Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 18 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 173
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 april 2003
    Locatie
    brugge (student in gent)
    Berichten
    2.705

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iam
    ik heb nog nooit echt gesnapt wat een frees precies is...

    wat doet het exact?
    hoeveel kost het?
    kan je het huren?
    enz...
    Het is niet veel meer dan een verticaal gemonteerde motor, met wat aanpassingen eromheen. Een frees bitje, daar zitten een, twee of meer 'snijvlaktes' op, die al draaiende van opzij het hout benaderen en insnijden. Je hebt ze in verschillende vormen; wat er bij het bovenste plaatje inzit is een spiraal bitje, wat een cleanere 'finish' geeft, en minder snel stukken eruit 'hapt' dan een 'gewoon' bitje. Je hebt ook bitjes om dingen af te ronden of van een profiel te voorzien. Het makkelijkste is om bij je locale bouwmarkt te gaan kijken hoe zo'n ding in elkaar zit, en te kijken naar een aantal bitjes, wordt het er automatisch duidelijker op. Ik gok dat je ze vast wel kunt huren, trouwens.

    Qua prijs, tja, you get what you pay for. Een belabberde Kinzo kost minder dan 50 euri, maar is dat niet eens waard. Een blauwe Bosch of een Dewalt loopt tegen de 200+, maar is dat geld zeker waard als je het vaak gebruikt. De bovenfrees is het meest nuttig stuk electrisch gereedschap in de kist van een electrisch gitaarbouwer.
    kan je eens een foto maken van zo'n bitje als je er tijd voor hebt?
    let wel, als het geen extra moeite kost
    je zult natuurlijk wel foto's trekken als je de PUgaten freest ook
    hééééél erg interessant topic is dit!!

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 januari 2005
    Locatie
    Beek, Montferland
    Berichten
    3.462

    Standaard



    dit zijn echt heel veel verschillende hoor!!




    en af hankelijk van de vorm van het bitje, kun je sleuven frezen of uitsparingen maken of whatever.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vulvasonic
    Flikker op, zak hooi.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 april 2003
    Locatie
    brugge (student in gent)
    Berichten
    2.705

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fumi SG


    dit zijn echt heel veel verschillende hoor!!




    en af hankelijk van de vorm van het bitje, kun je sleuven frezen of uitsparingen maken of whatever.
    cool!!
    kan je zo'n bitje in een gewone boormasjien steken? (ik weet dat het verkeerd gespeld is)

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 januari 2005
    Locatie
    Beek, Montferland
    Berichten
    3.462

    Standaard

    zou best kunnen denk ik, maar verstandig is het niet!!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vulvasonic
    Flikker op, zak hooi.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 januari 2005
    Locatie
    Zwaag
    Berichten
    474

    Standaard

    Nee, een gewone boormachine maakt veel te weinig toeren. Er zijn wel speciale bitjes voor een gewone boormachine en die kan je weer niet in een bovenfrees gebruiken..

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 januari 2005
    Locatie
    Beek, Montferland
    Berichten
    3.462

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raytheman
    Nee, een gewone boormachine maakt veel te weinig toeren. Er zijn wel speciale bitjes voor een gewone boormachine en die kan je weer niet in een bovenfrees gebruiken..
    daarom is het ook niet verstandig, maar het past in feite wel :wink:
    Een frees draait (volgens) met iets van 30.000 rp/m, maar dat is natuurlijk ook weer instelbaar.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vulvasonic
    Flikker op, zak hooi.

  7. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fumi SG
    je kunt met de frees op zich geen hals frezen. Mattia gebruikt daar een soort malletje voor waar de frees op rust. Zo krijg je die bolling. Dat malletje zijn die twee stukken hout (gebogen) en die PVC pijpjes.

    Ook voor de pu gaten gebruik je weer een mal. Je neemt dan precies de maten van de pick-up en telt de maten van de frees daar weer bij op. Dat is ff ingewikkeld, maar als je er een voorbeeld bij hebt snap je het wel. Je moet dan wel weer een andere diepte instellen (d.m.v. die stelschroeven aan de zijkant) want die pu gaten zijn natuurlijk dieper :wink:
    Bijna goed ;-)

    De 'carriage' is ook met een frees gemaakt. Gewoon een 'arm' maken, en je kunt makkelijk een precies stukje van in cirkel frezen. Da's trouwens MDF, omdat ik dat nog had liggen. Voor de rest zijn het aluminium pijpjes, is tog een heel stuk steviger dan PVC, and zo'b bovenfrees dat weeg al gauw wat kilotjes.

