Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 14 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 139
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 september 2002
    Locatie
    Nieuw Vennep
    Berichten
    3.738

    Standaard

    Van de website http://www.legendarytones.com/all_about_ohms.htm


    The answer to the first question regarding whether a 16 ohm cabinet can be run safely with an amp that has settings for 8 or 4 ohms is yes. However, when running the head at a lower ohm rating then the cabinet, the result will be a significant degree of power loss. In the second case of using a 4 ohm cabinet with an amp that must be run at 8 ohms, this will stress an amp and cause it to overheat. Technically, you’ll get more power output (not efficient or stable power output mind you!) to some degree, but again, at the expense of burning out a transformer and/or other components. Not a good idea!

    Jongens google eerst even voordat je zulke vragen stelt. Er is genoeg op 't net over te vinden en makkelijk uitgelegd...

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2004
    Locatie
    Hoogeveen
    Berichten
    2.359

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Al
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ateng
    je kan de eindversterker zonder problemen gewoon gaan testen hoor (...) Mijn speakerkast is 16 ohm en mijn versterker heeft een 16 ohm uitgang maar ik plug m altijd in de 4 ohm uitgang omdat ie dan warmer gaat klinken. (..)
    Kijk nou uit dit soort dingen te adviseren als je niet precies op de hoogte bent van de materie. Dit is zo op de manier van met je ogen dicht de weg de weg oversteken en dan als je heelhuids de overkant hebt bereikt beweren dat dat zonder problemen kan...

    Als je 16 in 4 speelt dan is er een reëele kans dat als je hard speelt je de uitgangstrafo naar de kloten helpt. Ik zou dat niemand aan willen raden.

    De gereflecteerde spanningen (van de speaker naar output) leiden door een mismatch tot veel te hoge spanningspieken aan de primaire kant. Hierdoor kan o.a. overslag op de buisvoeten en doorslag in de OT worden veroorzaakt en dan is het spul kapot.

    Al
    Nou nou nou... ik denk dat jij niet precies op de hoogte bent van de materie. Ik adviseer echt geen bullshit want ik ben zelf geadviseerd door meneer Koch him self over impedantie en aansluitingen en die heeft echt verstand van buizenversterker. En ten tweede, lees het stukje artikel van Droffie maar en daarin lees je ook dat het geen probleem is om een 16 ohm cabinet aan te sluiten op een 4 ohm uitgang van je versterker.
    Ik heb zelfs contact opgenomen met VHT omdat ik toen een hotplate had en die ik op die zelfde manier wou aansluiten namelijk versterker 4ohm>hotplate 16ohm>cabinet 16ohm. En volgens hun dus geen probleem.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Droffie
    Staat niet in het stukje of het om buizen- of transistorversterker gaat, onderstaande geldt voor transistoren, de lage belasting betekent uitfikken van eindtor, te hoge belasting is OK.

    Bij buizenversterker is het min of meer andersom. Een buis gaat bij te lage afsluiting niet meer stroom trekken dan ie al kan (zoals gezegd i.t.t. een transistor die dat dus wél doet en doorbrandt). De buis kan niet optimaal z'n vermogen kwijt dus heb je wat minder efficiency; het vermogen wordt wel opgenomen maar niet optimaal afgegeven.

    Qua mismatch / efficiency heb je hetzelfde probleem bij een te hoge afsluiting, wat dat betreft is het effect wel hetzelfde. Het venijn bij een te hoge afsluiting zit 'm in de uitgangstrafo. Die werkt nl. twee kanten op en er kunnen bij het "terugveren" van een speaker met een te hoge impedantie lelijke spanningspieken ontstaan die de 1000V ruim te boven kunnen gaan. Geloof me maar, dat vinden je buizen niet leuk, je filtercaps, andere parts (vaak rated tot 500V) en je trafo niet. Hier een Bassman top in de werkplaats gehad die ong. 5 jaar aan een 16 Ohm cab gehangen had en ja hoor; total meltdown! Die amp was zowieso een "buizenvreter" (ieder half jaar een setje), uitgangstrafo uitgefikt, filtercaps (Rating 550V!!) stonden bol als een ballonetje etc. etc. Drama!

