Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 18 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 173
  1. #11

    Standaard Nu met plaatjes!

    Nou, het ging allemaal redelijk volgens planning. Een body is inmiddels verlijmd, de tweede doe ik vanavond, en de CF rods worden momenteel in de eerste hals verlijmd. Hiero de MDF templates. Eerst even de body blank. Een mooie, egale laag titebond op een van de twee oppervlaktes. Dan de boel verlijmen, met de twee oude en een nieuwe lijmtang, en als resultaat een mooie squeezeout; als er wat lijm uitkomt, weet je zeker dat er genoeg in zit!



    Dan de toetsen. Ik heb m'n bovenfrees systeem gebruikt om ze van een 15" radius te voorzien, later wordt dat een 12" (Dat doe ik met de hand). Setup ziet er zo uit:

    Het is eigenlijk een simpele 'carriage' voor de bovenfrees, die op een tweetal aluminium tubes beweegt. Toets zit eronder op een plankje, bevestigd met dubbelzijdig plakband:


    Krijg je redelijk snel en makkelijk een best wel mooi oppervlak:

    [url=http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele13.jpg]De twee geradiusde toetsen naast elkaar.http://Dan wordt de toets met dubbel...emplate maken.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 juni 2003
    Locatie
    achter de computer
    Berichten
    4.260

    Standaard




    Gaat lekker!


    Nu weet ik waar die carbon fibre dingen voor zijn.... Ik had die oit besteld om een binding rond de hals mee te maken: resultaat was prima, maar het is erg irritant spul als je het schuurt, net zoiets als glaswol isolatie materiaal.
    Champagne Barbecue


    Handtekening laatst gewijzigd op 21 Februari 2007

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door amon



    Gaat lekker!


    Nu weet ik waar die carbon fibre dingen voor zijn.... Ik had die oit besteld om een binding rond de hals mee te maken: resultaat was prima, maar het is erg irritant spul als je het schuurt, net zoiets als glaswol isolatie materiaal.
    Tempo zit er wel redelijk in, ja!

    Verder, over die CF dingen: lijkt met wel eng, als binding! Die splinters kunnen erg scherp zijn, dringen diep in, en de stof is nogal zwaar ongezond (scherpe kleine deeltjes koolstof wil je niet inademen).

  4. #14

    Standaard

    Ik volg dit topic met veel interesse, erg leuk! Erg professioneel zit het er uit!

    Ik ben ook van plan om zelf een strat te gaan maken, alleen de hals koop ik dan denk ik. Dat lijkt me voor de eerste keer misschien een beetje te gewaagd.

    Weet iemand toevallig in de buurt van Rotterdam een goeie winkel om bijvoorbeeld moeras essen te kopen?

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 april 2003
    Locatie
    brugge (student in gent)
    Berichten
    2.705

    Standaard

    ik heb nog nooit echt gesnapt wat een frees precies is...

    wat doet het exact?
    hoeveel kost het?
    kan je het huren?
    enz...

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 januari 2005
    Locatie
    Beek, Montferland
    Berichten
    3.462

    Standaard

    een frees is eigenlijk een boormachine die vast zit in een frame. Doordat het in een frame zit kun heel makkelijk sleuven en gaten maken die precies moeten zijn, zoals gaten voor elementen en de trussrods. Je kunt de hoogte (dus de diepte) en hoek makkelijk in stellen om een glad oppervlak te krijgen.

    wat het kost?? Je hebt veel prijsklassen, al weet ik niet of die goedkope wat zijn. Over het algemeen vrij prijzig volgens mij.

    volgens mij kun je ze ook wel huren, maar dat weet ik niet zeker. Lenen is wel zo makkelijk. Een normale hobbiïst (??) gebruikt zo'n ding namelijk niet vaak.


    beetje oppervlakkige uitleg maar ik hoop dat je het zo snapt..... :razz:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vulvasonic
    Flikker op, zak hooi.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 juni 2003
    Locatie
    achter de computer
    Berichten
    4.260

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door amon



    Gaat lekker!


