Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 30
  1. #21

    Standaard

    Hallo Dennis ik heb er ook een 46817

  2. #22

    Standaard

    Ik heb dezelfde , verkoop je die van jou

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Dit moet wel het vaakst gebumpte topic op heel GN zijn! van 2005 tot 2013 Ik denk niet dat Dennis nog gaat reageren, aangezien zijn eerste en laatste post in 2005 zijn geweest!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  4. #24

    Standaard

    Hallo. De Cortes fabrieken bestaan nog steeds en ze leveren uitmuntende gitaren. Boven de 400€ zijn het allemaal hand gebouwde gitaren. Vroeger werden alle Cortes gitaren met de hand gebouwd.
    De oude gitaren uit de periode 1950 tot ongeveer 1970, waren stuk voor stuk goede instrumemten. Ze vormden de aanschafbasis voor het klassiek gitaaronderwijs. Een eigenaardig trekje van een aantal gitaren uit die periode, was de lichte onzuiverheid in de mensuur, die na enige jaren optrad. Zelf heb ik een Cortes met het numme 24408. massief fichte voorblaf, massief Noten zij en achterblad en Mahony hals.
    De toets is van koremandelhout en de kam van Ebbe.
    De kam heb ik onlangs aangepast om de mensuur te corrigeren. Het is nu een subliem zuiver klinkend instrument. Het witte onderdeel van de kam bleek uit been te zijn gemaakt. Geen plastic dus. Ik heb het gecontoleerd met een kleine brandproef en oplosmiddelproef.
    Deze gitaar is na de vele jaren dat ik hem al bezit en bespeel, alleen maar beter gaan klinken. (Tweedehands gekocht in 1971 voor 60 gulden)
    Je kunt de gitaar heel mooi houden door het blad af en toe licht in te wrijven met "viol" een olie voor vioolonderhoud. Dat houdt bladen en afwerking in een topconditie.
    De gitaar is licht bespeelbaar en leent zich bij uitstek voor tokkelen. De brede klassieke hals is misschien voor sommigen even wennen.

  5. #25

    Standaard

    Zelf heb ik er ook eentje, serienummer 43370 (denk ik, niet goed te lezen en erin geslagen)
    Van vader gekregen die het weer van iemand gekregen heeft die het ook weer geërfd heeft...

    Ik zag eerder dat er over de maker Juan Cortés wat informatie was?
    Ben net vandaag naar een winkel geweest en die wist er niet zo veel van, vandaar...
    Ik weet dus wel zeker dat het een oude gitaar is maar ja, hoe bewijs je dat?
    Zelf heb ik er op leren spelen maar ben ik al een hele tijd overgestapt naar elektrisch, en vind ik zelf de hals te dik dus zou ik m liever verkopen.

    Heeft iemand nog wat informatie? Alle informatie is welkom

  6. #26

    Standaard

    Blijkbaar was Juan Cortés het 'huismerk' van de Nederlandse importeur Van Wouw BV in Amsterdam, en werden de gitaren geproduceerd in Spanje door o.a. José Mas y Mas en Vicente Sanchiz. Van Wouw voorzag alle door hem geïmporteerde Spaanse gitaren van een volgnummer. Juan Cortés was dus niet de maker, maar niet meer dan een merknaam (net zoals b.v. de onder de naam José Rodriguez - Valencia op de markt gebrachte gitaren). Zie voor meer informatie

    http://members.upc.nl/a.bogaard241/i...eResearch7.htm

    Op die pagina ook een link naar catalogi en prijslijsten van Van Wouw, met daarin beschrijvingen van de verschillende Juan Cortés modellen.
    Laatst gewijzigd door Astagumby; 27 maart 2014 om 21:13

  7. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jeroenk Bekijk bericht
    Hallo,

    ik ben in het bezit van een erg oude spaanse gitaar van het merk: Juan Cortes" (vooroorlogs) :

    het label vermeld:

    Fabrica Especial de Guitarras
    Juan Cortes
    madrid, espana

    serienummer=17108

    heeft iemand meer informatie over de bouwer van deze gitaar? of weet je waar ik informatie kan vinden?
    Hij is zelf de bouwer Juan cortes dus :-)

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 mei 2009
    Locatie
    lochem/Gelderland
    Berichten
    355

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    Dit moet wel het vaakst gebumpte topic op heel GN zijn! van 2005 tot 2013 Ik denk niet dat Dennis nog gaat reageren, aangezien zijn eerste en laatste post in 2005 zijn geweest!
    Dennis is op 17 dec. 2006 overleden aan de gevolgen van kanker.
    Vederlicht
    handcraft Hopf Tarantella (1971), 12-snaren Eko, Farida D67 Dreadnought, Salvador Cortez CF-120.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vederlicht Bekijk bericht
    Dennis is op 17 dec. 2006 overleden aan de gevolgen van kanker.
    Vederlicht
    Ach, die zie je ook niet aankomen.. Mijn excuus voor mijn onwetendheid!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  10. #30

    Standaard

    ...en het verhaaltje gaat verder

    Heb er eentje met serie nummer 2085 gekocht.
    Het is een 3/4 model met een wat donker gelakt bovenblad en een blankkleurige fretboard.
    Week geleden gekocht in een 2de hands winkeltje Nieuw Vennep.
    Was er al een keer voorbij gefietst en zag van dichtbij(ben niet bepaald een leek wat gitaren betreft)dat de kam en de brug van bot waren...en dacht..mmm..spaans gitaartje..mmm.
    Gitaartje ziet er modern uit...achteraf gezien voor zijn leeftijd. Degelijk gebouwd en zeker geen fabrieks gitaartje. Eigenlijk opvallend simpel gebouwd. Hij zou voor een fabrieksgitaartje kunnen doorgaan...maar als je beter kijkt...is hij met de hand gebouwd. Oneffen hout werk aan de binnenkant. En hij straalt iets uit..
    Vroeg aan de juffrouw verkoopster...voor hoeveel..?? Ze zei...jaa...hij doet t niet echt...zitten maar een paar snaren op..haha...10 euro.......hahahahaha...yessssss! (ging er stilletjes in mij om)

    En inderdaad, ze klinkt opvallend goed. Dat is eigenlijk wat mij het meeste opviel. Heb dr schoongemaakt en wacht nu op een setje nw snaren. Ben zeer benieuwd!
    Laatst gewijzigd door Ran; 4 april 2015 om 16:13

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top