    In de praktijk kan het best even (m.n. 8 Ohm cab op b.v. 4 Ohm amp) en je versterker ontploft niet a la minute. Zeker als je niet te hard speelt kan het "in geval van nood" wel een keer ofzo. Als je hard speelt vermoer je er op wat langere termijn (paar jaar) gewoon je amp mee. Maargoed, dat moet iedereen maar voor zichzelf weten. Een gewaarschuwd mens... Al heeft het in ieder geval bij het rechte eind en beheerst zijn materie. Wat Dolf Koch gezegd heeft dat weet ik niet want die schrijft hier niet in het forum. Gezonde Bassman top trafo's gaan ong. 100 - 200 jaar mee. Niet alles geloven wat je leest, vroeger zei men wel eens "de krant brengt de leugens in het land", dat geldt ook voor internet zo lijkt het.

    Zeg ateng, geef jij ook garantie op je adviezen? M.a.w. als die jongen zijn output trafo uitfikt, kan hij dan bij jou terecht om de boel weer te laten maken of de rekening in te dienen?
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 september 2002
    Locatie
    Nieuw Vennep
    Berichten
    3.738

    Standaard

    PeeVee in het stukje staat wel degelijk dat het om een buizenamps gaat, maar goed.
    Je hebt gelijk dat een match 't mooiste is maar zolang je amp ohm maar niet boven je cab ohm komt is er niets aan de hand. Ook ik had deze vraag aan Koch gesteld ivm met een niet matched cab bij mijn Twintone en zij zeiden hetzelfde.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Droffie
    Ook ik had deze vraag aan Koch gesteld ivm met een niet matched cab bij mijn Twintone en zij zeiden hetzelfde.
    Met wie heb je gesproken daar? Ik zal eens bellen dan, dan wil ik het ook zelf weten. Het klopt nl. niet, hierboven staat beargumenteerd waarom (in jouw artikeltje zie ik theorie die geldt voor transistoren, misschien dat iemand ooit dacht dat dat voor buizen wel hetzelfde zou zijn ofzo?!)
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2005
    Locatie
    Noordwijk
    Berichten
    1.362

    Standaard

    Weetje wat? Die impedantie aanwijzing op een versterker staat er niet voor niets, en prik nou maar allemaal gewoon de speaker in het daarbij behorende gat, dan komt alles goed.
    Het klinkt sowieso beter, en of nou je versterker beschadigd of niet, als het matched hoef je je nergens druk over te maken.
    Als je een speaker hebt en die past niet op je amp, ruil 'm dan voor een goeie of pleur m op zolder tot je een amp heb waar ie wel bij past.
    Ibanez RG 7 620 -> Ibanez TS9 808 mod -> SLO/DR/5150-kloon -> Mesa Recto Trad. 4x12

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard

    Even snel googelen leverde mij het volgende stukje op. Daar wordt zoals 100% mismatch nog acceptabel geacht maar wordt feitenlijk hetzelfde verhaaltje verteld over de "spikes" bij te hoge afsluiten. Die zijn er overigens ook bij 16 Ohm cabinet op 8 Ohm speaker maar zal wat minder heftig zijn; pieken van 600 - 700 Volt en dat trekken de componentjes nog wel even... Komtie...

    You're unlikely to damage an amp with a 2:1 mismatch in either direction.

    With tube amps, much higher than normal impedance can produce excessive voltage spikes in the output transformer windings, from transient pops that get amplified as well as from playing with the speaker disconnected. If you're lucky, the high voltage will arc at the tube and blow the tube or socket. The worst is that it can pierce the insulation in the transformer windings, causing it to short out either immediately or sometime later. You just about have to have no speaker connected to have this happen. Many custom amp builders put a resistor, about 160 ohms across an 8 ohm jack or 330 ohms across a 16 ohm, to prevent damage from accidentally playing without the speaker hooked up. It should be in the 5-10W range, as it's likely to dissipate something in the 4W range on playing a powerful amp at full volume. (You'll never notice the loss of 4W in the sound.) That's just enough resistance shorting the terminals of the secondary winding to lower its Q enough to prevent the extremely high voltage spiking. It's a good mod to put on a factory amp that doesn't have it, and it only takes a minute or so to solder that resistor across the jack.

