Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    basswasp
    Guest

    Standaard Tokai Hard Puncher of Fender Precision 80's

    Hallo jullie allen,

    het lijkt erop dat ik voor een goede Precision-bas, meer moet gaan uitgeven dan mijn geplande €500.

    Ik heb op de Tokai gespeeld van Trigger en de beviel me vrij goed. Helaas viel deze bas weer wat duurder uit en moet ik misschien maar eens kijken naar andere duurdere bassen. Voor de precieze prijs moet je bij Trigger zijn, daar doe ik even geen uitspraak over.

    In Nijmegen heb ik 2 Precisions achter elkaar bespeeld. Bij beide bassen heb ik ook nog even over m'n eigen Yamaha gespeeld, ter vegelijking. Mijn Yamaha: neutraal, lage output, geen 'accenten' in een frequentiegebied.

    Eerst de Tokai over de enorme basbak van Trigger (Marshall PA 200 watt buizen met 2x15" kast). Conclusie: bas zit stevig in elkaar, veel punch, veel laag en laag-mid. Dit lijkt op een bas die in heel goed voor de onderkant in een band zou kunnen zorgen.

    http://www.tokai-guitars.co.uk
    Enter --> Models --> Bass --> APB45



    Daarna de winkel 'Tools 4 Tones' gezocht en gevonden. In eerste instantie om alleen wat rond te kijken, maar die Fender Precision uit '80 wilde ik wel even proberen. Ik heb 'm ingeplugd om een Roland 1x15" transistorcombootje. Op deze bas viel het me op dat ik meteen kon gaan zitten muziek maken en geen tijd nodig had om te wennen aan de bas. Het geluid zat vol karakter, geen gepolijst gedoe maar een 'smerig' rock'n'roll-geluid.
    Ter vergelijking: het nummer 'Zuton Fever' van The Zutons. Daarvan is HIER een sampletje van de downloaden. Of je PM't/msn't mij voor eens versie van hogere kwaliteit
    Waar de Tokai juist uitblonk het in laag/laagmidden, was deze bas wat minder aanwezig. Vooral de E t/m G op de E-snaar. Deze misten wat 'power'. Nu vond ik dit wel lekker 'vintage' klinken, maar hoe houd dit zich in een rockband? Ik heb gelezen dat wel meer oude Fender hier last van hebben, maar in dit geval hebben ook de versterkers meegespeeld.

    http://www.tools4tones.nl
    (bas)gitaren --> scrollen naar 'basgitaren' --> Fender Precision bass'81
    Het jaartal '81 klopt niet. De verkoper heeft in de winkel nog even het echte jaartal opgezocht en het zou een 1980'er moeten zijn. €900



    Hopelijk laat deze Fender wat meer laag/laagmidden horen over een grote versterker (ga ik nog een keer uitproberen). Een beetje zoals de '57 Precision RI Sample van de Fender site. (Klik HIER).

    Zo ja, dan wordt dit mijn 'overzicht':


    Tokai voordelen:
    -veel P-punch
    -laag/laagmid geluid werkt waarschijnlijk goed in een band, vooral direct over een DI

    Tokai nadelen:
    -niet exact het geluid waar ik naar op zoek was
    -niet erg divers geluid (de 2 knoppen vol open zetten klonk goed, toon dichtdraaien wordt alleen maar lelijker).
    -een bas waar ik even aan moet wennen


    Fender voordelen:
    -het karakteristieke geluid waar ik naar op zoek was
    -speelde meteen goed
    -diverser geluid, met de toonknop kan je je helderheid bepalen van 'te helder' tot 'reggae'.

    Fender nadelen:
    -werkt dit karakteristieke geluid eigenlijk wel in een band? (een pop/rock/roll-band, wel wat ruiger dan The Zutons)
    -ik betaal voor de termen 'Fender' en 'vintage'
    -hoe weet ik dat ik een goed exemplaar heb? (jaren '80 Fenders staan bekend om vele 'maandagmorgen'-exemplaren.

    Tot slot staat er ook nog een Fender Precision '83 op Marktplaats. Ik heb gemaild of ik deze een keer uit mag proberen. Ik wacht een reactie af... Er wordt nu €975 geboden, incl koffer en straplocks.



    M'n vragen:
    -Wat zou de doorslag moeten geven in m'n keuze?
    -Waar moet ik rekening mee houden? (zwakke/sterke punten van bassen)
    -Hoe weet ik dat ik niet teveel betaal voor een oude Fender?
    -Hoe weet ik dat ik een goed exemplaar heb? (wil iemand mee om een bas te testen?)

    Alvast bedankt

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2002
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    429

    Standaard

    Koop een oude Tokai of Ibanez, o.i.d. , Japans Die zijn lekker ingespeeld en je hebt dus niet dat gevoel van 'wennen'. Ook een oude Squier ( t/m ± 86) kan erg goed zijn. Voor Fenders betaal je te veel in verhouding. Sommige instrumenten uit de 70 en 80 jaren zijn erg matig voor het geld.

  3. #3
    emielow
    Guest

    Standaard

    je gaat toch geen 900 euro voor een p-bass uitgeven?? koop dan de stingray die ook opde site staat voor 895, heb je een veel vetter geluid

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 oktober 2004
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    441

    Standaard

    Tsja ik ben ook meer voor een Stingray, maar hij wíl juist een P.
    Oja Basswasp, beetje offtopic maar waar is je hollowbody bas idee gebleven? Helemaal weg?
    <Føñqûe ït öþ>

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2005
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.607

    Standaard

    Hm, ik houd persoonlijk niet zo van P-bassen, maar goed, als je dan moet kiezen zou ik voor een Fender kiezen, maar dan niet die dure (maar wel mooie) van marktplaats, wacht dan tot er een iets goedkopere staat.

  6. #6

    Standaard Re: Tokai Hard Puncher of Fender Precision 80's

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door basswasp
    Fender nadelen:
    -werkt dit karakteristieke geluid eigenlijk wel in een band? (een pop/rock/roll-band, wel wat ruiger dan The Zutons)
    Of Corpse! Waarom zou het niet werken in een band. Als je eens wist hoeveel bekende rock, pop en rocknroll bands dit soort bassen gebruiken dan weet je het wel. De Precision is de meest gehoorde bass in nummers.

    Ik zou zeggen: even die zure appel doorbijten en voor de Fender gaan. Je zegt zelf dat ze beter speelt en klinkt... waarom dan die TOKAI? Even geduld als je nog niet aan het nodige budget geraakt op dit moment. Moest je die Fender beu worden kan je hem altijd kwijt aan dezelfde prijs.
    Alles over de Trace Elliot V8: http://www.trace-elliot-v8.com/

    G&L LB-100 | Trace Elliot V8 | Trace Elliot 1084
    Boss TU-2 | Fulltone Bassdrive
    Peavey Microbass

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top