Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22

Discussie: leds vraagje

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2004
    Locatie
    mechelen
    Berichten
    1.523

    Standaard leds vraagje

    ik wil een schakeling maken met 6 leds (rode en groene op drie schakelaars, dus elke schakelaar doet een rode of een groene branden, er zijn dus altijd 3 leds tegelijk aan)

    deze leds moeten werken op 7Vac (parallel met een serietje van weerstand en buisje).

    leds in parallel branden minder fel. in serie ook?

    ik denk ze alleszinds in serie te schakelen.

    van de voeding naar een 1K weerstand naar de eerste schakelaar.
    beide leds op de eerste schakelaar hangen met 1 beentje aan elkaar en zo aan de volgende schakelaar. datzelfde bij die schakelaar en bij de derde hangen ze samen aan de andere draad van de voeding.

    werkt dit?
    *SiC Handbuilt Effects & Amps*
    also visit http://filters.muziq.be/ for info on (allmost) every effect on the planet!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2004
    Locatie
    mechelen
    Berichten
    1.523

    Standaard

    Code:
    voeding__1K__schakelaar1__ led\__schakelaar2__ led\__schakelaar3__ led\__voeding
                              \led/               \led/               \led/
    zoiets..
    *SiC Handbuilt Effects & Amps*
    also visit http://filters.muziq.be/ for info on (allmost) every effect on the planet!

  3. #3

    Standaard

    Waarom niet?
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2004
    Locatie
    mechelen
    Berichten
    1.523

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik
    Waarom niet?
    ik wist niet of leds werken met wisselspanning.
    of ik dan dezelfde weerstand kan gebruiken als in mijn 9v (gelijkspanning) projectjes.
    of leds wel in serie werken en niet veel minder fel gaan branden of zo.

    blijkbaar lukt dat allemaal wel aan je reactie te zien
    *SiC Handbuilt Effects & Amps*
    also visit http://filters.muziq.be/ for info on (allmost) every effect on the planet!

  5. #5

    Standaard

    Wissenspannin 7 volt betekent dat je uit moet gaan van 3.5 volt (een led is een diode) dat betekent grofweg 1.2 volt per led. Je kunt je dus afcragen of je die weerstand wel nodig hebt.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2004
    Locatie
    mechelen
    Berichten
    1.523

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik
    Wissenspannin 7 volt betekent dat je uit moet gaan van 3.5 volt (een led is een diode) dat betekent grofweg 1.2 volt per led. Je kunt je dus afcragen of je die weerstand wel nodig hebt.
    of ik kan dat aan jou vragen boij gebrek aan de nodige kennis om een mooi antwoord te kunnen geven op die vraag :wink:
    *SiC Handbuilt Effects & Amps*
    also visit http://filters.muziq.be/ for info on (allmost) every effect on the planet!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.913

    Standaard

    Ik heb een tijdje geleden een bakkie gemaakt, waarbij er 3 parallele LED-arrays liepen van 1, 2 en 3 LEDs. Ik heb de weerstanden voor die laatste 2 wel verlaagd.

    Waren rose LEDs; 1 LED heb ik 10 of 12k gegeven, 2 LEDs 6k8, en 3 LEDs 2k nog iets.

    Dan branden ze ongeveer even fel. Misschien dat het helpt...
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2002
    Locatie
    Westland
    Berichten
    672

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik
    Wissenspannin 7 volt betekent dat je uit moet gaan van 3.5 volt (een led is een diode)
    Dat lijkt me niet correct!
    De 7Vac is een effectieve waarde, ofwel de waarde tussen de 0 Volt potentiaal en topwaarde (van een positieve of negatieve sinusgang) vermenigvuldigd met een 0,5 wortel uit 2.
    De LED is inderdaad een diode maar dit betekent alleen dat de stroom één richting op kan vloeien, niet dat de effectieve spanning zich deelt!

    Marc

  9. #9

    Standaard

    Ik twijfel.
    Met een half wortel 2 maal de topwaarde zou je dan uitkomen op een volt of 4.9. Daar heb ik moeite mee. Nadenkend: je doet feitelijk aan enkelfasige gelijkrichting waardoor je en dit betreffend circuit de helft van de sinus "weg" kunt gooien. Dan houd je nog 3.5 over (en, inderdaad, dat is je piekwaarde). Aangezien je in die negatieve sinushelften al niet voorhanden hebt wordt het uiteindelijk beschikbare spanning wat naar die LED gaat nog steeds maximaal 3.5 volt. Daar dat het maximum is gaat die LED eerder nog zwakker branden dan feller. Hij is de helft van te tijd al "uit" wan negatieve signaalhelft en in de andere helft is de spanning slects tijdelijk op de maxwaarde waarvan ik uit ging.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2002
    Locatie
    Westland
    Berichten
    672

    Standaard

    Als je spreekt over 7Vac heb je het over de effectieve waarde t.o.v. de nul - ofwel het potentiaal verschil tussen 0 en 0,5 wortel 2 maal de topwaarde (ongeacht of deze positief of negatief is). De topwaarde is in dit geval 7V/0,5 wortel2 = 9,9Vt. Daarbij is de top-top waarde 2x de topwaarde = 19,8Vtt.
    Je begaat de denkfout dat de effectieve waarde 2x de spanning tussen de nul en Vt x 0,5 wortel 2 is. Bedenk dat AC betekent 'Alternating Current' (wisselende stroom). De spanning wisselt niet maar de stroomrichting wel.

    Marc

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top