    Playing a tube amp with the output shorted isn't likely to hurt it. I've accidentally done that for a good while till I figured out how I'd goofily (late at night) wired some jacks backward and grounded the output. Had the hardest time figuring out how come I couldn't get any volume out of an 80W amp, and the AC voltage on the power tube plates was lower than the AC signal on the grids! Feared I'd blown the output transformer. Properly wiring the jacks fixed it in just a few minutes, though, and everything was still in fine shape.

    Playing a solid state amp shorted like that would fry the output transistors.
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard

    Hier zelfs nog een mooier stukje, overgenomen van deze link:
    http://www.geofex.com/tubeampfaq/TUBEFAQ.htm

    Q:Will it hurt my amp/output transformer/tubes to use a mismatched speaker load?
    Simple A: Within reason, no.

    Say for example you have two eight ohm speakers, and you want to hook them up to an amp with 4, 8, and 16 ohm taps. How do you hook them up?

    For most power out, put them in series and tie them to the 16 ohm tap, or parallel them and tie the pair to the 4 ohm load.

    For tone? Try it several different ways and see which you like best. "Tone" is not a single valued quantity, either, and in fact depends hugely on the person listening. That variation in impedance versus frequency and the variation in output power versus impedance and the variation in impedance with loading conspire to make the audio response curves a broad hump with ragged, humped ends, and those humps and dips are what makes for the "tone" you hear and interpret. Will you hurt the transformer if you parallel them to four ohms and hook them to the 8 ohm tap? Almost certainly not. If you parallel them and hook them to the 16 ohm tap? Extremely unlikely. In fact, you probably won't hurt the transformer if you short the outputs. If you series them and hook them to the 8 ohm or 4 ohm tap? Unlikely - however... the thing you CAN do to hurt a tube output transformer is to put too high an ohmage load on it. If you open the outputs, the energy that gets stored in the magnetic core has nowhere to go if there is a sudden discontinuity in the drive, and acts like a discharging inductor. This can generate voltage spikes that can punch through the insulation inside the transformer and short the windings. I would not go above double the rated load on any tap. And NEVER open circuit the output of a tube amp - it can fry the transformer in a couple of ways.

    Extended A: It's almost never low impedance that kills an OT, it's too high an impedance.

    The power tubes simply refuse to put out all that much more current with a lower-impedance load, so death by overheating with a too-low load is all but impossible - not totally out of the question but extremely unlikely. The power tubes simply get into a loading range where their output power goes down from the mismatched load. At 2:1 lower-than-matched load is not unreasonable at all.

    If you do too high a load, the power tubes still limit what they put out, but a second order effect becomes important.

    There is magnetic leakage from primary to secondary and between both half-primaries to each other. When the current in the primary is driven to be discontinuous, you get inductive kickback from the leakage inductances in the form of a voltage spike.

    This voltage spike can punch through insulation or flash over sockets, and the spike is sitting on top of B+, so it's got a head start for a flashover to ground. If the punchthrough was one time, it wouldn't be a problem, but the burning residues inside the transformer make punchthrough easier at the same point on the next cycle, and eventually erode the insulation to make a conductive path between layers. The sound goes south, and with an intermittent short you can get a permanent short, or the wire can burn though to give you an open there, and now you have a dead transformer.

    So how much loading is too high? For a well designed (equals interleaved, tightly coupled, low leakage inductances, like a fine, high quality hifi) OT, you can easily withstand a 2:1 mismatch high.

    For a poorly designed (high leakage, poor coupling, not well insulated or potted) transformer, 2:1 may well be marginal. Worse, if you have an intermittent contact in the path to the speaker, you will introduce transients that are sharper and hence cause higher voltages. In that light, the speaker impedance selector switch could kill OT's if two ways - if it's a break befor make, the transients cause punch through; if it's a make before break, the OT is intermittently shorted and the higher currents cause burns on the switch that eventually make it into a break before make. Turning the speaker impedance selector with an amp running is something I would not chance, not once.

