Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2001
    Locatie
    's-Hertogenbosch
    Berichten
    1.126

    Standaard Tabs slecht voor gehoor!!

    Hahah luitjes

    hier ff een waarschuwing voor gitaristen die beginnen en zijn/haar gehoor willen trainen zodat zij makkelijker kunnen improviseren en leren spelen met klankkleur, bendings, vibrato's etc. :


    STOP MET TABLATUUR DOWN TE LOADEN!!!!


    alleen als naslag werk is dit te gebruiken (heb je wel de goede posities gebruikt).. maar het is echt verneukeratieg voor het gehoor (je gehoor trainen hoort gewoon bij een goede gitarist).

    :-D
    It don't mean a thing
    if it ain't got the swing!!
    http://members.home.nl/yvonnevanroosmalen

  2. #2

    Standaard

    +2 miljoen :-D
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lutz
    kzou toch maar eens men amp opengooien, je weet tegenwoordig nooit waar al die illegalen zich huisvesten

  3. #3

    Standaard

    Tabs slecht voor gehoor?

    WAT ZEG JE?!?!?!
    Ik versta je niet... :wink:

    (ben het helemaal met je eens. gebruik zelf nooit tablatuur!)

  4. #4

    Standaard

    Ik vogel het ook altijd zelf uit. Als ik er dan niet uitkom wil ik voor een klein stukje wel eens de tabs raadplegen.

    Maar tabs zijn toch stom... ze kloppen vaak voor geen meter. Dan staat er: "It's not really it but it sounds a bit like it". WAT HEB IK DAAR NOU AAN? :evil: :lol:

    Neem tabs altijd met een korreltje zout.
    "I hate these fucking stretch bastards junk pimpmobiles!"

    Ozzy Osbourne

  5. #5

    Standaard

    voor een beginnende gitarist is tablatuur wel verdomt handig. op deze manier krijg je sneller overzicht met betrekking tot grepen (ik speel enkel fingerstyle gitaar, en dan krijg je soms echt de meest vage dingen voor je kiezen). Als je akkoorden vocabulaire nog maar klein is, is namelijk onderhand elke greep nieuw.

    Maar ik ben het over het gehoor inderdaad met je eens
    Te Koop: Blackstar HT Dual pedal

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    ik gebruik het heel vaak, best prettig, weet je in ieder geval waar je moet beginnen, omdat tabs idd voor geen meter kloppen qua volgorde en ritme vogel ik dat zelf allemaal wel uit.

    maar voor solo's of dat soort shit ga ik echt niet aan het uitvogelen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 december 2002
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    228

    Standaard

    Stoppen met tab? En dan? Noten? No way..

    Voor de akkoord rammers (groot probeem is dat tab nogal eens gebruikt voor akkoordenschema's) kan ik me er iets bij voorstellen. Maar voor fingerstyle d.d. heb je gewoon een medium nodig om de nummers op te schrijven. Tabs in combinatie met de nootnotatie is dan ideaal vind ik.

    Nadeel van goed van papier kunnen spelen is inderdaad dat je het niet meer uit je hoofd kunt. Voordeel van goed van papier kunnen spelen, is dat het niet meer uit je hoofd hoeft... :lol:

    Het is inderdaad wel makkelijker om een nummer uit het hoofd te spelen, m.n. omdat je dan de linker hand kan bekijken, wat bij grote bewegingen op de hals erg makkelijk is. Bij van papier spelen, is dat altijd lastig.

    Jan

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 januari 2005
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    585

    Standaard

    tabs zijn de manier om gitaarspel handig op te schrijven. Daarbij voor het ritme notenschrift is handig.

    Meestal zijn de tabs op het internet zo brak dat je er zelf flink wat aan moet veranderen om het goed te krijgen. Daarom denk ik dat het wel meevalt hoe slecht het is voor je gehoor.

    Ikzelf gebruik tabs alleen om een nummer erin te krijgen. Het spelen doe ik altijd zo snel mogelijk uit mijn hoofd. Simpelweg omdat ik dan niet naar het papier hoef te kijken en meer op me handen kan letten.

    Ook is het beter voor het gehoor als je de nummers uit je hoofd leert. Je hoort dan waar het nummer 'naar toe moet'. Langzaam ga je dan steeds makkelijker de goede noten/akkoorden pakken.
    www.freewebs.com/deedeeguitar

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dude
    gitaren horen niet in een koffer, die horen als hoer klaar te staan om gepakt en gebruikt te worden...

  9. #9
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.219

    Standaard

    noten lezen is misschien wel altijd slecht voor je "gehoor"

    maar als je weinig tijd hebt ben ik wel blij dat er notenschrift, akkoorden en tabs zijn hoor.

    Jij speelt toch ook grotendeels muziek van anderen. Zoek je dat zelf uit?
    Altijd gedaan?
    Vriendelijke groet,

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    105

    Standaard

    tablatuur is echt verneukeratieg voor het gehoor
    Eigenlijk is waarschijnlijk het omgekeerde waar... Als ik terugdenk aan al die keren dat ik met m'n oor tegen de boxen aanhing om te kunnen horen wat er precies gespeeld werd, dan vraag ik me af of dat goed geweest is voor m'n gehoor. Met tablatuur voorkom je deze problemen natuurlijk :-D .

    Zelf download ik wel eens tablatuur trouwens, maar dan de complete tab boeken. Die zijn over het algemeen wél nauwkeurig.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top