Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Gitaar schoonmaken?

  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    22 september 2001
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    95

    Standaard

    Ik moet een keer mijn gitaar schoonmaken. Maar hoe en met wat? Tussen de fretjes zit troep, hoe moet ik die hals schoonmaken? Gewoon met een beetje water, want ik heb begrepen dat als je olie of veel water gerbuikt dat de hals soppig wordt.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 augustus 2001
    Locatie
    Twente
    Berichten
    2.054

    Standaard

    De gitaarbody kan je gewoon poetsen met autowas.Gaat ie erg mooi van glimmen.
    Ik haal altijd de snaren van de gitaar en plak crepe-plakband tussen de frets. Daarna schuur ik de frets licht op met zilverpoets of zo'n schuurborsteltje, en daarna goed schoonmaken met een droge doek.
    Als je daarna de plakband eraf haalt, dan is het meeste viezigheid al in het plakband getrokken. En hoef je de frets niet meer schoon te maken. Werkt goed. Maar moet je wel goede crepe-plakband hebben!

  3. #3

    Standaard

    er zijn ook gewoon gitaar poets middelen te koop.

    ik zelf doe dit maar 1 keer per jaar ofzo en dan voornamelijk de hals.

    body wordt toch weer smerig na en paar dagen dan kun je aan poetsen blijven +geef er niet om of die glimt of niet.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2001
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    4.371

    Standaard

    De body en de topkam willen nog wel eens stoffig worden, en om de pick-ups verzameld zich ook wel eens een laag je stof. dat kun je echter (als je je snaren wilt laten zitten) met een wattenstaafje weghalen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 augustus 2001
    Locatie
    Twente
    Berichten
    2.054

    Standaard

    Ik ben er ook veel te lam voor hoor.
    Eens in de zoveel tijd doe ik een echte poetsbeurt, maar ik hou hem over het algemeen toch al redelijk schoon.
    Dus zo vaak zal ik niet een echte beurt hoeven doen!
    Trouwens ik hou van beurten.......
    Ben ik aan de beurt of krijg ik een beurt??
    That's the question!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2001
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    2.599

    Standaard

    Op 2001-09-24 23:40, schreef Hitpoint:
    Ik moet een keer mijn gitaar schoonmaken. Maar hoe en met wat?
    Elke keer direct na intensief spelen even afnemen met een zachte droge doek, de dag erna lekker een kwartiertje rustig alle hoekjes en gaatjes schoonmaken. Allerlei smeerseltjes staan tot je beschikking op de gitaarafdeling. Probeer maar wat uit.

    Behandel je gitaar als je kindje, die doe je tegenwoordig ook niet meer eens per maand in bad.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2001
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    2.484

    Standaard

    Wat ik me eigenlijk ook afvraag, of je spul hebt om op de akoestische gitaar krasjes te verwijderen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 augustus 2001
    Locatie
    Twente
    Berichten
    2.054

    Standaard

    Weet niet of dat spul bestaat,nooit van gehoord. En als je een Massief bovenblad hebt zou ik al helemaal niet beginnen aan zoiets. Naar de vakman brengen.

    Als je een oude barrel hebt, moet je Auto Commandant gebruiken........
    Werkt prima bij autokrassen, en je krijgt een mooie laklaag terug.....gna gna gna!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2001
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    1.053

    Standaard

    Je kan 'm ook effe een nachtje op het balkon zetten.

  10. #10

    Standaard

    Hals schoonmaken:
    - snaren eraf (uiteraard)
    - met stanleymesje (recht!) of een mesje uit een davidschaafje ( vraag bij doe-het-zelf-zaak)LOODRECHT op het hout tussen de fretten in de LENGTERICHTING van de hals voorzichtig en gelijkmatig schrapen.
    De troep verwijderen.
    - lichtjes opschuren met glaswol (geen papier!)

    De fretten kun je vlakken met een plank multiplex van 10 x 20 cm en schuurpapier van 240 naar heel fijn. Gebruik olie tijdens het schuren en schuur met gelijkmatige druk de hals in drie stukken: zijkant, bovenop, andere zijkant. Maak een schaatsbeweging over de hals, dus niet op-en-neer raggen!
    resultaat: nieuwe superbespeelbare hals.

    - hals met gewone meubelolie insmeren
    Werkt echt perfect, kun je navragen bij gitaarshop die zelf bouwt/repareert.
    Succes.
    E.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top