    For why Marshalls are extra sensitive, could be the transformer design, could be that selector switch. I personally would not worry too much about a 2:1 mismatch too low, but I might not do a mismatch high on Marshalls with the observed data that they are not all that sturdy under that load. In that light, pulling two tubes and leaving the impedance switch alone might not be too bad, as the remaining tubes are running into a too-low rather than too-high load.

    Moet ik nog meer zoeken?
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2004
    Locatie
    Hoogeveen
    Berichten
    2.359

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PeeVee
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Droffie
    Staat niet in het stukje of het om buizen- of transistorversterker gaat, onderstaande geldt voor transistoren, de lage belasting betekent uitfikken van eindtor, te hoge belasting is OK.

    Bij buizenversterker is het min of meer andersom. Een buis gaat bij te lage afsluiting niet meer stroom trekken dan ie al kan (zoals gezegd i.t.t. een transistor die dat dus wél doet en doorbrandt). De buis kan niet optimaal z'n vermogen kwijt dus heb je wat minder efficiency; het vermogen wordt wel opgenomen maar niet optimaal afgegeven.

    Qua mismatch / efficiency heb je hetzelfde probleem bij een te hoge afsluiting, wat dat betreft is het effect wel hetzelfde. Het venijn bij een te hoge afsluiting zit 'm in de uitgangstrafo. Die werkt nl. twee kanten op en er kunnen bij het "terugveren" van een speaker met een te hoge impedantie lelijke spanningspieken ontstaan die de 1000V ruim te boven kunnen gaan. Geloof me maar, dat vinden je buizen niet leuk, je filtercaps, andere parts (vaak rated tot 500V) en je trafo niet. Hier een Bassman top in de werkplaats gehad die ong. 5 jaar aan een 16 Ohm cab gehangen had en ja hoor; total meltdown! Die amp was zowieso een "buizenvreter" (ieder half jaar een setje), uitgangstrafo uitgefikt, filtercaps (Rating 550V!!) stonden bol als een ballonetje etc. etc. Drama!

    In de praktijk kan het best even (m.n. 8 Ohm cab op b.v. 4 Ohm amp) en je versterker ontploft niet a la minute. Zeker als je niet te hard speelt kan het "in geval van nood" wel een keer ofzo. Als je hard speelt vermoer je er op wat langere termijn (paar jaar) gewoon je amp mee. Maargoed, dat moet iedereen maar voor zichzelf weten. Een gewaarschuwd mens... Al heeft het in ieder geval bij het rechte eind en beheerst zijn materie. Wat Dolf Koch gezegd heeft dat weet ik niet want die schrijft hier niet in het forum. Gezonde Bassman top trafo's gaan ong. 100 - 200 jaar mee. Niet alles geloven wat je leest, vroeger zei men wel eens "de krant brengt de leugens in het land", dat geldt ook voor internet zo lijkt het.

    Zeg ateng, geef jij ook garantie op je adviezen? M.a.w. als die jongen zijn output trafo uitfikt, kan hij dan bij jou terecht om de boel weer te laten maken of de rekening in te dienen?
    No problem, geef die rekening maar aan mij hoor. Ik ben er niet bang voor dat het mis gaat met de trafo als ie het aansluit zoals ik dat altijd doe. Tenzij hij het natuurlijk op een andere manier aansluit en dan kapot gaat.
    Ik denk toch dat Dolf en de technische afdeling van VHT wel weten waarover ze praten. Ik speel al bijna vijf jaar zo met 16 ohm cabinet en 4 ohm speakeruitgang op hoog volume en geen enkele (even afkloppen) problemen gehad. Een keer wel zekering door gebrand omdat ik het verkeert had aangesloten op een geleende cabinet van 4 ohm>8 ohm speakeruitgang.

    Maar goed, ik heb nooit problemen gehad met impendantie enzo, volgens mr. Koch zal het ook geen probleem opleveren en VHT uit amerika zeiden precies hetzelfde dus ik maak me niet druk over garantie.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    ik ga met al een peevee mee!@!@!
    pokkel'n

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top