Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17

Discussie: Slap bas

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2002
    Locatie
    richting Alkmaar
    Berichten
    353

    Standaard

    Ik ben een veelzijdig type en speel dus ook meerdere muziek instrumenten. Nu heeft een goede kennis van mij gevraagd of ik zou willen bassen bij een Musical en bij 2 live optredens als reclame.
    Maar ik moet daarbij ook slappen. Maar hoe doe ik dat nu het beste??

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2002
    Locatie
    Arnemuiden en DenHaag
    Berichten
    391

    Standaard

    met je duim je snaar tegen je vingerbord aan slaan(slappen), en/of met je vinger de snaar weg trekken zodat hij terug knalt tegen het vingerbord(poppen).

    leuk hoor, lekker slappen!! :smile:

    groeten BathmutZ

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 november 2001
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    1.716

    Standaard

    sort of.. :smile:

    slappen = met je duim je snaar aanraken, waardoor de snaar tegen het fretboard ketst, maar dan zonder dat je met de duim de snaar tegen het fretboard duwt.

    poppen = ruk aan de snaar geven en loslaten, zodat deze tegen het fretboard ketst.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 november 2001
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    1.716

    Standaard

    Slappen doet men op de bovenste 3 snaren ( BEA ), poppen op de onderste 3 ( ADG )

  5. #5

    Standaard

    Het is niet " zo maar even op de hals slaan" ,je moet zien dat je de juiste "slap" geeft op de betreffende snaar net voor het begin van de hals. Hou je slaphand als een soort van liftduim iets overhellend. Met plukken haak je je (gebogen) wijsvinger net iets aan de te plukken snaar en laat hem iets terug slaan, niet te hard en als het wle hard gaat direct snaar dempem. Het is overigens niet zo makkelijk uit te leggen in een mailtje :smile

    succes

  6. #6
    basswasp
    Guest

    Standaard

    ...verder is het wel handig te weten dat de 'slapbeweging' uit je pols moet komen :smile:

  7. #7
    basswasp
    Guest

    Standaard

    Op 2002-08-09 23:06, schreef AllodoX:
    Slappen doet men op de bovenste 3 snaren ( BEA ), poppen op de onderste 3 ( ADG )
    Ben ik het niet mee eens... slappen kan je net zo goed op de D en G-snaren en poppen kan ook waar je wilt...:smile: Toch?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2002
    Locatie
    richting Alkmaar
    Berichten
    353

    Standaard

    Dus Poppen lijkt op contrabas spelen?? moet je ook "plukken" en slappen zal ik nog wel blijven oefenen.
    Slappen kan je dus beter bij de 22e fret doen?? (hij heeft 24 frets)

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2002
    Locatie
    Arnemuiden en DenHaag
    Berichten
    391

    Standaard

    ja, kan inderdaad overal, slappen op de d en g snaar klinkt juist heel tof! :smile:

    lekker slappen!!

    BathmutZ

  10. #10
    basswasp
    Guest

    Standaard

    Op 2002-08-10 18:04, schreef MADdie86:
    Dus Poppen lijkt op contrabas spelen?? moet je ook "plukken" en slappen zal ik nog wel blijven oefenen.
    Slappen is ruiger dan contrabassen... Je moet je vinger echt onder de snaar komen en 'm wegtrekken :smile:

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top