    Mallen zijn essentieel voor het frezen, daar heb je groot gelijk in. 'Freehand' kun je wel wat, maar het is bij lang en na niet nauwkeurig genoeg. Ik hol bodies wel gewoon 'freehand' uit, want of het een zeer mooie, precieze lijn wordt, dat zie je toch niet.

    Verder, die plaatjes zijn eigenlijk meer van 'end mills', vooral voor metaal frezen, wat weer op lagere snelheid gebeurt. Zie bijvoorbeeld http://www.routerbits.com en blader door hun catalogus voor wat meer vaak voorkomende frees soorten. Ik gebruik eigenlijk 'maar' een 3-4 tal verschillende soorten bitjes: roundover/radius bitjes om de boel af te ronden, rechte spiraal bitjes (geeft een schonere 'finish', vooral op hout met figuurtjes), en template cq. pattern bits, gewon rechte bits met koggellagers, zodat je een mal kunt volgen.

  8. #28

    Standaard Update: Zaterdag 28 Mei

    Niet erg productief geweest, gisteren. Vond ik van mezelf, dan. Vandaag kan ik eigenlijk niet veel doen tot een uurtje of 4 s'middags (buurman zit in de nachtdienst, ligt te maffen onder mijn 'werkoppervlakte', en met een bovenfrees tegeer gaan terwijl iemand slaapt is niet echt netjes).

    Dus, gisteren. Beetje aan de bodies gedaan. Met de figuurzaag uitgezaagd, ruim uitzagen, want zo'n zaag, dat wil niet altijd makkelijk door hout heen. Moet zeggen dat het Swamp Ash wel erg makkelijk te bewerken is, schone snee, redelijk 'zacht'.


    Tele Idem Ditto, dan met een japanse zaag rasp (eigenlijk metaalzaag blaadjes in een soort raster aan elkaar gelast, een kant ruw, de andere kant fijn. Werkt erg fijn, stof valt er zo doorheen) de zijkanten een beetje rechter/dichter bij de lijn heb gebracht. Je wil niet te veel moeten wegfrezen, want dan loop je kans dat je grote brokken eruit 'hapt'. Niet leuk.


    Meer heb ik niet gedaan, omdat de bodies maar net 24 uur waren verlijmd, en de halzen toch eerst 'af' moeten. Dus, halzen. Heb m'n robo-sander gepakt, in wezen een 'drum sander' met een template wiel aan de onderkant, zodat je een template kunt volgen. Dubbelzijdig plakband, hals template op het maple stuk, en shuren tot aan de lijn. Klaar! Nul kans dat je met een bovenfrees happen hout eruit haalt:


    Dan moesten de halzen op dikte, een egale 19mm. Moest dus 2-3mm vanaf. Oplossing? Paar stukjes MDF van 22mm dik naast elkaar, met ruimte ertussen voor de hals zelf. Dan met de bovenfrees, voorzichtig ingesteld, het teveel aan hout simpelweg wegfrezen:


    Resultaat ziet er zo uit. De kop werdt na de shaft gedaan, omdat die wat breeder is, en de bovenfrees goed moet blijven zitten.


    Dan de kolomboor pakken, en de tuning machine gaten boren. Achterste hals is m'n 'oude' mahonie Warmoth hals, die ik gebruikt heb om de belangrijkste afmetingen van to kopieeren:


    Dan moet de kop op dikte. 13mm (iets meer dan een 1/2") gemarkeerd, En dan op detzelfde manier als voor de hals op dikte brengen. Dan met een boormachine (6mm bitjes) een gat boren zodat je bij de truss rod kan:


    Ik denk dat ik vandaag probeer de toetsen erop te lijmen, en dan morgen met de RoboSander sanding drum de transitie kop/toets mooi afvlak. Dan wordt het toets schuren, inleggen, halzen carven, fretten, klaar. Maar misschien ga ik eerst kijken of ik de achterste hals taper erin kan frezen. Maakt het hals maken wat makkelijker.

    Vandaag probeer ik ook wat aan de bodies te doen.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 januari 2005
    Locatie
    Beek, Montferland
    Berichten
    3.462

    Standaard

    damn.. ik had eerst alu pijpjes staan, maar later veranderd in PVC :razz:
    en idd 'maar' 3-4 verschillende soorten. Die krengen zijn duur :-?

    maar verder, het ziet er strak uit hoor.!.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vulvasonic
    Flikker op, zak hooi.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    896

    Standaard

    Wow!

    Dat ziet er goed uit . Heel erg gaaf met die foto's en uitleg, dit zijn erg goede tips voor als ik mijn gitaar ga bouwen.

    Ik zie dat je 2 strat halzen gemaakt hebt. Is dat uit makkelijkheid?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top