Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 41
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard Koch KC50: 2 EL 84's er uit - even geluid - flits - stil !!

    Help. Wat kan er aan de hand zijn??

    Mijn KC-50 DLX stond al een jaar stil, nadat bij het inschakelen van de Standby de voedingszekering er 2 keer meteen uitklapte. Pas geleden vond ik de tijd om hem eens open te maken. 1 van de 4 EL-84's was blanco en tussen 2 contacten in het voetje zat een schroeiplek. Nu wist ik dat je een binnenste of buitenste paar eruit kunt halen om een versterker op minder vermogen te kunnen laten werken, met gebruik van een andere luidsprekeruitgang. Op dit forum gevonden dat je een 8 ohm luidspreker dan op de 4 ohm uitgang moet aansluiten, dus dat gedaan en de boel zo ingeschakeld en aangesloten. Er kwam wel weer enig gitaargeluid uit maar ook onheilspellend gekraak. Toen een flits binnenin en stilte.

    Bij inspectie bleken de grote weerstanden op de buisvoeten er enigszins geblakerd uit te zien en waren alle harsresten op de print verkoold.

    Wat kan er aan de hand zijn en hoe groot is de kans dat het redelijk eenvoudig te repareren is?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 januari 2005
    Locatie
    Beek, Montferland
    Berichten
    3.462

    Standaard

    misschien heel ff een domme, offtopic vraag... maar waarom zou je er twee eindbuizen uithalen om op half vermogen te spelen, terwijl er gewoon een attanuator (25/50 W) op zit??
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vulvasonic
    Flikker op, zak hooi.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    heel veel el84 versterkers zijn kathode/self bias itt normale fixed boias en daar kun je absoluut niet zomaar buizen eruit gaan trekken!!!!11 dus een beetje domme zet om dat zomaar te doen. Hierdoor stel je je buizen dus automatisch in op de dubbele dissipatie.

    Als dit het geval is bij jou kun je in het gunstigste geval alleen de buizen weggooien.

    de weerstanden die op de sockets zitten zijn waarschijnlijk de schermrooster weerstanden, die willen wel eens doorbranden

    sowieso even mee naar een tech gaan, ook voor dat eerste probleem, want dat gebeurt ook neit zomaar.
    pokkel'n

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2004
    Locatie
    mechelen
    Berichten
    1.523

    Standaard

    1 el84 was blanco? wit dus? dan is hij gebarsten waardoor er lucht in kon en de schroeiplek komt hoogstwaarschijnlijk door een vlam die daarmee gepaard ging. (wat niet uitsluit dat er nog wat anders aan de hand kan zijn)
    *SiC Handbuilt Effects & Amps*
    also visit http://filters.muziq.be/ for info on (allmost) every effect on the planet!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 juli 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    661

    Standaard

    Het klopt wel dat je dat bij Koch versterkers kunt doen, maar alleen bij de 100 Watt versies! (laatst gevraagd bij Koch, toen werd me dat verteld)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2005
    Locatie
    Noordwijk
    Berichten
    1.362

    Standaard

    Lijkt me dat de buizen gaar zijn en dat er kortsluiting in de buizen is opgetreden. Die ene was inderdaad al lek dus misschien zijn die anderen ook gassig, waardoor ze eerder doorslaan. Dat verklaard de verbrande weerstanden. Ik zou die voeten ff checken of ze nog heel zijn en dan de buizen en weerstanden vervangen. Lijkt me dat ie dan wel weer gaat doen. Als die voeten ook gal zijn moet je er maar keramische inzetten. Die gaan wat langer mee.
    Ibanez RG 7 620 -> Ibanez TS9 808 mod -> SLO/DR/5150-kloon -> Mesa Recto Trad. 4x12

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Er zitten keramische voeten in. Op de plaats waar de defecte buis tussen 2 contacten een lek of doorbrand plek vertoont, is de buisvoet ook zwart en beschadigd. Die zal dus alleen al voor de zekerheid wel vervangen moeten worden. Daarna maar hopen dat de brandplekken alleen een gevolg zijn van de steekvlam en hij met 4 nieuwe buizen weer goed functioneert.
    Ik vindt het nog steeds een toffe versterker qua geluid en mogelijkheden maar probleemvrij is ie helaas nooit geweest.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 juni 2002
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    152

