Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    11 april 2005
    Locatie
    Klarenbeek
    Berichten
    16

    Standaard "Fout geluid", ligt het aan de geluidskaart of nie

    Hallo!

    Zoals jullie weten heb ik al meerdere topics gepost in dit forum, met verschillende vragen.

    Nu ben ik er uit, ik wil geen pedaaltje, ik wil een goed geluid kunnen krijgen uit mijn computer met behulp van Guitar Rig.

    Als ik mijn gitaar gewoon in de computer plug ( guitar out > line in ) komt het geluid uit mijn boxen zonder enige problemen. Mooi clean en zonder veel latency...

    Maar als ik Guitar Rig aanzet, begin het geluid ( ook clean ) te stotteren en te knetteren...

    Ligt dit aan mijn geluidskaart of ergens anders aan, bijvoorbeeld CPU?

    Geluidskaart, voor de genen die het nog niet weten, is Avance AC'97.

  2. #2

    Standaard

    Als ik het goed is ligt het aan je latency. Je hebt namelijk een on-board geluidskaart en die is niet geschikt voor goede opnames. Flinke latency en daarnaast hoor je op je opnames alle geluidjes terug van je harde schijf, je werkgeheugen, je processor enzovoort. Dan hoor je allemaal zoemetjes, bliepjes en tikjes.

    Je kan ook kijken of het aan je processor ligt. Je drukt control-alt-delete en dan verschijnt taakbeheer. Die taakbeheer minimaliseer je, dan verschijnt er rechts onderin zo'n klein groen vakje en daarin kan je zien hoe hard je processor werkt. Als je dan gitaar gaat spelen via guitarrig en je processor zit steeds tegen de 100% aan, dan ligt het aan je processor.
    Moet je maar eens proberen. Maar ik denk niet dat het daar aan ligt, ik had bij mijn vorige pc van 2,5 jaar oud een amd athlon 64 3000+ en die deed al die dingen met het grootste gemak.

    Maar goed, als je naar je geluidskaart kijkt, raad ik je een goede geluidskaart met een ASIO driver aan. Dat is de driver die er voor zorgt dat er bijna geen latency meer is. Dat is heel belangrijk, vooral als je een drum partij hebt en je wilt je gitaar er strak in spelen. Dan wil je niet dat je gitaar pas 0,3 seconden later wordt opgenomen dan dat je de snaar aanslaat.

    Je kan een interne kopen of een externe. Ik zelf heb een externe geluidskaart gekocht. Een tascam us 122-l. Prima geluidskaart, is via usb aan te sluiten op je pc, heeft verschillende audio in plugs, audio uit, MIDI aansluiting en je kan er je microfoons op aansluiten via, ik dacht dat dat een xlr plug heet. Het is iig met 3 pinnetjes en het geeft een beter geluidskwalitiet dat gewoon de mini-plug. Deels door de lage impendantie en deels doordat xlr gebalanceerd is. Is het geluid nog steeds goed ook met lange snoeren.
    Daarnaast kan je je gitaar inpluggen door een schuifje op guitar te zetten. Dan is die plugin meer geschikt voor gitaar signaal sterkte en dan kan je prima via guitarrig spelen.
    En je kan je volume van elke ingang, bijvoorbeeld als je gitaar aan het spelen bent, regelen en er zit bij elke regelaar een lampje die van groen naar rood gaat als je signaal te sterk wordt. Das ook heel handig.
    Daarnaast krijg je er ook Cubase LE bij, dus je kan ook hele nummers maken.
    En volgens mij kost ie iets van 150 euro. Maar pas op, als je windows vista hebt, daar is nog geen driver voor uit, die komt pas in mei dacht ik.

    Succes en vertel maar of je hebt ontdekt daar het aan ligt.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 september 2005
    Berichten
    613

    Standaard

    probeer eens asio4all zou ik zeggen
    dat is een gratis driver, te vinden via google
    ik weet niet 100% zeker of het jouw problemen oplost
    het deed in ieder geval n hoop goed bij de laptop met onboard geluidskaart van een vriend van me

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top