Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2002
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    315

    Standaard Uiensoep en een nieuwe topkam

    Gisteren een goede pan uiensoep gekookt en en passant nog even de topkam van mijn DIA Mosrite kopie vervangen. Ik wil jullie deze fotoimpressie niet onthouden.















    Het werk viel reuze mee. Twee uur voor het koken van de soep en een klein uurtje zagen en vijlen aan de topkam. Het pas maken van de kam bleek ook niet al te moeilijk. Nadat de lengte en breedte goed was, heb ik hem op zijn plek gezet en ongeveer drie mm boven het fretboard afgetekend en gezaagd/gevijld. Vervolgens voor iedere snaar een mm diepe kerf gezaagd of gevijld (E/A gevijld, D/G met een normaal ijzerzaagje en B/E met een platgeslagen ijzerzaagje) en hij was al bijna goed. Voor de B en de hoge E bleek de actie nog iets te hoog, dus daar heb ik nog iets dieper ingezaagd.

    Op de foto zie je de kam en het trustrodafdekplaatje (mooi woord) nog niet goed op elkaar aansluiten. Dat ligt niet aan de kam, maar aan het schroefgaatje voor het trustrodafdekplaatje wat een beetje dol is. Wat houtvulsel ingedaan en dat is nu ook opgelost.

    Nog liefhebbers voor een goed uiensoeprecept?

  2. #2

    Standaard

    Hmm..ik zou niet zeker weten of het been volledig ontvet is na een paar uurtjes koken. Zo krijg je het realtief schoon, en relatief vetvrij, maar niet volledig vetvrij, en dat is een probleem: de vettigheid die erin blijft zitten kan de lak en het hout zelf (en lijm, etc) op termijn beschadigen. Je *moet* die troep eruit krijgen, wat meestal neerkomt op een maandje weken in brandspiritus, om de zoveeltijd vervangen, of 3-4 maanden in ammoniak, oid.

    Lees deze newsgroup discussie, bijvoorbeeld. Sean Barry en Larry Stamm weten zeker wel waar ze het over hebben.

    Persoonlijk vind ik het de moeite niet waard voor een stukkie bot dat, al grofweg op maat gezaagd, minder dan 1 euro kan kosten.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 december 2004
    Locatie
    België
    Berichten
    1.065

    Standaard

    Ziet er goed uit man! Maar die soep ziet er maar goor uit :-D

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 januari 2005
    Locatie
    Beek, Montferland
    Berichten
    3.462

    Standaard

    @mattia... het gaat waarschijnlijk om het idee. Het lijkt mij ook leuker om m'n zelfgemaakte topkam te hebben, in plaats van een gekochte!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vulvasonic
    Flikker op, zak hooi.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fumi SG
    @mattia... het gaat waarschijnlijk om het idee. Het lijkt mij ook leuker om m'n zelfgemaakte topkam te hebben, in plaats van een gekochte!
    Tja, geloof ik best. Maar het gaat er mij om dat het meer preparatie vergt dan 'zomaar' even een paar uurtjes in water laten koken. Verder, zo'n bot 'blank' moet je toch op maat zagen/vijlen/vormen voordat 'ie past.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    592

    Standaard

    Maar die soep ziet er maar goor uit
    Jezus man, heb jij nog nooit een goede Franse uiensoep gezien?? Ik krijg er honger van

    Way to go Hans! En ik begreep dat het bot (inclusief merg..) nog veel voordeliger was dan de 1 euro die hier genoemd word?

    Misschien dat je naar aanleiding van Barry en Larry de kam nog een paar keer in de vaatwasser moet doen omdat anders het in het bot aanwezige vet eruit diffundeert en de lijm van je gitaar afbreekt? Dat klinkt behoorlijk ernstig..

    Ik zou je nog willen meegeven om daarbij extra bedacht te zijn op achterblijvende Creutzfeldt-Jacobs prionen die via de snaren in je lichaam kunnen komen waardoor je eerst gek wordt en dan doodgaat.. Gevaar schuilt vaak in een klein hoekje!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 december 2004
    Locatie
    België
    Berichten
    1.065

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
    Maar die soep ziet er maar goor uit
    Jezus man, heb jij nog nooit een goede Franse uiensoep gezien?? Ik krijg er honger van
    Nee niet echt

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2002
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    315

    Standaard

    [quote="Antoon"]
    Ik zou je nog willen meegeven om daarbij extra bedacht te zijn op achterblijvende Creutzfeldt-Jacobs prionen die via de snaren in je lichaam kunnen komen waardoor je eerst gek wordt en dan doodgaat.. Gevaar schuilt vaak in een klein hoekje!
    Ik had begrepen dat prionen goed zijn voor de attack ... misschien toch verkeerd begrepen ops:

  9. #9

    Standaard

    Gekke koeien sound :-D
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2002
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
    Hmm..ik zou niet zeker weten of het been volledig ontvet is na een paar uurtjes koken. Zo krijg je het realtief schoon, en relatief vetvrij, maar niet volledig vetvrij, en dat is een probleem ...
    Ik ben er eerlijk gezegd niet zo bang voor. Misschien dat het een probleem is voor wat meer traditionele oplosbare lijmen en lakken (beenderlijm, schellak, nitro), maar niet voor de moderne polymere lakken waarvan de ketens onderling gecrosslinkt worden. En als het wel het geval mocht blijken, dan hebben we hiermee een prima manier gevonden om toets en brug los te weken ... ook interessant voor het zelfbouw-forum.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top