Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1

    Standaard

    Ik heb nieuwe snaren en nu wil ik mijn gitaar stemmen. Nu zegt mijn moeder dat dit kan als de volgende snaar net zo klinkt als degene ervoor, ze weet dan alleen niet welke noot je dan als eerste moet gebruiken. Kan iemand mij vertellen hoe dit precies moet???????

    Alvast bedankt,
    Fishie

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juni 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    1.227

    Standaard

    Één manier is deze:

    Als de lage E-snaar zo'n beetje klopt, pak je die snaar op de 5e fret, dan klinkt ie hetzelfde als de A-snaar. Stem deze op elkaar af en ga op dezelfde manier door met D- en G-snaar. Maar: de B-snaar heeft dezelfde toonhoogte als de G-snaar op de vierde fret. De hoge e heeft weer dezelfde toonhoogte als de vijfde fret op de B-snaar.

    Snap je? Dr zijn nog bergen andere manieren, een beetje op internet rondkijken doet wonderen :smile:

  3. #3

    Standaard

    ok hartstikke badankt, ik ga het meteen uitproberen

    THANX

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2001
    Locatie
    Munein
    Berichten
    265

    Standaard

    Koop gewoon een electronisch stemapparaatje. Ben je overal vanaf.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2002
    Locatie
    Londen
    Berichten
    7.595

    Standaard

    Precies, snel, makkelijk en precies.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juni 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    1.227

    Standaard

    Maar het kan zeker geen kwaad om het zelf te kunnen. Als je es een keer je tuner vergeten bent, of de batterijen zijn op... dan hebbie een probleem :smile:

  7. #7
    Member
    Geregistreerd
    25 juni 2002
    Locatie
    Zwijndrecht
    Berichten
    97

    Standaard

    maar als je het zelf doet is het vaak veel minder nauwkeurig

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juni 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    1.227

    Standaard

    Hoeft niet.. Met deze methode is het inderdaad niet helemaal 100%, je moet ook je gehoor trainen. Maar als je met flageoletten gaat stemmen, is het echt wel goed....

  9. #9

    Standaard

    een stemapparaatje scheelt toch wel veel tijd hoor. maar met een akoestische gitaar kan je ook voelen of de ene snaar hetzelfde klinkt als de andere, de kast gaat dan namelijk meetrillen.
    als er dan 1 vals is zijn ze tenminste wel allemaal even vals :grin:

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    264

    Standaard

    Ik ken toch wel wat mensen die beter op gehoor stemmen dan een goedkoop stemapparaatje. Ik geef toe, ik gebruik er zelf ook een, maar daarna stem ik nog een keertje op het gehoor. Zoals hiervoor al is gezegd, is de methode met de 5e fret (behalve van G naar B) handig. Verder zijn de hoge en lage E uiteraard beide een E.

    Misschien een iets moeilijkere methode: stemmen op flagioletten (of harmonics in het engels).
    Zet je vinger op de snaar boven de 5e fret, de snaar dus niet indrukken. Sla de snaar aan en doe hetzelfde met de volgende snaar, maar dan bij de 7e fret. Deze tonen moeten overeenkomen. Als ze verschillen, maar dicht bij elkaar liggen, hoor je een puls, oftewel een zweving omdat de frequenties dicht bij elkaar liggen. Stem de snaar totdat de trilling van de zweving steeds langzamer wordt zodat het uiteindelijk weg is. Klinkt ingewikkeld, maar wat mij betreft de meest nauwkeurige manier.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top