Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard bovenfrees en zwaluwstaart verbindingen

    Ik zou me een bovenfrees willen aanschaffen + een setje om zwaluwstaartverbindingen mee te maken.
    Waar moet ik op letten, en vanaf welk budget heb ik degelijk materiaal ?

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    Om zwaluwstaart verbindingen te maken heb je wel een mal nodig. Die zijn knap aan de prijs. In belgie een gezien voor 30 cm komt uit op zo'n 150 euri. In de VS bij Sears heb ik er een gekocht voor 59.95 US$. Met beide kun je alleen half blinde zwaluwstaarten maken. Om volledige zwaluwstaarten (of vinger verbindingen) te maken heb je dan weer een aparte mal nodig. Voor die Belgische was dat rond de 60-70 euro. Voor die VS versie was hij niet beschikbaar. Voor beide geld een maximale lengte van 30 cm. Moet voldoende zijn voor de meeste cabs. Wil je meer dan kom je uit op de 60 cm versies en gelijk een verhoging van zo rond de 100 euro extra.

    Bovenfrezen heb je al vanaf zo'n 35-40 euri (aldi) tot vele honderden (professioneel). Hierbij geldt wel "alle waar naar zijn geld".

    Nico

  3. #3

    Standaard

    de prijs van die mal valt wel tegen ja, die mal is toch niets meer dan een metalen plaatje met wat gleufjes derin, niet ?

    nu ja, het belangrijkste zal wel zijn dat de frees stabiel is en de diepte precies kan ingesteld worden zeker ?

    Met die van de aldi heb ik al gewerkt bij een vriend, die bleef niet zo goed op hoogte, maar dat was toch maar om de gaten voor de speakers uit te frezen, dus daarvoor was dat wel goed genoeg, we waren wel veel te diep in 1 keer gegaan, met als resultaat veel rook, en prikkende ogen

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pol
    de prijs van die mal valt wel tegen ja, die mal is toch niets meer dan een metalen plaatje met wat gleufjes derin, niet ?

    nu ja, het belangrijkste zal wel zijn dat de frees stabiel is en de diepte precies kan ingesteld worden zeker ?

    Met die van de aldi heb ik al gewerkt bij een vriend, die bleef niet zo goed op hoogte, maar dat was toch maar om de gaten voor de speakers uit te frezen, dus daarvoor was dat wel goed genoeg, we waren wel veel te diep in 1 keer gegaan, met als resultaat veel rook, en prikkende ogen
    Die mal zorgt er wel voor dat alles past. Dus die sleuven zijn wel precisie werk. Uiteraard kun je er ook zelf een proberen te maken (heb ik ook geprobeert), maar dat valt dan toch vies tegen. Met zo'n mal past het gewoon precies.

    Frezen moet je altijd (zlefs met de duurste) met beleid doen. M.a.w. niet forceren gewoon de machine zijn werk laten doen. En bij uitfrezen, moet je ofwel een hele goede frees gebruiken (30 euro voor een enkele frees) dan kun je wel in een keer er doorheen. Met die goedkopere (40 euro voor een heel doosje :-D :-D ) zul je wat voorzichtiger te werk meten gaan.

    Dat die bovenfrees zijn hoogte verliest vind ik vreemd. Zou betekenen dat je ofwel de frees niet voldoende hebt aangespannen of je spanbek [waar die frees in gaat] is rot. Als de freestafel verschuift dan zit deze niet vast. Bij mij was dat ook zo (Black & Decker..goedkope) maar met het aandraaien van een stelschroef opgelost.

    Nico

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nicoverduin
    Om zwaluwstaart verbindingen te maken heb je wel een mal nodig. Die zijn knap aan de prijs. In belgie een gezien voor 30 cm komt uit op zo'n 150 euri. In de VS bij Sears heb ik er een gekocht voor 59.95 US$. Met beide kun je alleen half blinde zwaluwstaarten maken. Om volledige zwaluwstaarten (of vinger verbindingen) te maken heb je dan weer een aparte mal nodig.
    Hoi Nico, ik heb twee linker timmermansogen en kasten bouwen is niet aan mij besteed. Nu heb ik een maat van me die dat samen met z'n pa dat wel denkt te kunnen maar dan moet ik vertellen hoe het moet... tja... geen idee. Kun je eens uitleggen over "zwaluwstaarten", "vingerjointjes" en "halfblinden"? Ik heb geen idee wat het allemaal is en wat de pro's en cons zijn van die verschillende verbindingen. Mijn EvdH SR kast is gewoon met duivels (dowels) en een (gelijmd) hoeklatje gemaakt, vind ik prima en was ook niet zo duur maar hoort natuurlijk "fingerjoined" al was het maar voor de stevigheid... Graag wat tips voor een beginnend timmeraar (al was het maar om te concluderen dat ik dat aan anderen over moet laten).
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

