Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 18 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 173
  1. #1

    Standaard Mijn Strat en Tele bouwproject

    Zo, het gaat binnenkort beginnen, en ik dacht dat het misschien wel leuk is om een kleine 'fotodocumentaire' van het proces te maken, stap voor stap. Foto's maak ik zwz, en het is hier niet echt super-druk de laatste dagen.

    Het achtergrondverhaaltje

    Ik zit eigenlijk in een 'akoestische' fase. Eerste gitaar is af, best wel geslaagd, tweede bijna af, en drie anderen al in de planning. Recent nog de meest complexe gitaar (vooral qua inleg en dergelijke) gebouwd tot nu toe, maar sinds die akoestische, niks voor mezelf. En ik had geen zin in nog een maple/mahogany craved top (komt nog wel, hoor!), en ik heb al jaren geen single coil gitaar meer. De 'strat' die ik heb is mahonie (warmoth onderdelen), en met EMG humbuckers beladen. Dus, denk ik, ik bouw een strat voor mezelf! M'n eerste gitaar was een vreselijk slecht strat model, gevolgd door een redelijke MIM Fender strat (allang verkocht om een ander project te financieren).

    Dus, ik blij en vastberaden melden dat ik een Fender-achtige single coil gitaar wilde bouwen. Een Strat, want da's goed! M'n vrienden: "Nee man! Tele's zijn veeeeel beter". Ik: "Gatver, Telecasters!". Vrienden: "Onzin! Gewoon bouwen die Tele!".

    Nouja, kun je maar een iets doen, he? Beide bouwen! Zelfde planken gebruiken, zijn ze makkelijker te vergelijken, zelfde merk pickups, en hup! Dat was een kleine maand of anderhalf geleden, denk ik. Misschien twee. Nu heb ik zowat alle onderdelen bij elkaar, dus kan ik binnenkort beginnen.

    De Specs

    Bodies: Swamp Ash, 2-delig
    Halzen: Rock Maple, licht gevlamd
    Toetsen: Indisch Palisander (Braziliaans of Madagascar leek me wat overdreven).
    Slagplaat: White/Black/White, standard
    Hals hardware:Carbon Fibre, 2x en StewMac HotRod truss rods
    Elementen+Wiring: GFS 'Vintage Premium' Strat en Tele pups, anders wordt het duur, min of meer standard schakeling (denk ik...we zien wel)

    De Strat: Standard strat, wel een side-mount jack, verder gb. Gotoh Wilkinson trem, chrome, en schaller mini locking tuners, chrome.

    De Tele: Standard tele, wel met 'belly cut', denk ik, string through body, stamped 6 saddle steel bridge, gotoh tuners, ook chrome.

    Plan van Aanpak
    Ik ben nu bezig met het maken van mallen, heb de body delen klaar om aan elkaar te lijmen, stukken maple voor de hals uitgezaagd, toetsen uitgekozen (nouja, de twee die bovenop lagen gepakt). De bedoeling is om, als ik eenmaal 'echt' begin (als de voorbereidingen af zijn, zeg maar als er lijm en precisie werk aan de onderdelen zelf begint), het binnen een week af te ronden. Kijken of dat lukt.

    Maargoed, wat plaatjes, anders wordt het zo saai!

    De plannen, zo op papier. Hals template hier nog steeds met een Strat headstock. Daar is een klein beetje verandering in gekomen. Niet super-veel, want anders ziet het er gewoon wat raar uit, maar wel wat. Links de strat, rechts mijn 'versie' ervan:


    De Strat body helften, bijna klaar om te lijmen:

    De Tele, idem


    Alles bij elkaar! Body blank sutkken, daarop maple hals stukken, rode dingen zijn truss rods, zwarte staafjes de carbon fibre, en bovenaan, donker purper/bruin, de palisander toetsen.


    De mallen, getekend op een stuk 9mm MDF, morgen maar eens uitzagen en voorzichtig tot aan de lijn schuren. Cruciaal voor het mooi vormgeven van de uiteindelijke instrumenten!


    Als er weer nieuws is, post ik het. Heb vrijdag wel een begravenis, dus het kan zijn dat ik even een tijdje niks post/doe.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    dat zijn hele mooie stukken swampash, welke kleur ga je ze doen ?

