Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 19 van 19
  1. #11

    Standaard

    Lijkt mij waxed shellac; ik heb liefst dewaxed, of garnet (beetje oranje), blonde of super blonde. Ik bestel zelf 'gewoon' bij Kremer Pigmente in duitsland. Hebben vanalles. Dick.biz ook.

    Opgeloste schellac hoort helder te zijn, en ongeveer whisky-kleurig (welke whisky kleur hangt van je schellac af, zeg maar...)

  2. #12

    Standaard schellak

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia Bekijk bericht
    Lijkt mij waxed shellac; ik heb liefst dewaxed, of garnet (beetje oranje), blonde of super blonde. Ik bestel zelf 'gewoon' bij Kremer Pigmente in duitsland. Hebben vanalles. Dick.biz ook.

    Opgeloste schellac hoort helder te zijn, en ongeveer whisky-kleurig (welke whisky kleur hangt van je schellac af, zeg maar...)
    Mag ik weten exact welk product je daar koopt?

    Alvast bedankt,

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Bij deze mijn dank aan Gerrit van rijn,
    voor de zeer uitgebreide en toch heldere uitleg. Het is voor mij een stuk duidelijker.

    In Nederland is schellak het gewoon te koop bij:
    http://www.politoeren.com/contents/n...oervernis.html
    Laatst gewijzigd door grizzly; 8 juli 2011 om 20:23
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    In Gent is er een winkel op de vrijdagmarkt (drogisterij) die schellak verkoopt.

    In Antwerpen is ook een grote drogist die het verkoopt.

    Als je kleurloze schellak wil moet je vragen naar de kwaliteit ASTRA.

    En ja als de oplossing klaar is moet ze volledig transparant zijn!

    Anders zit er inderdaad nog was in.
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Het is een interessant topic.

    Met slijpen en politoeren kun je thuis vaak mooiere afwerkingen krijgen dan met de spuitbus.

    Maar er is iets wat ik niet snap.

    Waarom zijn sommige posts in dit soort kinderboekzinnen geschreven.

    Kan iemand mij dat uitleggen.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    reden? Het ene moment van de dag is het andere niet zeker? Heb jij altijd zin om in volzinnen te praten?

    Ik weet van taal nochtans één en ander af, wist je zo bvb dat vijl (om te vijlen) zoals in de zin "Voor de rest heb je nog een veil nodig... " met een lange "ij" is .



    Verder no hard feelings

    (waarom gebruikt idereen hier zo veel Engelse afsluiters?)

    Zo kunnen we nog uren doorgaan, dit is een forum, en forum is meestal snelle praat.

    Enfin, (eens wat Frans staat ook chique) on topic (Eng.)

    Politoeren is inderdaad een toffe techniek.
    Laatst gewijzigd door Dootch; 9 juli 2011 om 17:22
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard schellak kopen

    Je kunt schellak bestellen op internet bij (ik meen) politoeren.com. Hij verkoopt blonde/oranje/robijn schellak (ontwast). Je kunt er ook alcohol kopen (98/92%) met bitrix (niet giftig) en andere politoerbenodigdheden.

    Ik raad af om de kant en klare schellak te kopen. Ik weet niet precies meer wat er in zit, maar het werkt niet als normale schellak (de lagen 'smelten' niet in elkaar over en je kunt het ook niet meer met alcohol verwijderen en goed repareren (wat is dan het nut ervan vraag ik mij af, maar goed...).

    De schellak moet minstens een week oplossen. Je kunt dit versnellen door het eerst te malen en eventueel te verhitten inderdaad (zoals eerder beschreven). Daarna filteren om eventuele vervuiling eruit te halen. Om het iets harder te maken kun je er hars(sandarak) bij doen. Je kunt de kleur van de laklaag min of meer zelf bepalen door blond en robijn met elkaar af te wisselen tot je de kleur hebt die wilt. Wel lastiger als je later moet repareren en dezelfde kleur weer wilt hebben natuurlijk.

    Als je een mooie houtsoort hebt, kun je het hout (voor het lakken) nog insmeren met een mengsel van ongekookte lijnolie/siccatief en terpentijn
    (2:1:1) om diepte in het hout te krijgen. Daarna minimaal 2 dagen laten drogen! En hoe beter geschuurd hoe mooier... Overigens werkt danish oil ook wel. Gebruik in ieder geval niet alleen lijnolie, want dan duurt het drogen ongeveer een jaar!

    Schellak kun je na het aanmaken normaal gesproken een jaar bewaren. Je merkt dat het niet goed meer is als het taai blijft.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard schellak kopen

    Je kunt schellak bestellen op internet bij (ik meen) politoeren.com. Hij verkoopt blonde/oranje/robijn schellak (ontwast). Je kunt er ook alcohol kopen (98/92%) met bitrix (niet giftig) en andere politoerbenodigdheden.

    Ik raad af om de kant en klare schellak te kopen. Ik weet niet precies meer wat er in zit, maar het werkt niet als normale schellak (de lagen 'smelten' niet in elkaar over en je kunt het ook niet meer met alcohol verwijderen en goed repareren (wat is dan het nut ervan vraag ik mij af, maar goed...).

    De schellak moet minstens een week oplossen. Je kunt dit versnellen door het eerst te malen en eventueel te verhitten inderdaad (zoals eerder beschreven). Daarna filteren om eventuele vervuiling eruit te halen. Om het iets harder te maken kun je er hars(sandarak) bij doen. Je kunt de kleur van de laklaag min of meer zelf bepalen door blond en robijn met elkaar af te wisselen tot je de kleur hebt die wilt. Wel lastiger als je later moet repareren en dezelfde kleur weer wilt hebben natuurlijk.

    Als je een mooie houtsoort hebt, kun je het hout (voor het lakken) nog insmeren met een mengsel van ongekookte lijnolie/siccatief en terpentijn
    (2:1:1) om diepte in het hout te krijgen. Daarna minimaal 2 dagen laten drogen! En hoe beter geschuurd hoe mooier... Overigens werkt danish oil ook wel. Gebruik in ieder geval niet alleen lijnolie, want dan duurt het drogen ongeveer een jaar!

    Schellak kun je na het aanmaken normaal gesproken een jaar bewaren. Je merkt dat het niet goed meer is als het taai blijft.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.087

    Standaard

    Bij Bok en zoon op de bloemgracht in Amsterdam verkopen ze ook gewoon schellak, puimsteen etc. en bijna alle andere traditionele spulletjes zoals lijnolie, huidenlijm, pigmenten, bladgoud en celluloselak.
    Gezellig, bij ons in de Jordaan
    Not necessarily stoned..but beautiful...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top