  6. #6
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    In een nutshell:
    De oudewetse manier (als mijn broer dit leest......die is timmerman):
    - men neme 2 planken en teken de de lijnen op de haakse kant van de plank waar de inkepingen moeten komen. Zoals de kantelen van een kasteel.
    - met een vlakke fijne zaag, zaag je de inkepingen in tot de gewenste diepte
    - Met een beitel steek je de ingezaagde stukken eruit.
    En als je het netjes hebt gedaan, dan pas het allemaal precies. Zij die ooit de oude LTS hebben gedaan, weten ongetwijfeld waar ik het over heb..
    Een modernere manier:
    - Neem een speciale mal voor zwaluwstaarten of vingerverbindingen
    - De planken worden nu met de binnenkant naarbuiten haaks in de mal gezet (staat in de instructies)
    - zet de daarvoor bestemde freesgeleider op de bovenfrees
    - zet het daarvoor bestemde freesje in de bovenfrees.
    - stel hem in op de juiste diepte(kom ik op terug)
    - Zet de frees aan en beweeg de frees langs de sleuven van de mal
    - Als de frees goed was ingesteld, dan sluiten de planken precies aan en maken al zonder lijm een sterke verbinding.

    Instellen:
    Dit is het moeilijkste gedeelte. De frees moetop een bepaalde diepte worden ingesteld. Dit moet je doen met een paar proef planken (koop een keer een paar meter vuuren en laat deze in stukjes van 15 cm zagen. Dan kun je experimenteren).

    Als de frees te hoog staat, dan word de verbinding te los en krijg je overlap.
    Als de frees te laag staat, dan sluiten de delen niet goed aan.

    Ik was de meeste tijd kwijt met het instellen.

    Maten:
    Bij een volledige zwaluwstaar of vingerverbinding, worden de maten van de planken de buitenafmetingen van de kast. Dit omdat de planken in elkaar schuiven.

    Bij een zgn. blinde verbinding, is de zwaluwstaart een mm of 12 diep.. De zijplanken worden dan de buitenmaat van de kast - 2 x de freesdiepte.
    De boven en onderplank worden dan wel de breedte van de kast.

    Houtsoorten:
    echte houtsoorten frezen gemakkelijker als multiplex. Daarnaast moet er dan wel voor zorgen dat de multiplex in de 'lengte' is gezaagd. Als het in de breedte is gedaan en je gaat er met de frees langs, dan vliegen de bovenlagen eraf.

    Tenslotte.
    Je moet dus oefenen met wat oude planken om dit onder de knie te krijgen. Maar als het "kwartje" valt, dan kun je hele mooie dingen maken.

    Alternatief:
    Een alternatieve manier om vingerverbindingen te maken is met een circelzaag bank. Maar daar heb ik geen ervaring mee (ook geen ruimte voor trouwens......als die parasieten nou eens het huis verlieten :-( :-( :-( :-( )

    Nico :-D :-D :-D :-D :-D

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard

    Nico, zeer bedankt voor de heldere uitleg (en de moldeds!), het zit inmiddels in m'n "kennismapje" ;-)
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2005
    Locatie
    Noordwijk
    Berichten
    1.362

    Standaard

    Ik heb het voor mijn versterkertje ook met de hand gedaan zoals Nico beschreef:



    Maar wat een pleuriswerk! Ik heb er dagen over gedaan voordat alles paste. Ook doordat ik een plankje vernacheld had... Als je de "vingers" te dun zaagt krijg je lelijke kieren.
    Ibanez RG 7 620 -> Ibanez TS9 808 mod -> SLO/DR/5150-kloon -> Mesa Recto Trad. 4x12

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top