    2 vraagjes, waarom eigenlijk geen rio toets (zo duur zijn die dingen bij warmoth nou ook weer niet) en heb je wel eens aan een hipshot trem gedacht?
    Ik heb een tijdje ook wilkinson op mijn gitaren gehad maar ik merk dat ik de feel en het geluid (akoustisch) van de hipshot beter vind (en volgens mij zijn ze ongeveer net zo duur)

    ik ben nieuwd naar het eindresultaat

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2004
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    402

    Standaard

    Ziet er al mooi uit. Zijn altijd mooie dingen om zo iets te zien. Veel succes!
    GAGAGAGAGA

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
    dat zijn hele mooie stukken swampash, welke kleur ga je ze doen ?

    2 vraagjes, waarom eigenlijk geen rio toets (zo duur zijn die dingen bij warmoth nou ook weer niet) en heb je wel eens aan een hipshot trem gedacht?
    Ik heb een tijdje ook wilkinson op mijn gitaren gehad maar ik merk dat ik de feel en het geluid (akoustisch) van de hipshot beter vind (en volgens mij zijn ze ongeveer net zo duur)

    ik ben nieuwd naar het eindresultaat
    Ik denk gewoon 'au naturel'. Beetje schellac om het een mooi warm tintje te geven, lak eroverheen. Olie op de halzen, denk ik zo.

    Geen rio toest..tja, ik heb wel wat balkjes, maar kan ze momenteel niet herzagen. Ik hou ze eigenlijk ook liever voor m'n akoestische gitaren, denk ik. En EIR is op zich niet slecht, heb daar 10 van liggen (ofzo), voor 3.50 per stuk en in goede kwaliteit is daar niks mis mee. Waarschijnlijk is dat nu een 'lifetime supply' van die dingen, want zoveel verwacht ik er nou ook niet van te gebruiken. Misschien als ik een mooi kwartierse flamed maple hals strat bouw met Kinman elementen dat er dan wel Rio op komt, ik weet het niet. Moet maar weer eens wat meer Rio, misschien wat Madagascar (lijkt er redelijk op) inslaan. Verder zie ik op de Warmoth pagina nergens Rio toetsen.

    Qua brug heb ik vanalles overwogen, maar ik vind de Wilkinson op zich een prettig spelend en mooi ding. Hipshot zat ook in het lijstje, maar daar had ik zelf geen persoonlijk ervaringen mee. Misschien volgende keer, of als deze op de een of andere manier niet bevalt. Moet ook zeggen dat ik maar matigjes m'n trem gebruik, en tot nu toe eigenlijk vooral ervaring heb met goedkope, niet zo denderende trems Bedankt voor die aanbeveling, trouwens! Staat nu net onder 'Callaham' op m'n lijstje, denk ik zo ;-)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Heerlen
    Berichten
    1.032

    Standaard

    Hoe kom je aan die templates? gekocht of zelf gemaakt? Ik wil ook ooit nog es een tele bouwen, maar heb geen zin om 50 euro voor een template neer te leggen. Zijn die op internet nergens te vinden ofzo (ik vind ze iig niet...).

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door john.3001
    Hoe kom je aan die templates? gekocht of zelf gemaakt? Ik wil ook ooit nog es een tele bouwen, maar heb geen zin om 50 euro voor een template neer te leggen. Zijn die op internet nergens te vinden ofzo (ik vind ze iig niet...).
    Eigenlijk 'gewoon' m'n eigen strat gebruikt voor de strat, en de treble kant van de strat voor de Tele. Zelf getekend, dus. Hier gevraagd naar wat maten voor de locaties van de pickups, verder vergeleken met foto's van de Fender website, klaar. Plannen voor zowel strat als tele kun je kopen bij mimf.com, kosten zo'n 15 dollar/stuk, als je het echt 'precies' wil hebben. Mij maakt 't wat minder uit of ze nou precies 'standard' in elkaar zitten.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Heerlen
    Berichten
    1.032

    Standaard

    Ja, ik ben een beetje bang voor de intonatie (scale-length) en de neck-pocket, want dat moet toch wel redelijk nauwkeurig zijn, want ik wil er dan een fender neck opzetten. Bedankt voor de link iig...

  8. #8

    Standaard

    Update:

    De templates zijn inmiddels uitgezaagd, en op een klein detail na (de 'notch' bij de Tele neck pocket moet bijgewerkt worden) klaar voor gebruik. Ik denk dat ik morgen maar het 'startschot' geef, en dan kijken of het daadwerkelijk binnen een weekje gebeurd kan zijn. We zullen zien. Enige waar ik momenteel een beetje onzeker van ben is de dikte van een strat headstock. Verschillende 'sources' zeggen 1/2", dus 12.7mm (maak er maar 13 van, dus), maar m'n Warmoth mahonie strat hals is bijna 16mm dik. Hmm. 13mm maakt 't wel wat makkelijker voor mij om de truss rod adjustment dinges goed te boren, denk ik. Wordt zwz best spannen, dat gedeelte.

