor kiezen om die knop niet open te zetten. het was gewoon een mastervolume amp dus met de preamp volume kon ik al meer dan genoeg gain krijgen en ontzettend gave vintage Marshall sounds. Bij mij stond die gain in ieder geval bijna dicht.

    Of heb ik 't allemaal verkeerd begrepen. :-?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2005
    Locatie
    Noordwijk
    Berichten
    1.362

    Standaard

    Je bedoelt twee gainregelaars op 1 kanaal? Aha hiero op deze modellen https://schematicheavencom.secure.po...vol_preamp.pdf bedoel je? Ja je hebt gelijk, de eerste gainpot VR1 leidt naar zo'n diodeclippert. Ik heb die modellen nog nooit gehoord, tenminste, ik moet zeggen dat ik vroeger op school wel eens een gast heb zien spelen over een jcm 900 die verbazingwekkend goed klonk. Dat moet dan wel zo'n Mastervolume model geweest zijn.

    Die latere "Dual Reverb" modellen daar ben ik niet zo'n fan van. Die zitten helemaal vol opamps en diodebruggen en shit, daar komt bijna geen buis meer aan te pas. Een soort valvestate met een buizeneindtrap... Ik heb er nog nooit eentje echt vet horen klinken. Een echte Valvestate vind ik nog bruikbaarder...

    Maar wat jullie beweren over een 800 2204 met een boostpedaaltje is niet helemaal waar, het is niet helemaal hetzelfde als een 2210 met z'n diodeclippers. Je pompt er gewoon meer spanning in waardoor je de versterker zelf meer laat oversturen. In een ts9 zitten weliswaar ook diodeclippers maar die gebruik je bijna niet omdat als je 'm als booster wilt gebruiken je de "drive" meestal helemaal dichtdraait... Althans dat doen de meesten.

    Ik ben zelf van mening dat de basis van een goeie scheur voor bijvoorbeeld brute metal wel bij een oversturende buis moet liggen. Een enkel diodeclippertje voor een extra vuig randje erbij kan dan best weldadig zijn. Maar andersom daarentegen (zoals in die dualreverb dingen of in een valvestate of bv een metalzonepedaal oid) waarbij de overdrive wordt opgewekt met opamps, transistors en dioden en dan nog door een buisje wordt gehaald ja ik weet niet ik ben er nooit zo kapot van geweest. Het geluid wat ik nu heb (en waar ik jaren naar op zoek naar geweest ben) is gewoon niet op die manier te krijgen.
    Die modelingtechniek daar geloof ik wel van dat het mogelijk is om de buizenbak ooit te verslaan. Als je kan ontrafelen waarom een buis scheurt als een buis en dan ook nog de interactie daarvan met eindtrap, trafo en speakers en dat werkelijk kan simuleren dan is het einde verhaal voor de ouwerwetse buizenbak en kunnen ze in China kerstballen gaan blazen. Ik heb al best bizar brute samples gehoord hier.
    Ibanez RG 7 620 -> Ibanez TS9 808 mod -> SLO/DR/5150-kloon -> Mesa Recto Trad. 4x12

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top