    Standaard

    Ben het mee eens dat de Koch K-serie niet de meest betrouwbare is. De mijne wisselt steeds in volume en ik heb al allerlei tips gehad, maar niets helpt. Buizen zijn vervangen, ding is helemaal schoongemaakt, maar het ding blijft wisselen. Wel jammer idd want het zijn mooie versterkers, cker qua mogelijkheden en geluid

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Druten
    Berichten
    1.663

    Standaard Re: Koch KC50: 2 EL 84's er uit - even geluid - flits - stil

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo
    Nu wist ik dat je een binnenste of buitenste paar eruit kunt halen om een versterker op minder vermogen te kunnen laten werken, met gebruik van een andere luidsprekeruitgang.
    EL84's laten zich graag "kathode biassen" middels een kathode weerstand. Het gaat om een zgn. push-pull (balans) versterker die dus twee "kanten" heeft die in balans moeten zijn. Per kant heb je minstens 1 eindbuis nodig, maar in een 30 - 50W versterker gebruikt men per kant vaak een setje van 2 buizen.

    Zo'n setje deelt vaak één zo'n kathode weerstand die de stroom instelt voor beide buizen. Bij een kathode biassed versterker is dat doorgaans de stroom die nodig is voor 100% (!!) van het max. te dissiperen vermogen. Als je er twee buizen uittrekt dan gaat diezelfde stroom lopen maar dan in 1 buisje i.p.v. in een setje van 2... Je probeert dan dus 25W (!!) te trekken uit één EL84 buisje terwijl dat eigenlijk voor een setje EL84's al heeel veel is (normaal 8W per buisje, 16W voor een setje, ik heb nog NOOIT van me leven een setje EL84's gezien die ook echt 25W gaven op de speaker maar dat terzijde). Die buizen zijn dus gewoon uitgefikt, einde verhaal. Heeft niets met al dan niet betrouwbaar zijn van Koch versterkers te maken maar alles met... nouja... vul maar aan. Als je karnemelk in de tank van je auto gooit dan gaat het ongetwijfeld ook mis, maar dat maakt de auto niet onbetrouwbaar.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo
    Bij inspectie bleken de grote weerstanden op de buisvoeten er enigszins geblakerd uit te zien en waren alle harsresten op de print verkoold.
    Ik ken het circuit niet, het kunnen uitgefikte schermroosterweerstanden zijn (dat lijkt mij het meest aannemelijk) omdat de roosters bij die veeel te hoge stroom ook veeeeeel teveel vermogen moeten dissiperen en daar zijn ze absoluut niet voor gemaakt. Meestal fikken de roosters uit, daarna pas een prachtige meltdown van je platen; worden rood als appeltjes en dan smelten ze (als er geen sluiting in de buis is en de zekering er niet uitklapt). Prachtige ervaring maar kost dan ook effe wat ;-)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo
    Wat kan er aan de hand zijn en hoe groot is de kans dat het redelijk eenvoudig te repareren is?
    Het zal wel loslopen, waarschijnlijk nieuwe schermrooster weerstanden, kathode weerstanden zouden nog wel goed moeten zijn (die hebben gewoon "dezelfde" stroom getrokken) en kwartetje (!!) nieuwe EL84's. Als door het uitfikken van de roosters kortsluiting in de buis is ontstaan dan zou je output trafo een tik gekregen kunnen hebben (hoogspanning op de windingen) en je filtercaps een optater. Regelmatig dat soort dingen tegengekomen in Fender amps waar een flutbuis sluiting in had gemaakt.

    Even mee naar een respectabele amp tech gaan. Weet je ergens een circuit te vinden van deze versterker dan kan ik je wat meer vertellen. De kosten voor reparatie en de nieuwe buizen moet je maar zien als "leergeld", dan is het minder pijnlijk
    TK: Mesa Boogie Studio Series .22 €400

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Ik heb een schema. gekregen van Koch n.a.v. een verzoek om modificatie. Het is in Pdf format maar ik heb geen idee hoe ik dat op het forum moet laten zien.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top