    Enfin, de planning voor morgen: even naar de Gamma oid om nog een grote lijmklem te kopen, want de twee die ik heb vind ik toch iewat weinig. Of misschien 'gewoon' met wat blokjes, wedges, en de twee klemmen die ik al heb. Lekker goedkoop. Enfin. Moet ook wat polyutheraan lijm kopen, voor de CF balkjes.

    Dan beginnen. Ik denk dat morgen er ongeveer zo uitziet. Misschien wat optimistisch, maar ik kan best wel wat gedaan krijgen. Ook voor mezelf handig als ik zelf ff een checklist maak.

    Stap1: een van de twee body blanks verlijmen, een uurtje of 3-4 met rust laten.
    Stap2: Fingerboard radius time! Toets op dikte brengen (bovenfrees), met bovenfrees de initiele radius maken (heb een beetje een wat rammelend systeempje, maar het werkt redelijk), met schuurbloke grofweg tot 12" brengen. Hoeft niet meteen 'af' te zijn. maal 2.
    Stap3: Fret slots erin. Japans zaagje, template, half uurtje, klaar.
    Stap4: Tweede body blank verlijmen. De andere mag wel uit de klemmen, maar wel voorzichtig ergens neerzetten, en 24 uur lang niet sjorren aan de lijmnaad.
    Stap5: Neck blanks op dikte maken (moet een mm of 3 vanaf, wederom met bovenfrees), langs een kant perfect recht en haaks schaven/frezen.
    Stap6: Truss rod slot frezen, twee CF rod slots infrezen.
    Stap7: Halzen uitzagen, met robosander/bovenfrees tot uiteindelijke outline (headstock, halsprofiel) schuren/frezen.
    Stap8: Tuning machine gaten boren. 10mm, egale spacing, vanaf de achterkant boren (voorkant wordt er toch afgezaagt).
    Stap9: CF rods verlijmen, goed vastklemmen. PU schuim dat nog 'nat' is met aceton schoonmaken, rest wordt met een beitel verwijderd.
    Stap10: Rusten, want morgen is er nog een dag.

    Nu maar eens kijken of dit ook echt gaat lukken. Als het allemaal vlotjes en volgens plan verloopt moet 't kunnen, denk ik zo. Zaterdag wordt dan body-making dag. Moet nog wel een hals pocket template maken. Hmm..misschien iets voor de avondured, voor de TV, met een stukje triplex, een vijl, en een blokje met schuurpapier.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 november 2004
    Locatie
    Het land van 1000 tetten
    Berichten
    3.315

    Standaard

    Nice verhaal! (Heb je het hout voor de nek bij een houthandel vandaan? Er is tegen mij gezegd dat je daar zo ontiegelijk droog hout voor moet hebben)
    TE KOOP: KOCH MULTITONE 50W (+FLIGHTCASE met logo) E850 | RMC3 wahwah G. Teese E200 | GIBSON RD CUSTOM uit '78. zie marktplaats of PM VOOR MEER INFO.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stevelukather
    Nice verhaal! (Heb je het hout voor de nek bij een houthandel vandaan? Er is tegen mij gezegd dat je daar zo ontiegelijk droog hout voor moet hebben)
    Ga zo direct het eerste body stuk verlijmen (lijmtang wezen halen, wat PU lijm. En, tja, beetje laat opstaan was er ook bij).

    Het hout heb ik bij de Amsterdamsche Fijnhouthandel vandaan. Als het halshout maar goed gedroogd is (kiln dried, in de oven dus, is het tegenwordig zowat allemaal), liefst wat ouder, zit het wel goed. Ik weet van dit spul dat het al minimaal een jaartje of twee bij hun lag, nog een kleine twee maand hier bij mij, nu ruim anderhalve week grof op maat gezaagd, en het blijft allemaal mooi recht, egaal, geen problemen. Je kunt meestal ook vragen hoe lang het hout er precies ligt, dat moeten ze je weten te vertellen als het goed is. Als 't even kan ook thuis een paar maanden laten staan, kijken of het gekke dingen gaat doen (kromtrekken en dergelijke).

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top