Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 11 van 14 EersteEerste ... 910111213 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 139
  1. #101
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 mei 2002
    Locatie
    Boskoop
    Berichten
    1.159

    Standaard

    Ik heb het helemaal gelezen >>>>>>>medaille ?????

    Fantastisch mannen een echte tech soap



  2. #102
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    Nou niet helemaal.......Wat komt er morgen ???? :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
    Nico

  3. #103
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    ja de cliffhanger is natuurlijk de reactie van ateng!!11
    pokkel'n

  4. #104
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Droffie
    Zeg ik 't nu goed?
    BINGO!

    Impedantie wordt inderdaad 16/3, ongeveer 5,3 Ohm, dan is de 4 Ohm stand de beste optie. Afsluiting is dan ietsje te hoog maar ruim binnen de marge. Persoonlijk zou ik nog steeds voor de 8 Ohm kiezen (verschil van 2,7 op 8 is ong. even groot als het verschil van 1,3 op 4) maar beiden is zondermeer "veilig" en in de praktijk ook prima! Je zult niet/nauwelijks verschil horen met een "echte" match.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Droffie
    Ik krijg 't gevoel dat ik het een beetje begin te begrijpen...
    Nou mooi! Dan is de thread toch nog ergens goed voor geweest. Maar ik zie Ateng niet meer? Zou die ook al tot bezinning zijn gekomen?! ;-)

    Oh... over dat vermogen, misschien in "gewone" taal uitgelegd; de stroom kan a.h.w. kiezen tussen twee routes; één met hoge weerstand (16 Ohm) en één met lage weerstand (8 Ohm). Het is logisch dat de meeste stroom door de speaker met de laagste weerstand gaat lopen (denk maar aan waterleiding die zich splits in een dikke en een dunne pijp). Bij een parallel schakeling moet je maar denken aan een stekkerblok; overal waar je de stekker instopt is het Voltage gelijk (ook bij meerdere stekkers). De 8 Ohm speaker pakt dus wat meer stroom dan de 16 Ohm, en de spanning over beide speakers is gelijk. Vermogen is stroom x spanning dus de 8 Ohm speaker zal wat meer vermogen te verwerken krijgen dan de 16 Ohm. Easy duh?

    Ik speel ook (contra)bas en gebruik een Ampeg BA500 combootje met 2 x 10" speakers, totale load 4 Ohm. De amp geeft maximaal vermogen (500W) bij een 2 Ohm belasting. De hogere belasting met alleen de ingebouwde speakertjes limiteert het vermogen tot een nette 350W. Ik gebruik 'm bij optredens met een 8 Ohm Ampeg SVT15e kast (enkele 15"). De totale load is 8/3 = bijna 3 Ohm. Dus er zal zo'n 400W vanaf komen. Meer dan de helft gaat naar de interne 2 x 10", da's prima want die zouden ong. 350 moeten kunnen verhapstukken. Minder dan de helft gaat naar de enkele 15", ook prima want die kan eigenlijk maar een Wattje of 200w hebben. Zowel de 2 x 10" met 275W alswel de 15" met 125W kunnen het op hun sloffies aan wat prachtig donker en rond geeft en geen clippende speakertjes.
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

  5. #105
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    DIe is weer gitaar gaan spelen :-D :-D :-D :-D

  6. #106
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 september 2002
    Locatie
    Nieuw Vennep
    Berichten
    3.738

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jacky
    Ik heb het helemaal gelezen >>>>>>>medaille ?????

    Fantastisch mannen een echte tech soap


    Zonde van je tijd... :wink:

  7. #107
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 september 2002
    Locatie
    Nieuw Vennep
    Berichten
    3.738

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PeeVee
    Impedantie wordt inderdaad 16/3, ongeveer 5,3 Ohm, dan is de 4 Ohm stand de beste optie. Afsluiting is dan ietsje te hoog maar ruim binnen de marge. Persoonlijk zou ik nog steeds voor de 8 Ohm kiezen (verschil van 2,7 op 8 is ong. even groot als het verschil van 1,3 op 4) maar beiden is zondermeer "veilig" en in de praktijk ook prima! Je zult niet/nauwelijks verschil horen met een "echte" match.
    Ok duidelijk maar waarom kies jij voor de 8ohm stand? als ik 't goed begrijp is minder cab ohm dan amp ohm toch wel schadelijk. Of klopt dat ook niet?
    Of heeft dat met tone te maken?

