Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20

Discussie: chords

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.235

    Standaard

    Kan iemand mij iets uitleggen over de theorie achter de akkoorden. Ik speel altijd wel domweg de akkoorden maar hoe het nou precies in elkaar steekt weet ik niet. De mineur en majeur begrijp ik nog wel maar daar stopt het. Ik wil echt wat meer kunnen met akkoorden. Ik hoor er verder nooit iemand over. Terwijl akkoorden toch erg belangrijk zijn. Het is hier altijd van hoe speel je dit akkoord en hoe deze. Maar ik wil eens weten hoe het nou zit en hoe ik mooie akkoorden bij elkaar vind buiten de majeur ladder want dat is gewoon MmmMMmDim en gewoon 1,3,5.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 november 2001
    Locatie
    Deinze, België
    Berichten
    1.029

    Standaard

    kijk eens in de gitaar van ralph denyer. daar staat uitleg bij de maj en de min akkoorden, ook bij de septime, de none en de sext akkoorden.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 mei 2002
    Locatie
    Schagen
    Berichten
    325

    Standaard

    pee heeft inmiddels het boek cker ?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 november 2001
    Locatie
    Deinze, België
    Berichten
    1.029

    Standaard

    cker

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.235

    Standaard

    Ik vond dat er in het boek veel dingen instaan die ik al weet en niet echt veel over akkoorden en ladders en daar gaat het mij om. Dus als iemand nog een boek weet dat daar over gaat dan hoor ik dat graag. Als je het weet mag je het ook uitleggen. Ik zoek dus het verband tussen scales en akkoorden. En dan vooral de niet majeur.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.235

    Standaard

    Hmm niet bepaald veel reacties. Kom op is er niemand die zich echt verdiept heeft in de akkoorden. Weet niemand hoe belangrijk het is. Lees dan even het stukje bij de topic creativiteit ook onder speeltechnieken en theorie. Ten minste zo zie ik het.

  7. #7
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Ik had een paar maanden terug een paar dingetjes over akkoorden gepost in het onderwerp "uitgebreide akkoorden":
    http://www.gitaarforum.nl/phpBB/view...7&forum=11

    Misschien is dat een beetje wat je zoekt?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.235

    Standaard

    Ja bedankt!! Het is in ieder geval veel informatie. Ik ga dat maar eens even goed doornemen. Daar zal vast ook wel instaan hoe je de akkoorden toepast op aparte scales zoals de harmonische mineur.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 november 2001
    Locatie
    Deinze, België
    Berichten
    1.029

    Standaard

    ik heb op internet ook nog een boek gevonden.

    dit is de beschrijving:

    The most comprehensive and complete scale book written especially for the guitar. Divided into four main sections: 1) Fretboard Visualization, the breaking down of the whole into parts; 2) Scale Terminology - a thorough understanding of whole and half steps, scale degrees, intervals, etc.; 3) Scales And Modes - the rear of the book covers every scale you will ever need with exercises and applications; 4) Scale To Chord Guide - ties it all together, showing what scale to use over various chords.


    missshien is dit boek wel beter dan scales and modes, dat jij hebt?

  10. #10
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Dat "toepassen" van ladders op akkoorden en andersom blijft een kwestie van proberen en luisteren. Je kan 't proberen te berekenen, maar dat wordt 't vaak net niet.

    't Kan soms wel helpen om te weten welke tonen in de begeleiding zitten om de loopjes net wat interessanter te maken, maar zodra je 't als exacte wetenschap gaat gebruiken, kom je waarschijnlijk in de problemen... Frank Zappa heeft dit ooit een tijd lang geprobeerd en zag dit achteraf ook als een dwaling zijner zijds.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top