Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 53 van 164 EersteEerste ... 343515253545563103153 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 521 t/m 530 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

  1. #521
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ja dat is de goede volgorde , ik gebruik zelf inderdaad heel vaak schminke voor de eerste kleur vanwege het fijne pigment
    welke kleur wil je maken ?
    life sucks and then you die

  2. #522
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    ja dat is de goede volgorde , ik gebruik zelf inderdaad heel vaak schminke voor de eerste kleur vanwege het fijne pigment
    welke kleur wil je maken ?
    Weet ik nog niet echt, hangt een beetje van het totaalplaatje af, maar ik neig wat naar een warme, beetje roodachtige middendeel met een zeer donkere zwarte rand. (heb houtsoorten met een beetje warme uitstraling (palissander hals, ebben toets, bubinga en padouk accenten) 1e prioriteit is de tekening extreem naar voren laten komen.

  3. #523
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Music doffe toplaag weer glanzend?

    ik sinds vandaag een peavey wolfgang met een guilted maple top. de vorige eigenaar heeft de laklaag dof gemaakt en zo te zien met ( droog ) schuurpapier. op afstand valt het nog wel mee maar van dichtbij zie je gewoon de krassen en dat vind ik dus niet mooi.
    dus een vraag voor de lak-guru('s) hier: hoe krijg ik dit weer glanzend zonder de lak nog meer te beschadigen?
    ik dacht zelf aan 1200 grid nat schuren ( voorzichtig ) en daarna polijsten.

    mijn dank grenst aan het ongelooflijke.

    groeten Pasqual.

  4. #524
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    als de krassen relatief diep zijn zou ik met 800 beginnen anders ben je nog wel een paar daagjes bezig wel een blok of een klosje gebruiken
    de wolfgang is poly gelakt dus je hoeft niet zo voorzichtig te zijn btw
    life sucks and then you die

  5. #525
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Music

    bedankt Fred,

    de krassen zijn niet diep, maar wel zichtbaar van kortbij. ( je ziet het patroon van de richtingen van het schuren ). ik heb gisteren eerst ff geprobeerd om te polijsten met commandant maar daar kreeg ik ze niet mee weg. het zag er wel al wat beter uit, maar niet voldoende.

    groeten pasqual.

  6. #526
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Ff een hele andere vreemde vraag. Ik heb op de achterkant van mijn zelfbouw een paar kleine oneffenheden zitten (wordt dekkend zwart gemaakt met airbush verf), maar welke plamuur doe ik daar onder? Alebastine lak plamuur? Toplaag wordt nitro.

  7. #527
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    @ G.G ik gebruik alabastine instant sneldrogend (omdat ik geen geduld heb ) en dat is compatible met alle lakken

    @ pasqual , probeer anders aan een schuimpolijst kop te komen voor op je boormachine, de laatste krasjes zijn met de hand vaak moeilijk weg te krijgen met commandant (het lukt wel maar het kost je heel veel spierpijn )
    let ook op tijdens het natschuren dat je schuurpapier geen lak opbouwt wat uiteindelijk ook weer nieuwe krassen in de lak veroorzaakt
    life sucks and then you die

  8. #528
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Ff een hele andere vreemde vraag. Ik heb op de achterkant van mijn zelfbouw een paar kleine oneffenheden zitten (wordt dekkend zwart gemaakt met airbush verf), maar welke plamuur doe ik daar onder? Alebastine lak plamuur? Toplaag wordt nitro.
    en oh ja, voor de achterkant om een gitaar dekkend zwart te krijgen en (kleine) onevenheden weg te werken gebruik ik liever zwarte gesso met een sponsje; gaat sneller , dekt heel snel, is zo droog en is goedkoper
    life sucks and then you die

  9. #529

    Standaard Nitro cellulose = acryl lak?? Ik snap er geen ruk meer van.

    Onlangs een verfspeciaalzaak bezocht om nitro in spuitbus te kopen. De beste man geeft me een Motip Acryl lak bus met de woorden dat dit net hetzelfde is. De basis waarop de lakken worden gedragen is anders (alcohol of andere verdunners) maar het resultaat is hetzelfde.
    Nitro zou tegenwoordig niet meer vergelen in de loop der jaren omwille van een betere samenstelling.
    Klopt dit verhaal of kende de man er (ook) niks van??

    Ik leefde in de veronderstelling dat acryl en nitro 2 verschillende lakken waren. Straks blijkt dat ik al die tijd dat ik autolakken gebruikte al met nitro bezig was...

  10. #530
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knarf Bekijk bericht
    Onlangs een verfspeciaalzaak bezocht om nitro in spuitbus te kopen. De beste man geeft me een Motip Acryl lak bus met de woorden dat dit net hetzelfde is. De basis waarop de lakken worden gedragen is anders (alcohol of andere verdunners) maar het resultaat is hetzelfde.
    Nitro zou tegenwoordig niet meer vergelen in de loop der jaren omwille van een betere samenstelling.
    Klopt dit verhaal of kende de man er (ook) niks van??

    Ik leefde in de veronderstelling dat acryl en nitro 2 verschillende lakken waren. Straks blijkt dat ik al die tijd dat ik autolakken gebruikte al met nitro bezig was...

    als je wat tijd heb moet je es in dit topic zoeken, daar staat alles wat je moet weten.
    kort (voor zover mijn kennis reikt): neen, niet hetzelfde natuurlijk. nitrocellulose zou verboden zijn, of zal verboden worden voor particulieren omdat het very smerig goedje is. Maar er is nog aan te komen. Het is die lak die volgens de big lakkers toch nog steeds een beter eindresultaat geeft, al komen de acryl en andere lakken steeds meer in de buurt.
    Wat acryllakken niet hebben: typische vergeling van cellulose op termijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top