    Nu weet ik waar die carbon fibre dingen voor zijn.... Ik had die oit besteld om een binding rond de hals mee te maken: resultaat was prima, maar het is erg irritant spul als je het schuurt, net zoiets als glaswol isolatie materiaal.
    Tempo zit er wel redelijk in, ja!

    Verder, over die CF dingen: lijkt met wel eng, als binding! Die splinters kunnen erg scherp zijn, dringen diep in, en de stof is nogal zwaar ongezond (scherpe kleine deeltjes koolstof wil je niet inademen).

    kheb het geweten...
    Champagne Barbecue


    Handtekening laatst gewijzigd op 21 Februari 2007

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 april 2003
    Locatie
    brugge (student in gent)
    Berichten
    2.705

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fumi SG
    een frees is eigenlijk een boormachine die vast zit in een frame. Doordat het in een frame zit kun heel makkelijk sleuven en gaten maken die precies moeten zijn, zoals gaten voor elementen en de trussrods. Je kunt de hoogte (dus de diepte) en hoek makkelijk in stellen om een glad oppervlak te krijgen.

    wat het kost?? Je hebt veel prijsklassen, al weet ik niet of die goedkope wat zijn. Over het algemeen vrij prijzig volgens mij.

    volgens mij kun je ze ook wel huren, maar dat weet ik niet zeker. Lenen is wel zo makkelijk. Een normale hobbiïst (??) gebruikt zo'n ding namelijk niet vaak.


    beetje oppervlakkige uitleg maar ik hoop dat je het zo snapt..... :razz:
    het is al iets duidelijker...
    maar ik snap nog niet hoe je de frees kunt instellen om bv hals te fresen
    en dan met dezelfde frees de PUgaten te doen...

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 januari 2005
    Locatie
    Beek, Montferland
    Berichten
    3.462

    Standaard

    je kunt met de frees op zich geen hals frezen. Mattia gebruikt daar een soort malletje voor waar de frees op rust. Zo krijg je die bolling. Dat malletje zijn die twee stukken hout (gebogen) en die PVC pijpjes.




    Ook voor de pu gaten gebruik je weer een mal. Je neemt dan precies de maten van de pick-up en telt de maten van de frees daar weer bij op. Dat is ff ingewikkeld, maar als je er een voorbeeld bij hebt snap je het wel. Je moet dan wel weer een andere diepte instellen (d.m.v. die stelschroeven aan de zijkant) want die pu gaten zijn natuurlijk dieper :wink:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vulvasonic
    Flikker op, zak hooi.

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iam
    ik heb nog nooit echt gesnapt wat een frees precies is...

    wat doet het exact?
    hoeveel kost het?
    kan je het huren?
    enz...
    Het is niet veel meer dan een verticaal gemonteerde motor, met wat aanpassingen eromheen. Een frees bitje, daar zitten een, twee of meer 'snijvlaktes' op, die al draaiende van opzij het hout benaderen en insnijden. Je hebt ze in verschillende vormen; wat er bij het bovenste plaatje inzit is een spiraal bitje, wat een cleanere 'finish' geeft, en minder snel stukken eruit 'hapt' dan een 'gewoon' bitje. Je hebt ook bitjes om dingen af te ronden of van een profiel te voorzien. Het makkelijkste is om bij je locale bouwmarkt te gaan kijken hoe zo'n ding in elkaar zit, en te kijken naar een aantal bitjes, wordt het er automatisch duidelijker op. Ik gok dat je ze vast wel kunt huren, trouwens.

    Qua prijs, tja, you get what you pay for. Een belabberde Kinzo kost minder dan 50 euri, maar is dat niet eens waard. Een blauwe Bosch of een Dewalt loopt tegen de 200+, maar is dat geld zeker waard als je het vaak gebruikt. De bovenfrees is het meest nuttig stuk electrisch gereedschap in de kist van een electrisch gitaarbouwer.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top