  8. #108
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Droffie
    Ok duidelijk
    sure?! ;-)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Droffie
    maar waarom kies jij voor de 8ohm stand?
    :-?

    Het werd in deze topic al een paar keer genoemd (ahum), als je dan toch moet gaan mismatchen, dan liever met een iets te LAGE belasting dan een iets te hoge. In het berichtje hierboven geef ik aan dat de mate van mismatch ong. gelijk is dus ik zou altijd kiezen voor een iets te lage speaker load dan een iets te hoge hoewel in dit geval de te hoge waarschijnlijk erg weinig (geen) kwaad kan.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Droffie
    als ik 't goed begrijp is minder cab ohm dan amp ohm toch wel schadelijk.
    Lees het nog maar eens rustig op je gemak door :-D

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Droffie
    Of klopt dat ook niet?
    Ja dat klopt niet :razz:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Droffie
    Of heeft dat met tone te maken?
    Nee, gewoon omdat bij "zelfde" mismatch ik toch liever voor de zekerheid een te lage i.p.v. een te hoge belasting heb.
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

  9. #109
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 september 2002
    Locatie
    Nieuw Vennep
    Berichten
    3.738

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PeeVee
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Droffie
    Ok duidelijk
    sure?! ;-)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Droffie
    maar waarom kies jij voor de 8ohm stand?
    :-?

    Het werd in deze topic al een paar keer genoemd (ahum), als je dan toch moet gaan mismatchen, dan liever met een iets te LAGE belasting dan een iets te hoge. In het berichtje hierboven geef ik aan dat de mate van mismatch ong. gelijk is dus ik zou altijd kiezen voor een iets te lage speaker load dan een iets te hoge hoewel in dit geval de te hoge waarschijnlijk erg weinig (geen) kwaad kan.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Droffie
    als ik 't goed begrijp is minder cab ohm dan amp ohm toch wel schadelijk.
    Lees het nog maar eens rustig op je gemak door :-D

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Droffie
    Of klopt dat ook niet?
    Ja dat klopt niet :razz:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Droffie
    Of heeft dat met tone te maken?
    Nee, gewoon omdat bij "zelfde" mismatch ik toch liever voor de zekerheid een te lage i.p.v. een te hoge belasting heb.
    Nu snap ik het denk ik... :-? Ik was nog steeds van mening dat wat ik eerder zei amp ohm niet hoger mocht zijn dan totale cab ohm...Het is dus andersom begrijp ik.
    Sorry dat ik zo doorzanik PeeVee maar ik wil 't begrijpen...
    Op legendarytones zegt die David dit:
    The answer to the first question regarding whether a 16 ohm cabinet can be run safely with an amp that has settings for 8 or 4 ohms is yes. However, when running the head at a lower ohm rating then the cabinet, the result will be a significant degree of power loss. In the second case of using a 4 ohm cabinet with an amp that must be run at 8 ohms, this will stress an amp and cause it to overheat. Technically, you’ll get more power output (not efficient or stable power output mind you!) to some degree, but again, at the expense of burning out a transformer and/or other components. Not a good idea!
    daar klopt dat toch geen ene reet van? zegt hij dan niet het tegenovergestelde?

  10. #110
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 september 2002
    Locatie
    Nieuw Vennep
    Berichten
    3.738

    Standaard

    PeeVee nog één vraag

    In je lange post waarin je het in begrijpbare taal probeerde uit te leggen had je 't over in fase staan.
    Al had 't daar ook al een keer over. Als je mismatch moet je zorgen alles in fase staat...Wat houdt dat in?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top